اسلام آباد - ایرنا - پاكستان كه تولید 40 هزار مگاوات برق هسته ای را تا سال 2050 در برنامه دارد، قراردادی با یك شركت چینی برای احداث دو فاز جدید یكی از نیروگاه های هسته ای كراچی، امضا كرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی داون، طرح احداث دو فاز جدید نیروگاه هسته ای 'كانوپ' Kanupp در منطقه ای واقع در نزدیك كراچی بعنوان پرجمعیت ترین شهر پاكستان، طرح تازه ای نیست و اجرای این دو طرح از قبل از سال 2009 آغاز شده بود اما بنا به دلالی از جمله نگرانی های مردم نسبت به عواقب زیست محیطی آن، از سال 2009 متوقف شد.

اكنون طبق قراردادی كه سازمان انرژی اتمی پاكستان با چین امضا كرده است، قرار است چینی ها دو فاز جدید این نیروگاه را به نام 'كانوپ-1' و 'كانوپ-2'، هر كدام با ظرفیت تولید بیش از یكهزار مگاوات، احداث كنند.

فاز نخست این نیروگاه كه هم اكنون با ظرفیت تولید حدود 140 مگاوات فعال است، در سال 1972 از سوی یك شركت كانادایی احداث شد.

كراچی، مركز ایالت سند پاكستان، با جمعیتی حدود 24 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر پاكستان و بعد از شهر شانگهای چین، دومین شهر پرجمعیت جهان است.

اگرچه سازمان حفاظت از محیط زیست ایالت سند مجوزهای لازم را برای احداث این دو نیروگاه هسته ای صادر كرده است، اما مردم و نمایندگان جامعه مدنی ایالت سند، همچنان نگران اجرای این طرح عظیم هسته ای در نزدیك شهری با 24 میلیون جمعیت هستند.



** پاكستان امیدوار به تولید 40 هزار مگاوات برق هسته ای تا سال 2050

'عنصر پرویز' رییس كمیسیون انرژی اتمی پاكستان حدود سه ماه پیش اعلام كرد با اجرای طرح های توسعه و ایجاد نیروگاه های جدید هسته ای در این كشور، میزان برق هسته ای پاكستان تا سال 2050 به 40 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت

وی با اشاره به برنامه های بلند مدت پاكستان در زمینه تولید برق هسته ای با هدف جبران كمبود برق این كشور گفت: بعد از سال 2021، تقریبا هرسال عملیات ساخت یك نیروگاه هسته ای در پاكستان آغاز خواهد شد (در مجموع چهار نیروگاه هسته ای جدید) تا بتوانیم به نقطه هدف برسیم.

وی گفت: پاكستان برای غلبه بر بحران شدید كمبود انرژی، پاسخگویی به نیاز روز افزون كشور به برق و كمك به اقتصاد كشور نیاز به احداث نیروگاه های جدید اتمی دارد.

پاكستان هم اكنون سه نیروگاه هسته ای فعال دارد اما این نیروگاه های نسبتا قدیمی، از ظرفیت تولید بالایی برخوردار نیستند.

این كشور قراردادهای زیادی با چین امضا كرده است كه بخشی از آن مربوط به احداث نیروگاه های هسته ای است.

پاكستان با كمبود شدید انرژی روبرو است و سعی دارد تا از هر طریق ممكن، این بحران را كاهش دهد.

افزایش واردات برق از ایران و تلاش برای اجرای طرح خط لوله گاز ایران-پاكستان و وارد كردن گاز طبیعی از ایران، از جمله مهم ترین طرح های پاكستان برای جبران كمبود انرژی در این كشور است.

آساق**272**1723