به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر كمال خرازی روز شنبه در نشست با رییس دانشگاه تربیت مدرس و روسای دانشكده های مختلف این دانشگاه در خصوص معرفی ستاد و اهمیت علوم شناختی و نیز چگونگی همكاری ها در جهت توسعه هر چه بیشتر و شناخت بهتر علوم شناختی دردانشگاه تربیت مدرس افزود: دانشگاه تربیت مدرس با دانشكده های مختلفی كه دارد یك دانشگاه جامع است، قرار داشتن این دانشكده ها در یك پردیس مزیتی برای رشته علوم شناختی كه یك رشته بین رشته ای است محسوب می شود.
وی بیان كرد: برگزاری مقطع تحصیلات تكمیلی در دانشگاه تربیت مدرس از دیگر مزیت های این دانشگاه برای فعالیت در رشته علوم شناختی در مقطع تحصیلات تكمیلی است كه می تواند كار جدی در كشور انجام دهد، این دانشگاه دارای دپارتمان های قوی از قبیل مهندسی پزشكی ، روانشناسی ، فلسفه، زبان شناسی و غیره است كه همه این ها نقش موثری در توسعه علوم شناختی دارند.
خرازی اظهاركرد: سوق دادن رساله ها در دانشكده ها به سمت علوم شناختی، فعال كردن و تشكیل رشته علوم شناختی دردانشكده ها و جذب دانشجو در این رشته میان رشته ای و نیز تدریس رشته های علوم شناختی در دانشكده و یا پژوهشكده هایی كه در یك دانشگاه با این عنوان تاسیس می شود ازجمله راه های مهم برای فعالیت جدی دانشگاه های كشور در حوزه علوم شناختی است.
وی با اشاره به اینكه اكنون روش های مختلفی برای توسعه این حوزه در كشور در حال اجرا است افزود: هر كدام از این روش ها مزیت ها و مشكلاتی داشته است ولی آنچه مهم است اینكه به هرصورت روح فعالیت بین گروهی و تلاش جمعی و ارایه پروژه هایی كه پروژه های مشترك و بین رشته ای است در دانشگاه رشد یابد.
وی گفت: یكی از سیاست های ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، حمایت بیشتر از طرح های بین رشته ای كه توسط اساتید مختلف از دانشگاه های مختلف اجرا می شود است، همچنین ستاد از طرح های تحقیقات میان رشته ای ومقالات حمایت می كند، ارایه رساله ها، پایان نامه ها و تربیت نیروی انسانی در این حوزه به عنوان هدف استراتژیك ستاد است و ستاد دراین زمینه كارمی كند.
خرازی با بیان اینكه اعزام و بورسیه دانشجویان به خارج ازكشور نیز یكی دیگر ازحمایت های درنظر گرفته شده ستاد است ، گفت:اكنون مقررشده در سال 10 نفر بورسیه ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به خارج از كشور اعزام شوند و همچنین 10 بورسیه نیز در این رشته از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خارج از كشور اعزام شوند.
وی افزود: آ زمایشگاه ملی نقشه برداری مغز تا پایان سال جاری راه اندازی می شود و این آزمایشگاه در اختیار تمام دانشگاه ها قرار می گیرد، همچنین تجهیز دیگر آزمایشگاه ها در دانشگاه ها نیز در دستور كار این ستاد است.
*** تصویب شش رشته علوم شناختی در سطح دكتری
دبیرستاد توسعه علوم وفناوری شناختی گفت: علوم اعصاب شناختی ، روانشناسی شناختی ، زبانشناسی شناختی ، مدل سازی شناختی ، شناخت اجتماعی و علوم شناختی از جمله رشته هایی هستند كه اكنون در مقطع دكتری در برخی از دانشگاه های كشور و پژوهشكده علوم شناختی در حال تدریس است.
وی بیان كرد: اكنون رشته فلسفه ذهن با دریافت مجوز خاص برای طلاب علوم دینی تدریس می شود و از طلاب علوم دینی دانشجو پذیرش شده است.
خرازی یادآور شد: همچنین اكنون رشته های روانشناسی شناختی، توانبخشی شناختی، هنرو علوم شناختی، علوم شناختی و رسانه از جمله رشته های علوم شناختی در مقطع كارشناسی ارشد است كه در حال گذراندن مراحل تصویب در وزارت علوم است.
علوم شناختی كه به طور ساده به صورت «پژوهش علمی دربارهٔ ذهن و مغز» تعریف میشود، شاخهای میانرشتهای است كه از رشتههای مختلفی مانند روانشناسی، فلسفه ذهن، عصبشناسی، زبانشناسی، انسانشناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشكیل شده است. این علم به بررسی ماهیت فعالیتهای ذهنی مانند تفكر، طبقهبندی و فرایندهای كه انجام این فعالیتها را ممكن میكند میپردازد، به صورت مشخص تر از جمله اهداف اصلی این رشته پژوهش در زمینه بینایی، تفكر و استدلال كردن، حافظه، توجه، یادگیری، و مباحثی مربوط به زبان میباشد.
در این نشست دكتر محمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس و جمعی از روسای دانشكده های محتلف این دانشگاه حضور داشتند.
علمی (3) ** 9340**1599
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
تهران- ایرنا- دبیرستاد توسعه علوم وفناوری شناختی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: ستاد در نظر دارد بعد ازشناخت ظرفیت های دانشگاه های كشور در این حوزه ، اجرای پروژه های بزرگ ملی را به دانشگاه ها واگذار كند.