تهران - ايرنا - رييس سازمان نظام پزشكي با انتقاد از حجم قابل توجه پوسيدگي هاي دنداني و مشكلات متعدد دنداني در كشور به خصوص در گروه هاي سني مختلف، گفت: به همين علت ايمپلنت از بحث علمي خارج و به يك بحث مهم جدي در حوزه سلامت كشور تبديل شده است.

به گزارش ايرنا از اعلام روز چهارشنبه سازمان نظام پزشكي، عليرضا زالي در اولين كنگره نمايندگي مركزي ICOI در ايران (مربوط به حوزه ايمپلنت) ، خاطرنشان كرد: خوشبختانه پيشرفت هاي بسيار چشمگيري در حوزه ايمپلنت توسط دانشمندان و دندانپزشكان برجسته ايراني كسب شده است.

رييس كل سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه در سال هاي آغازين شكل گيري ايمپلنت به نظر مي رسيد كه روشي لوكس محسوب مي شود، گفت: اين در حالي است كه امروزه ايمپلنت يك درمان متداول و متعارف در روش هاي درماني دندان پزشكي است.

وي ادامه داد: امروزه افزايش كيفيت زندگي بيماران، نكات مثبت فيزيولوژي توسط ايمپلنت، افزايش قدرت عملكردي حفره دهاني و فراهم نمودن جنبه هاي زيبايي، اين روش را به عنوان روشي جذاب معرفي مي كند.

وي در خصوص اينكه ميزان موفقيت در ايمپلنت به عوامل مختلفي بستگي دارد، اظهار داشت: يكي از مهمترين عوامل، انتخاب مناسب بيمار، محل ايمپلنت و استفاده بهينه از تكنيك ها و مهارت ها در تكنيك جراحي در ايمپلنت است. تجربيات جهاني حاكي از آن است كه ميزان موفقيت فردي كه بيش از 50 ايمپلنت را به صورت موفق انجام داده است، بيش از 2 برابر فردي است كه كمتر از 50 عمل را در گذشته تجربه كرده است.



** استقرار ايمپلنت نيازمند كيفيت و كميت استخوان هاي مناسب فكي

رييس كل سازمان نظام پزشكي ادامه داد: در به كار گيري انواع تكنيك ها، برخي با نوآوري هاي دندان پزشكان ايراني همزمان و موجب نزديكي ميزان موفقيت دندان پزشكان ايراني در حوزه ايمپلنت به آمار جهاني شده است كه دستاوردي بزرگ براي دندان پزشكان ايراني محسوب مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه براي استقرار ايمپلنت نيازمند كيفيت و كميت استخوان هاي مناسب فكي هستيم، افزود: در كشور ما بيماران با انواع بيماري هاي دهاني و دنداني به خصوص بيماري پريودنتيت كه موجب تحليل فرآيندهاي استخواني در اثر التهاب مي شود مراجعه مي كنند، اين در حالي است كه عفونت هاي دهاني و دنداني و به خصوص بهداشت پايين دهان مي تواند شانس موفقيت ايمپلنت را به شدت كاهش دهد.

زالي موفقيت ايمپلنت را تنها معطوف به همه مسائل حفره دهاني ندانست و در ادامه گفت: مسائل عمومي و سيستميك از جمله تغذيه افراد روي اين مهم تاثيرگذار است. برخي از بيماري هاي عمومي چون بيماري ديابت كنترل نشده، بيماري هاي خود ايمني و بيماري هاي واسكوليتي مي توانند زمينه موفقيت ايمپلنت را كاهش دهند.



** در آينده نياز به ايمپلنت در كشور روبه فزوني خواهد بود

وي با اشاره به اينكه در آينده نياز به ايمپلنت در كشور روبه فزوني خواهد بود، تصريح كرد: افزايش كيفيت زندگي افراد و افزايش طول عمر در آينده، ايمپلنت را به بحث مهم در حوزه دندان پزشكي ميانسالي و سالمندي تبديل مي كند. همچنين تروما و حوادث ترافيكي شايع در كشور مي تواند آسيب هاي جدي را به حفره دهاني و صورت وارد كند كه در اين زمينه ايمپلنت بخش مهمي از استراتژي درمان را تشكيل مي دهد.

