تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه ایران جزو كشورهای پرمصرف سموم شیمیایی است، افزود: از این رو باید با مدیریت و كنترل مصرف سموم پرخطر شیمیایی در كشاورزی، آنالیزها و سنجش های متناوب و مستمر از منابع آب و خاك انجام شود.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، شینا انصاری در دوره آموزشی آشنایی با روش های آنالیز هیدروكربن های نفتی و سموم شیمیایی اظهار كرد: متوسط مصرف آفت كش ها در كشورهای اروپایی به ازای هر هكتار اراضی كشاورزی، 7/0 كیلوگرم است در حالی كه این میزان در كشور ما 46/1 كیلوگرم است.

وی با اشاره به نفت خیز بودن ایران گفت: نفت به عنوان طلای سیاه و یك منبع ثروت بسیار مهم محسوب می شود، اما می تواند از زمان حفاری، حمل و نقل و پالایش تا زمان استفاده به عنوان منبع سوخت و احتراق در وسایل نقلیه، آلودگی های جدی زیست محیطی ایجاد كند؛ بنابراین، لازم است تاثیرات آلاینده هایی كه در محیط وارد می كند، بررسی شود.

انصاری اظهار كرد: بر این اساس این دوره آموزشی با هدف ارتقای دانش تخصصی و توانمند سازی كارشناسان آزمایشگاه های تخصصی حوزه پایش در استان ها برگزار شده است.

وی با بیان اینكه در این دوره آموزشی، آنالیز تركیبات آلیفاتیك، نحوه كار با تجهیزات بر مبنای استاندارد آموزش داده شده است، گفت: 66 آزمایشگاه حوزه پایش و اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی در كشور فعال است كه با توجه به اهمیت موضوع پایش ضرورت دارد این آزمایشگاه ها از نظر تجهیزات منطبق بر فناوری های نوین در دنیا باشند.

مدیركل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار كرد: درنظرداریم این دوره های آموزشی به صورت منطقه ای و به طور مستمر در بخش های مختلف پایش آلودگی ها مانند پایش آنلاین، پایش فلزات سنگین، پایش بی خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستانی، پایش خاك، پایش منابع ثابت آلودگی هوا و پایش صوت و امواج الكترومغناطیسی با همكاری مراجع مربوطه برگزار كنیم.

دوره آموزشی دو روزه آشنایی با روش های آنالیز هیدروكربن های نفتی و سموم شیمیایی با حضور كارشناسان آزمایشگاه اداره كل 10 استان و اساتید دانشگاه تهران 26 و 27 خردادماه جاری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

علمی(1)**9014**1834