بیروت – ایرنا – ژنو یك ویژه یمن درحالی كه كاملا روشن بود هرج و مرجی از قبل برنامه ریزی شده در مقر سازمان ملل حاكم است، پایان یافت و بر خلاف انتظارها آتش بس یك ماهه مورد توافق قرار نگرفت تا یمنی ها ماه رمضان را هم زیر بمباران شدید و غیرانسانی آل سعود سپری كنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه لبنانی السفیرنوشت: در حالیكه دو هیات یمنی اعزامی از ریاض و صنعا یكدیگر را در شكست مذاكرات و رایزنی ها مقصر خواندند اما همزمان تاكید كردند كه ژنو یك آغاز راه است و زیرساخت ژنو 2 پایه ریزی شد.

اگرچه زمان دور جدید رایزنی ها اعلام نشد اما یمنی ها در انتظار ژنو 2 به سر می برند وهمچنان برای دستیابی به یك آتش بس همه جانبه وكامل كه تلاش شد همزمان با ماه رمضان هرچند به طور موقت آغاز شود،امیدوار و خوشبین هستند.

السفیر با بیان اینكه « اگرچه در اعلامیه پایانی مقصر ناكامی رایزنی های ژنو یك معرفی نشد» ، تاكید كرد كه اما همه ناظران و حتی اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده دبیركل سازمان ملل متحد مقصر را سنگ اندازی و كارشكنی های هیات اعزامی از ریاض می دانند و همه اذعان دارند كه هیات صنعا پیشنهادهایی برای حل بحران و دستیابی به آتش بس ارائه كرد و در گفت وگوها صادق و گشاده رو بود.

ااین روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد: در حالی كه بان كی مون دبیركل سازمان ملل نسبت به گفت وگوها و رایزنی های هیات های یمنی خوشبین بود اما نتیجه ژنو یك یمنی برقراری آتش بس نشد.

اگرچه ناظران و حتی نماینده دبیركل سازمان ملل گفته اند كه بحث آتش بس را می توان جداگانه دنبال كرد و حتی امكان اعلام آن در آینده نزدیك وجود دارد اما سفیر یكی از 16 كشور ناظر بر این رایزنی ها ابراز تاسف كرده و دستیابی به آتش بس در این شرایط را سخت خوانده است.

هیات انصارالله تاكید كرد كه در این رایزنی ها یك مسئله مهم همواره مورد غفلت قرار می گیرد و آن خطر جدی گروه تروریستی تكفیری القاعده است كه در كنار بمباران های آل سعود، یمن و ملت آن را به شدت تهدید می كند.

حمزه الحوثی خاطرنشان كرد كه تجاوز آل سعود علیه یمن به پوششی برای تروریست های تكفیری تبدیل شده تا بتوانند در یمن تحرك داشته و مناطق تحت اشغال خود را توسعه دهند.

السفیر نوشت كه نماینده دبیركل سازمان ملل متحد هم معتقد است ژنو یك شكست نخورده است و می توان در این زمین مستعد و آماده شده، درخت آتش بس را كاشت.

اسماعیل ولد الشخ درعین حال اعتراف كردكه این گفت وگو در دستیابی به دو مطالبه دو هیات یمنی اعزامی از صنعا و ریاض یعنی تحقق آتش بس و عقب نشینی نیروها از داخل شهرها ناكام ماند.



** ولد الشیخ طرفدار سعودی ها بود

درهمین حال الاخبار دیگر روزنامه لبنانی تاكید كرد: دستیابی به آتش بسر حتی در ماه رمضان هم بعید است و با وجود برخی خوشبینی ها ، اعلامیه پایانی نشست ژنو یك غافلگیری بزرگ نبود.

این روزنامه نوشت كه سعودی ها نقش خود را برای تحمیل شروطشان بر هیات اعزامی از صنعا به سازمان ملل واگذار كرده بودند و هیات اعزامی از ریاض هم تا آخرین ساعات تلاش داشت تا با كمك اسماعیل ولد الشیخ ، هیات صنعا را تحت فشار قرار دهد شاید بتوانند با كسب یك توافق تجاوز آل سعود علیه یمن را قانونی و مشروع اعلام و شكست نظامی را جبران كنند.



** جنگ دستور كارها

در روز آخر ژنو یك ، همه طرف ها دستوركارهایی را توزیع كردند تا آنجا كه از آن به عنوان جنگ دستوركارها یاد شد.

در همین چارچوب اسماعیل ولد الشیخ « دستور كار هفت بندی سازمان ملل» را به عنوان ابتكاری برای حل همه جانبه بحران یمن ارائه كرد كه مورد موافقت دو هیات ریاض و صنعا قرار نگرفت.

