قشم - ایرنا - عملیات اجرایی شبكه گازرسانی به شهر قشم به طول 35 كیلومتر و با اعتبار 25 میلیارد ریال روز چهارشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شركت گاز هرمزگان در آیین كلنگ زنی این طرح، مدت زمان اجرای طرح یاد شده را 330 روز تقویمی و محل تامین اعتبار آن را منابع داخلی شركت ملی گاز اعلام كرد.

حیدر پروین با بیان اینكه پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله نخست این طرح، مرحله دوم و سپس سوم به سرعت اجرایی می شود، ادامه داد: پیش بینی می شود كه تا پایان سال 95 كل شهر قشم و درگهان زیر پوشش شبكه گازرسانی قرار گیرد.

مدیرعامل شركت گاز هرمزگان اضافه كرد: در همین چارچوب مرحله نخست عملیات شبكه گازرسانی به شهر درگهان تا دو ماه دیگر آغاز می شود.

پروین با بیان اینكه در گذشته 76 كیلومتر شبكه گازرسانی از روستای دوستكو تا روستای گورزین و در دو سال گذشته 56 كیلومتر شبكه گازرسانی از روستای گورزین به شهر سوزا و روستای طولا اجرا شده، گفت: هم اكنون عملیات احداث شبكه گازرسانی از روستای طولا به شهر قشم به طول 12 كیلومتر در حال اجراست.

وی تاكید كرد: با تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر، شبكه گسترده گازرسانی در كل جزیره قشم شكل گرفته است و به زودی مردم جزیره از مزیت های این طرح بهره مند می شوند.

پروین با بیان اینكه شركت گاز استان برای بخش های مختلف جزیره قشم برنامه های مدون و راهبردی تدوین كرده است، گفت: در این چارچوب نخستین جایگاه سی.ان.جی جزیره تا شش ماه دیگر راه اندازی می شود.



* جزیره قشم به عنوان قطب راهبردی انرژی كشور مورد توجه قرار گیرد

سرپرست اداره كل نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینكه ظرفیت های عظیم هیدروكربنی در این منطقه وجود دارد كه دست نخورده باقی مانده است، گفت: باید جزیره قشم به عنوان قطب مهم و راهبردی انرژی كشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

میثم رفیع پرهیزكار در آیین شروع مرحله نخست طرح گازرسانی به شهر قشم افزود: جزیره قشم و استان هرمزگان علاوه بر مرز جغرافیایی، سیاسی و ایدئولوژی كشور، مرزهای انرژی جمهوری اسلامی را نیز تشكیل می دهد و باید نگاه ویژه ای در سطح كلان ملی و منطقه ای به این منطقه راهبردی داشت.

وی اضافه كرد: به طور قطع شتاب گیری روند توسعه در این منطقه، تاثیرات مستقیم و عمیقی بر اقتصاد كشور می گذارد.

رفیع پرهیزكار اضافه كرد: خوشبختانه این نگاه كلان در دولت تدبیر و امید و وزارت نفت ایجاد شده است و شركت ملی گاز به عنوان نهادی پیشرو در خدمات رسانی عرصه انرژی، ارتقاء رضایت عمومی را هدف گذاری كرده است.

وی ادامه داد: توسعه طرح های حوزه گازرسانی مزیت های بسیاری همچون افزایش رفاه عمومی و توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست اداره كل نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم با تاكید بر اینكه باید از این مزیت ها به نحو مطلوب استفاده شود، افزود: سرمایه گذاری در عرصه انرژی می تواند محور توسعه پایدار و شكل گیری افق های روشن برای كشور باشد.

وی با اشاره به اینكه از سال گذشته اداره كل نفت و انرژی در سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد شده است، افزود: این رویكرد موجب می شود كه از مزیت ها و ظرفیت های موجود در این منطقه بیش از پیش بهره برده و زمینه را برای توسعه سرمایه گذاری در جزیره و استان هرمزگان فراهم كنیم.

رفیع پرهیزكار ادامه داد: حوزه نفت و انرژی در اولویت و سرفصل برنامه های سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد و با تعامل دیگر نهادها می توان زمینه جذب اعتبارات دولتی برای طرح های شركت گاز در این جزیره را فراهم كرد.

وی اضافه كرد: این رویكرد راهكار مناسبی برای تقویت و توسعه طرح های نیروگاهی و صنعتی به ویژه در شهرك های صنعتی منطقه به شمار می رود.

شهرستان قشم با یك هزار و 730 كیلومتر مربع مساحت و 117 هزار و 774 نفر جمعیت در فاصله 22مایلی جنوب بندرعباس مركز استان هرمزگان قرار دارد.

2090/6048/1772