آتش سوزي دربيشه زارهاي دزفول بر اثر خشكي هوا، افزايش دما و يا سهل انگاري و بعضا به قصد سودجويي با هدف تصرف زمين براي توسعه كشاورزي در سال هاي اخيرروندي صعود داشته و موجب نگراني دوستداران محيط زيست شده است.

با وجود هشدار مكرر اداره حفاظت محيط زيست ، منابع طبيعي ، جهاد كشاورزي و حتي دستگاه قضايي مبني بر ممنوعيت آتش زدن بقاياي مزارع گندم همچنان شاهد اين تخلف از سوي بسياري از كشاورزان در منطقه شمال استان خوزستان هستيم.

تداوم اين روند علاوه بر آسيب جدي به خاك موجب سرايت آتش به مراتع و بيشه هاي اطراف مزارع شده و خسارات جبران ناپذيري وارد كرده است.

منابع موثق در دزفول وقوع آتش سوزي در بيشه زارهاي منطقه بر اثر سرايت آتش از مزارع همجوار را اقدامي عمدي از سوي برخي كشاورزان سودجو با هدف توسعه اراضي كشاورزي عنوان كرده و خواستار برخورد جدي دستگاه قضايي با اين تخلف زيست محيطي مي باشند.

به گفته علي درخشاني فر رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان دزفول در آخرين مورد آتش سوزي در بيشه هاي اطراف دزفول كه دوشنبه يازدهم خرداد به وقوع پيوست 25 هكتار جنگل و بيشه در بخش مركزي دزفول در منطقه 'زاويه ها' طعمه آتش شد.

ظهر دوشنبه در محل زاويه هاي احمد سلطان (خرسان ) و عزيب در 18 كيلومتري شهر دزفول يك مورد آتش سوزي گسترده به وقوع پيوست كه با همكاري نيروهاي آتش نشاني و شهرداري مهار شد.

به دليل وجود بقاياي آتش در لابلاي بيشه زار ها كه از ديد پنهان شده بود و وزش باد شديد، عصر سه شنبه دوباره آتش شعله ور شد كه اين آتش سوزي نيز مهار شد.

آتش زدن بقاياي مزارع گندم در منطقه شمال خوزستان كه همزمان با آغاز برداشت گندم در منطقه از ارديبهشت ماه آغاز شده و همچنان رو به افزايش است موجب بروز مشكلات تنفسي براي بيماران و تشديد آلودگي هواي استان خوزستان شده است.

در شرايطي كه نفس استان خوزستان بر اثر تشديد پديده گرد و غبار در سال هاي به شماره افتاده است آتش زدن بقاياي مزارع گندم و جو در مناطق مختلف آلودگي هواي اين استان را تشديد كرده و به نظر مي رسد برخي مسوولان نظاره گر اين اقدام مخريب زيست محيطي هستند.

شهرستان دزفول در شمال خوزستان داراي بيش از 371 هزار هكتار جنگل و مرتع است.

* خبرنگار ايرنا دفتر دزفول