رييس كل سازمان نظام پزشكي اضافه كرد: روش هاي نوين جراحي راديكال براي خارج ساختن تومورهاي دهاني و دنداني موجب مي شود بخشي از جايگزيني آن ها با روش ها و تكنيك هاي ايمپلنت انجام شود. به علت توسعه روش هاي جراحي پيشرفته، پيچيده و راديكال در سرطان هاي دهان و دندان باز هم نقش ويژه اي را براي ايمپلنت بايد قائل بود.



** بسياري از خدمات ايمپلنت بايد در سن مناسب و با انتخاب بيمار انجام شود

وي با بيان اينكه سن در موفقيت ايمپلنت بسيار موثر است، گفت: با افزايش سن شانس موفقيت هاي ايمپلنت كمتر مي شود. در اين خصوص افراد زير 60 سال عموما شانس موفقيت بيشتري را نسبت به افراد بالاي 60 سال دارند و بنابراين بسياري از خدمات ايمپلنت بايد در سن مناسب و با انتخاب بيمار انجام شود.

زالي ادامه داد: گاهي اگر سن افراد از 70 بگذرد، امكان دارد ايمپلنت كارايي و اثر بخشي خود را از دست داده و اين برخلاف گذشته كه گاهي اوقات ايمپلنت را به عنوان آخرين گام درماني تلقي مي كردند، امروزه ايده نوين دندان پزشكي در اين است كه ايمپلنت در همان بخش هاي آغازين درمان و جزو استراتژي درماني گنجانده شود.

وي پوكي استخوان را بيماري نسبتا شايع به خصوص در بانوان بعد از يائسگي عنوان كرد و اظهار داشت: مطالعات مناقشه برانگيزي در رابطه با اثربخشي ايمپلنت با پوكي استخوان وجود دارد. برخي مطالعات حاكي از آن است كه نه تنها پوكي استخوان مانع از اثر بخشي ايمپلنت نيست بلكه موفقيت ايمپلنت را نيز كاهش نمي دهد.

رييس كل سازمان نظام پزشكي خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه مطالعاتي ديگر حاكي از آن هستند كه پوكي استخوان مي تواند استخوان هاي حفره دهاني و فكين را تحت تاثير قرار داده و شانس موفقيت ايمپلنت را كاهش دهد.

وي همچنين رفتارهاي دنداني بيماران را يكي ديگر از عوامل موفيت ايمپلنت بر شمرد و ابراز داشت: به طور مثال افرادي كه قطعات يخ و يا اجسامي مانند آجيل و تنقلات را با دندان مي شكنند، به علت فشار غير طبيعي كه به ايمپلنت وارد مي شود، در معرض آسيب قرار مي گيرند.



** ابتلا به عفونت و التهاب به شدت اثر تخريبي در موفقيت ايمپلنت خواهد گذاشت

زالي در خصوص عادت دندان قروچه در برخي افراد، افزود: دندان قروچه در فردي كه ايمپلنت دارد، به شدت اثرات منفي مي گذارد و اصلاح دندان قروچه نكته بسيار مهمي است كه بايد رعايت شود. توجه به بهداشت دهان و دندان بعد از ايمپلنت بسيار حائز اهميت است و در صورت عدم رعايت آن، در صورت ابتلا به عفونت و التهاب به شدت اثر تخريبي در موفقيت ايمپلنت خواهد گذاشت.

وي مراجعات منظم فرد به دندان پزشك را بعد از گذاشتن ايمپلت حائز اهميت خواند و خاطرنشان كرد: دندان پزشك بايد مرتب حفره دهاني و ايمپلنت را از نظر سلامت، كارايي، موثر بودن و يا احيانا وجود التهابات بافت هاي نگهدارنده اطراف عفونت هاي همزمان و مسائلي از اين قبيل رصد كند تا در صورت بروز مشكل به رفع آن بپردازد در غير اين صورت نه تنها بار مالي را براي بيمار دارد بلكه موفقيت كمتري را نيز به دنبال خواهد داشت.

زالي در خصوص تحليل استخوان هاي فكي خاطرنشان كرد: بخشي از اين مهم به مسائل تغذيه اي و بخشي به علت مراجعات كم به دندان پزشك مي باشد و التهاب و عفونت منجر به كاهش ضخامت بافت استخواني مي شود.



** حجم استخوان و تراكم استخوان فكي، پيش آگهي موفقيت كاري ايمپلنت

وي با تاكيد بر اينكه يكي از عوامل اصلي در پيش آگهي موفقيت كاري ايمپلنت، حجم استخوان و تراكم استخوان فكي است، گفت: 4 نوع طبقه بندي از نظر حجم و تراكم استخوان فك داريم. متاسفانه بسياري از بيماران ايراني در مراجعه براي ايمپلنت، در تيپ 3 يا 4 قرار مي گيرند.

