تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

تهران - ایرنا- چاپ نخست كتاب ' راز و رمز خبرنگاری كوله پشتی' تالیف حسن قربانی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، این كتاب محصول دوران پس از اینترنت، وب و تولد شبكه های اجتماعی است كه 15 سال از ظهور آن می گذرد.

خبرنگار كوله پشتی، مثل یك طبیعت گرد تنها، همه وسایل مورد نیاز برای گردآوری، ضبط و ارسال خبر، عكس خبری، گزارش تصویری و ارتباط با منابع اطلاعاتی دیجیتال برای تكمیل گزارش های خود را همه جا همراه خود دارد.

در كتاب حاضر نویسنده كه خود یكی از خبرنگاران باسابقه، حاصل تجارب و مطالعات و رموز كارش را در اختیار همه علاقمندان جوان قرار داده است.

نویسنده در این كتاب سعی كرده با استفاده از سه دهه تجربه در دنیای رسانه و ارتباطات و بهره گیری از نظر دیگر دست اندركاران و فعالان رسانه، كه به كار خبرنگاری اشتیاق نشان داده اند، ویژگی های خبرنگاری كوله پشتی، ماهیت و چیستی آن، كاربردها و دیگر ابعاد این پدیده ارتباطی را با نگاهی موشكافانه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

كتاب راز و رمز خبرنگاری كوله پشتی در هشت فصل تدوین شده است، بخش اول كتاب پدیده نوظهور خبرنگاری كوله پشتی را تعریف كرده و آن از جنبه های اقتصادی، ارتباطی و سرعت مورد بررسی قرار می دهد و بخش دوم كتاب نیز برای خواننده بیان می كند كه خبرنگاری كوله پشتی از كجا آمده و چه عواملی باعث ظهور چنین پدیده ای در رسانه و فضای ارتباطات شده است.

در بخش سوم كتاب، مطالبی درمورد كدام رسانه و آدم ها باید از این پدیده استفاده كنند، بیان شده و بخش چهارم با عنوان 'توانایی هایی كه خبرنگار كوله پشتی باید داشته باشد' به بیان ویژگی های یك خبرنگار كوله پشتی می پردازد و بیان می كند كه خبرنگار كوله پشتی باید توانایی تصویربرداری، توانایی تدوین و آرشیو، شناخت صدا و توانایی صدابرداری و صداگذاری، توانایی كار در فضای مجازی، توانایی ارسال، توانایی حسی و جسمی و توانایی سوژه یابی را داشته باشد.

بخش پنجم كتاب خبرنگاری كوله پشتی را به یك خبرنگاری چریكی تشبیه كرده و ویژگی های این نوع خبرنگاری را بیان می كند و فصل ششم حوزه فعالیت خبرنگار كوله پشتی را در رویداد بحران، فوری، محلی، مناسبت ها و گزارش های نرم و لایه های پنهان و مستندسازی مورد واكاوی قرار می دهد.

در فصل هفتم نویسنده كتاب از مخالفان و موافقان خبرنگاری كوله پشتی نام برده و نظرات آنان را بیان می كند و فصل هشتم به بررسی نحوه فعالیت خبرنگار كوله پشتی در هنگام مصاحبه، پشت دوربین، ارتباط زنده، ضبط پلاتو، تدوین و غیره می پردازد.

در بخش پایانی كتاب نویسنده 20 توصیه و دو تجربه خود را در زمینه خبرنگاری كوله پشتی برای خواننده بازگو می كند تا ابعاد گسترده این پدیده ارتباطی بیشتر روشن شود.

این كتاب در 96 صفحه و با قیمت 50 هزار ریال عرضه می شود.

فراهنگ**9022**1027