تهران - ايرنا - مديركل آموزش وهمكاري هاي علمي سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: نبود ارتباط كافي و مناسب بين پزشك و بيمار و ارايه نشدن توضيحات كافي از سوي پزشك در خصوص درمان، جراحي و عواقب و نتيجه حاصل از آن ،بيشترين عامل شكايت هاي پزشكي است.

دكتر مسعود قادي ‌پاشا روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : متاسفانه در چند سال اخير به همين دليل شاهد افزايش شكايت از پرشكان هستيم.

وي خاطر نشان كرد: به دليل اينكه بيماران به اندازه كافي و مناسب توسط پزشك و كادر پزشكي از چگونگي روند درمان ،جراحي و عواقب و نتيجه آن به اندازه لازم مطلع نمي شوند بر اساس داده و اطلاعات ناكافي به جراحي هايي اقدام مي كنند كه در نتيجه انتظارات آن ها برآورده نمي شود و از پزشك شكايت مي كنند.

وي تاكيد كرد: به طور مثال در يك عمل جراحي، بيمار به شرايط صددرصد زمان سلامت خود باز نمي گردد و تنها حدود 70درصد سلامتي خود را باز مي يابد، اين در حالي است كه لازم است پزشك معالج حتما تمام واقعيت و نتيجه جراحي را براي بيمار توضيح دهد تا بيمار نيز براساس اطلاعات، درست تصميم گيري كند.

قادي‌ پاشا به پزشكان نيز توصيه كرد كه توضيحات كامل از روند درمان، جراحي، بهبودي و نتيجه عمل جراحي و همچنين ميزان عوارض ناشي از جراحي و درمان و روش هاي جايگزين را براي بيماران خود توضيح دهند تا بيماران براساس آگاهي كافي بهترين تصميم را بگيرند.

وي با تاكيد بر اينكه با رعايت اين موارد توسط پزشك و بيمار از ميزان شكايت ها نيز كاسته خواهد شد،گفت: اين امر در قانون مجازات شامل اخذ رضايت و برائت توسط پزشك معالج در مواد 158و 495قانون مجازات اسلامي پيش بيني شده است.

مديركل آموزش وهمكاري هاي علمي سازمان پزشكي قانوني كشور اظهارداشت: اگر رضايت و برائت استاندارد توسط پزشك معالج گرفته شود و همچنين جامعه پزشكي نيز از قوانين و مقررات به اندازه كافي و مناسب آگاهي داشته باشند شاهد كاهش شكايات و قصور و تقصير پزشكي خواهيم بود.

وي افزود: يكي از وظايف سازمان پزشكي قانوني كشور طبق بند (س) ماده 211برنامه پنجم توسعه كشور، پيشگيري از قصور پزشكي است. دراين راستا در سال 93بيش از 190سمينار، كارگاه و كنگره هاي قانوني وحرفه پزشكي براي افزايش اطلاعات جامعه پزشكي از قوانين و مقرارات پزشكي در كشور توسط سازمان پزشكي قانوني برگزار شد.

قادي پاشا تاكيدكرد: اين سازمان آمادگي كامل براي برگزاري اين گونه سمينار ها وكارگاه ها با همكاري وزارات بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و سازمان نظام پزشكي را دارد.



**افزايش شكايات از پزشكان

اين مقام مسوول در پزشكي قانوني افزود: به ‌رغم همه زحمات و تلاش‌هاي جامعه پزشكي، ميزان شكايات از اين قشر رو به افزايش است. در سال گذشته 6 هزار و 838 پرونده در كميسيون‌هاي پزشكي قانوني كشور بررسي و منجر به صدور راي شد.

وي با بيان اينكه شاهد افزايش 32 درصدي شكايات از پزشكان در سال 93 نسبت به سال 92 بوديم، خاطرنشان كرد: پس از بررسي شكايات رسيده به كميسيون‌ها از مجموع 6 هزار و 838پرونده، 59 درصد پزشكان تبرئه و 41 درصد نيز محكوم شدند.

مدير‌كل آموزش و همكاري‌هاي علمي سازمان پزشكي قانوني كشور، بيشترين شكايت‌ها را مربوط به رشته‌هاي متخصصان جراحي زنان و زايمان عنوان كرد و ادامه داد: شكايت از متخصصان ارتوپدي در رتبه دوم و متخصصان جراحي عمومي در رتبه سوم قرار دارد.

وي، رتبه چهارم شكايت‌ها از جامعه پزشكي را مربوط به دندانپزشكان عنوان كرد و گفت: شكايت از متخصصان جراحي پلاستيك و ترميمي در رتبه پنجم قرار دارد.



**هيچ حقي از مردم ضايع نمي شود

اين مقام مسوول در سازمان پزشكي قانوني تاكيد كرد: در بررسي شكايات هيچ حقي از مردم ضايع نخواهد شد.

وي گفت: تمام پرونده هاي ارايه شده از سوي مراجع قضايي به كميسيون هاي پزشكي قانوني در كميسيون هاي تخصصي با حضور كارشناسان متبحر و با تجربه با دقت كافي، بررسي و اعلام نظر كارشناسي مي شود.

مديركل آموزش و همكاري هاي علمي سازمان پزشكي قانوني گفت: اگر اعتراضي مطرح شود، اين موضوع در كميسيون تجديد نظر در همان استان و سپس در كميسيون عالي در ستاد سازمان پزشكي قانوني در تهران مورد بررسي قرار مي گيرد.

اجتمام (4)**2181**1776