رييس كل سازمان نظام پزشكي گفت: به طور مثال در تيپ 4 كمتر از 25 درصد شرايط مطلوب متراكم استخواني وجود دارد. خوشبختانه در كشور با پيشرفت تكنيك هاي تقويتي استخوان از گرفت هاي استخواني استفاده مي شود تا استخوان تحليل رفته با استفاده از پيوند استخوان تقويت شود و دندان پزشكان ايراني در اين زمينه توفيقات فراواني را كسب كرده اند.

وي ادامه داد: افرادي كه با تحليل استخواني فكي مواجه هستند، مي توان با استفاده از روش هاي تقويتي استخوان و استفاده هوشمندانه از گرفت ها و پيوندهاي استخواني، شانس ايمپلنت را براي اين افراد فراهم كرد.

زالي استفاده از مواد دخاني و به خصوص سيگار را در موفقيت ايمپلنت تاثيرگذار دانسته و افزود: مطالعات حاكي از آن است كه سيگار موجب كاهش اكسيژن بافت هاي نگهدارنده لثه، دهان و دندان شده و مي تواند فرآيند التهاب را تشديد كند همچنين سيگار و تنباكو، تشكيل پلاك دنداني، عفونت و التهاب دنداني را با سرعت و حجم بيشتري ايجاد مي كند كه هر دو، عوامل مضر براي بقاي ايمپلنت هستند.



** شانس بقاي ايمپلنت در افراد سيگاري به صورت تصاعدي كاهش مي يابد

وي با اشاره به اينكه افرادي كه بعد از ايمپلنت، سيگار و يا ساير مواد دخاني را كنار نگذاشتند، شانس بقاي ايمپلنت در آن ها به صورت تصاعدي كاهش يافته است، ابراز داشت: افرادي كه از ايمپلنت استفاده مي كنند بايد حتما در مصرف دخانيات تجديد نظر كنند.

رييس كل سازمان نظام پزشكي با ابراز خرسندي از انتخاب ايران به عنوان هشتمين كشور رسمي در component society ICOI كه بزرگترين نهاد بين المللي در عرصه ايمپلنت است، اظهار داشت: اين موفقيت را به جامعه علمي ايراني و دندان پزشكي كشور تبريك گفته و براي همه افرادي كه در حوزه ايمپلنت در كشور فعال بودند، آرزوي موفقيت دارم.

وي خاطرنشان كرد: اميدوارم با برقراري تفاهمنامه مشترك بين سازمان نظام پزشكي با ICOI كه بر فرآيند علمي و فرآيند اعتبار بخشي اين مدارك بين المللي نظارت مي كنند، موفق باشيم.

زالي با بيان اينكه بخش هاي صلاحيت حرفه اي سازمان نظام پزشكي در صدور اين گواهينامه بين المللي ارائه نظر و ارائه طريق مي دهد، گفت: نظام پزشكي براي افرادي كه مي خواهند از مدارك پزشكي در خارج از ايران استفاده كند، از برگه استنادي تحت عنوان good standing استفاده مي كند.

وي اظهار داشت: از جمله موارد توافقي با همكاران در ICOI آن است كه فردي كه از نظر علمي و صلاحيت حرفه اي مورد تاييد نظام پزشكي باشد، good standing دريافت خواهد كرد بنابراين از نظر جنبه هاي اعتبار بخشي بر مفهوم دوره هاي نوين ايمپلنت مي تواند بسيارتاثيرگذار باشد.

گفتني است نهاد ICOI بزرگترين نهاد آموزشي درماني پژوهشي در عرصه ايمپلنتولوژي در دنيا است و در بيش از 100 كشور دنيا برنامه هابي مختلف آموزشي و درماني را انجام مي دهند. اهميت ICOI از اين نظراست كه بزرگترين اركان ساختارمند در بحث نظارت، توسعه و تعالي ايمپلنت در عرصه جهاني است. خوشبختانه به علت كارهاي بسيار برجسته كه در حوزه ايمپلنت در ايران انجام شده، كشور ما توفيق داشته به عنوان هشتمين كشور در عرصه جهاني به عنوان component society توسط ICOI انتخاب شود و اين كنگره به نوعي همزمان با انتخاب ايران به عنوان هشتمين كشور component society ICOI جهاني است.

اجتمام**7268 ** 1418