اردبيل - ايرنا - معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل گفت: صنعتگران اين استان 14 عنوان نشان ملي مرغوبيت در رشته صنايع دستي كسب كردند.

عليرضا دباغ عبداللهي روز پنجشنبه در جلسه هم انديشي و بررسي و حل و فصل مشكلات هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي استان افزود: امسال نيز تلاش مي شود نشان ملي و بين المللي جغرافيايي براي رشته هاي صنايع دستي استان را اخذ كنيم.

او گفت: در سال گذشته براي سه رشته صنايع دستي ورني ، گليم و سراجي سنتي استان استاندارد ملي اخذ و در سايت سازمان استاندارد ملي به نام اردبيل ثبت شد.

وي همچنين از مستند نگاري سه رشته از صنايع دستي و ثبت ملي 12 رشته از صنايع دستي خبر داد و افزود: تاكنون بيش از 26 هزار پروانه انفرادي توليدي در زمينه صنايع دستي صادر شده است.

وي گفت: پارسال 761 هنرآموز در 9 مركز آموزشي صنايع دستي استان آموزش مقدماتي 9 رشته از صنايع دستي را فراگرفتند.

وي با بيان اين كه براي اولين بار دوره هاي آموزشي رشته قلم زني در دو سطح مقدماتي و پيشرفته در سال گذشته برگزار شد اظهار كرد: همچنين فيلم معرق چوب و قلم زني روي چرم به دو زبان فارسي و انگليسي در سال 93 توليد شد.

او همچنين با اشاره به برگزاري 11 رويداد مرتبط با صنايع دستي اعزام نمايندگاني از صنعتگران صنايع دستي استان براي شركت در هفت نمايشگاه كشوري و شركت در چهار نمايشگاه خارجي در سال 93 بيان كرد: در نمايشگاه هاي كشوري سهميه سه تا چهار غرفه براي نمايش رشته هاي صنايع دستي اولويت دار استان اختصاص مي يابد ولي

محدوديت شركت در اين نمايشگاه هاي كشوري هميشه دغدغه خاطر بوده و بيشتر هنرمندان صنايع دستي از اين امر گلايه دارند.

به گزارش روابط عمومي ميراث فرهنگي اردبيل ، وي به بيمه سه هزار و 184 صنعتگر صنايع دستي اردبيلي و كسب رتبه هفتم كشوري در بيمه صنعتگران اين حوزه اشاره و اظهار كرد: سهميه بيمه 500 هنرمند صنايع دستي نيز اخذ شده كه در سال جاري به تعداد بيمه شدگان قبلي اضافه مي شود.

عبداللهي در زمينه قطع شدن بيمه صنعتگران صنايع دستي داراي پروانه كسب نيز گفت: بخشي از بيمه صنعتگران صنايع دستي بر عهده معاونت صنايع دستي است و بخش ديگر آن از وظايف اين معاونت خارج بوده و مربوط به سازمان تامين اجتماعي مي شود و اين يك مساله ملي و ستادي است و از حوزه اختيارات و تكاليف استاني خارج است.

وي در ادامه اين مطلب گفت: هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي مي توانند با تشكيل اتحاديه انجمن صنفي علاوه بر طرح و حل مشكلات خود از حقوق صنفي خود نيز دفاع كنند.

6018