1- برقراری فوری آتش بس و عقب نشینی نیروهای درگیر و نظارت بر آن طبق قطعنامه 2216 سازمان ملل

2- تسهیل كامل شرایط فعالیت آژانس های امدادرسانی تحت نظارت و مراقبت سازمان ملل و همكاری كامل با آن برای كمك رسانی به همه مناطق یمن

3- عقب نشینی نیروهای درگیر از مناطق جنگی و اتخاذ اقدامات لازم برای مقابله با تروریست ها و جلوگیری از پیشروی آنها

4- واردات مواد تجاری از طریق گذرگاه های دریایی ، زمینی و هوایی زیر نظر سازمان ملل

5 – درخواست از نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل بر افزایش تلاش هایش نزد همه طرف های بین المللی و منطقه ای برای تضمین جلوگیری از هرگونه عملیات نظامی

6- تاكید مجدد بر احترام به حقوق بشر و انسانی و حمایت از غیرنظامیان و رساندن كمك های انسان دوستانه به آنها

7 - نماینده سازمان ملل مشورت های سیاسی را ادامه دهد



** سیاست داخلی و خارجی حاكمان جدید در گرو موفقیت در یمن

الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیك نوشت كه حاكمان جدید سعودی سیاست های داخلی و خارجی خود را به موفقیت در تجاوز علیه یمن گره زده اند و براین اساس هرگونه آتش بس بدون اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت به معنای اعلام پیروزی انصارالله و شكستی بزرگتر برای سیاست های آل سعود در منطقه و سرشكستگی آنها است.

براین اساس ولد الشیخ بهترین راهكار را با هدف تحقق مطالبه سعودی ها ، پایان دادن به رایزنی ها در ژنو دانست.

سعودی ها امروز تلاش می كنند تا به گونه ای از باتلاق یمن خارج شوند كه همپیمانان آنها راضی باشند و دشمنانش هم سودی نبرند.



** اعلام آتش بس مهر تایید بر شكست كامل سعودی ها بود

الاخبار با بیان اینكه اعلام آتش بس مهر تایید بر شكست كامل سعودی ها بود، نوشت: آمریكایی ها و دیگر اعضای شورای امنیت خواستار برقراری آتش بس هستند زیرا وضعیت انسانی در یمن به یك تهدید همه جانبه و فاجعه آمیز تبدیل شده است.

این روزنامه لبنانی افزود: آمریكایی ها حتی گفته اند كه با تقسیم قدرت در یمن با حوثی ها براساس مذاكرات جاری در مسقط پایتخت عمان راضی هستند با وجود اینكه ازعملیات نظامی سعودی ها در سطوح سیاسی ، نظامی و مالی سود می برند به ویژه اینكه در سایه مذاكرات هسته ای با ایران متوجه شده اند عملیات نظامی سعودی ها به هیچ نتیجه ملموسی منجر نخواهد شد.

الاخبار اضافه كرد: می توان نتیجه گرفت كه ژنو یك از سطح همایش و گفت وگوها به رایزنی ها تنزل یافت و نتیجه آن تعیین چارچوب « اعلامیه نیت ها» شد كه اجرا كردن آنها سخت است زیرا در این شرایط هرگونه عقب نشینی نیروهای ارتش و كمیته های مردمی یمن به نفع گروه تروریستی تكفیری القاعده تمام می شود.



** صنعا:اجلاس ژنو موفقیتی برای ما و تحكیم مقاومت ما است

یمنی ها شاید بیش از این از اجلاس ژنو یك انتظار نداشتند حتی با وجود برخی ابراز خوشبینی های گمراه كننده كه در روزهای اخیر در ژنو سوییس شنیده می شد.

برخی ناظران معتقدند كه ژنو یك پیروزی سیاسی برای گروه های یمنی بود كه مخالف تجاوز آل سعود هستند به ویژه اینكه تمایل و مطالبات سعودی ها هیچكدام تحقق نیافت.

برگزاری اجلاس ژنو از همان لحظه تشكیل یك موفقیت برای هیات اعزامی از صنعا بود كه با وجود مانع تراشی ها و كارشكنی های سعودی ها به ژنو رسید.

پذیرش هیات یمنی اعزامی از ریاض برای سفر به ژنو و شركت در رایزنی ها خود اعترافی بود بر اینكه راهكار نظامی و تجاوز آل سعود شكست خورده است.

سعودی ها پیشتر با هرگونه گفت وگو قبل از بازگشت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری به همراه تیمس به یمن مخالفت و تاكید كرده بودند كه هرگونه گفت وگو باید در ریاض برگزار شود.

اجلاس ژنو سرانجام بین هیات ها و گروه های یمنی و بدون پیش شرط برگزار شد تا حتی سومین مطالبه سعودی ها هم جامه عمل پوشانده نشود.

خاورم ** 1324