گرگان - ایرنا - شروع فصل گرما و افزایش تعداد حشرات و حیوانات موذی و نیز احتمال شیوع برخی بیماری های واگیردار از طریق موجوداتی همچون موش، گربه و سگ های ولگرد سلامت شهروندان گرگانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا این روزها حضور بی شمار انواع موش های تُپل در كانال های فاضلاب و یا مسیرهای هدایت آب های سطحی كوچه و خیابان های گرگان سبب شده تا برخی شهروندان از لقب شهر موش ها برای گرگان استفاده كنند.

برای مشاهده موش نیاز به جستجو و وقت زیاد نیست، كافی است به هنگام حركت در پیاده رو نظری به جدول كنار خیابان یا كوچه محل زندگی انداخت و موش هایی كه از فرط پرخوری و چاقی با توجه به فراوانی امكانات تغذیه بعضا توان حركت ندارند را براحتی دید.

هم اینك در گرگان حكایت موش و گربه و دشمنی آنان مطرح نیست، زیرا وفور نعمت باعث شده كه این دو گروه به زندگی مسالمت آمیز روی آورند و یا شاید گربه ها از موش های تپل و تنومند قدری ترسیده و در لاك خویش فرو رفته اند.

به عبارتی هم اینك به اندازه كافی پس مانده غذا و انواع خوراكی ها از سوی شهروندان به داخل جدول های كنار خیابان و كانال ها فاضلاب ریخته می شود، كه گربه ها نیز از محل این سفره سیر شده و نیازی به گرفتن موش های فربه و خوردن آن ندارند.

جدای از این حیوانات موذی و دردساز برای سلامتی شهروندان، سگ های ولگرد نیز معضل دیگری است كه براحتی در خیابان ها و كوچه های شهر جولان می دهند، اما این حیوان دشمن گربه و موش دیگر كاری به آنها ندارد و غذاها و خوراكی های متنوع و جدیدی برای خوردن و سیر شدن آنها در سطح شهر وجود دارد.

این حیوانات دنیای مدرن برخلاف داستان هایی كه چند دهه قبل در كتاب های درسی می خواندیم و به دانش آموز القاء می كرد كه دشمن یكدیگرند، امروز سازش پذیری زیادی با هم پیدا كرده اند.

و اما آزادی و جولان این حیوانات نگرانی هایی را در بحث سلامت شهروندان ایجاد كرده است و هر كدام از این حیوانات متاسفانه می تواند ناقل بیماری های مسری و واگیردار خطرناك باشند كه تهدیدی جدی برای سلامت مردم و بهداشت محیط است و در این خصوص نظری به برخی بیماری ها كه از این طریق انسان ها را مبتلا می كنند، داریم.

به گفته كارشناسان مركز بهداشت گلستان، بیماری هایی كه از سگ به انسان منتقل می شود در دو گروه اصلی انگلی و عفونت های باكتریایی یا ویروسی قرار دارد، در بیشتر موارد بیماری از سگ و دیگر حیوانات خانگی در اثر گزش، خراش، تماس مستقیم با حیوان و یا مدفوع آن به انسان منتقل می شود.

بیماری هاری، انتقال انواع انگل و عفونت های قارچی، سالك، كیست، طاعون، حصبه و تیفوس تنها بخشی از مشكلات وجود رها بودن این حیوانات در سطح جامعه می باشد.

دكتر سیدمهدی صداقت معاون فنی مركز بهداشت گلستان در این زمینه گفت: اگر سگی انسان را گاز گرفت، تمیز كردن فوری منطقه مجروح با مواد ضدعفونی كننده و آب و صابون می تواند خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برساند، اما اگر بواسطه این گزش التهاب و تورم رخ دهد باید بلافاصله به پزشك مراجعه شود.

وی افزود: مهمترین بیماری هایی كه از سگ به انسان منتقل می شود، هاری، انگل، انواع كرم های گرد، عفونت قارچی و سالك است.

در این خصوص لیشمانیوز جلدی یا سالك یك بیماری پوستی طولانی مدت و بدون درد و تب و قابل انتقال بین انسان و حیواناتی چون موش و سگ است، هنگام خونخواری پشه خاكی از زخم های سالك در جوندگان و سگ، انگل بیماری وارد بدن پشه شده و با نیش پشه آلوده، بیماری به انسان منتقل می شود.

در این خصوص و مطابق برخی آمار استان گلستان از جمله استانهایی است كه بیشترین افراد مبتلا به سالك را در كشور را دارد بطوریكه همواره جزو رده های پنجم تا حداكثر دهم كشوری قرار دارد.

كیست هیداتیك نیز یك بیماری انگلی است كه انسان و دام در اثر آلوده شدن مواد غذایی به تخم نوعی انگل به نام كرم تنیا اكینوكوك كه در مدفوع سگ بیمار وجود دارد به آن مبتلا می شوند، راه انتقال این بیماری از طریق دست آلوده به مدفوع سگ و خوردن آب و موادغذایی است كه به وسیله مدفوع حیوان بیمار آلوده شده باشد.

هاری، دیگر بیماری ویروسی خطرناك است كه از طریق گزش سگ بیمار با دهان كف دار به انسان منتقل می شود، ویروس هاری به سیستم عصبی حمله و در نهایت مرگ فرد را رقم می زند.

علائم اولیه بیماری هاری در افراد شبیه به بسیاری از بیماریهای دیگر از جمله تب، سردرد و ضعف عمومی می باشد و با پیشرفت بیماری، علائم مشخص تر به نظر می رسد و ممكن است شامل بی خوابی، اضطراب، گیجی، فلج خفیف، تحریك، توهم، اضطراب، بزاق بیش از حد، اشكال در بلع و آب ریزی از دهان شود.

به گفته كارشناسان بهداشت محیط، بیماری هایی كه بوسیله موش به انسان منتقل می شود فراوان بوده به گونه ای كه این حیوان جونده سبب بروز 35 بیماری خطرناك در انسان می شود. روی بدن موش، كك، كنه و شپش زندگی می كند و پس از مرگ این حیوان موذی كك به سراغ انسان می آید و او را بیمار می كند.

از سوی دیگر موش ها با ادرار و مدفوع خود محیط زندگی انسان را آلوده می كنند، نكته قابل توجه اینكه این حیوان برحسب عادت رفتاری بیشتر اوقات مسیر حركت خود را با ادرار علامت گذاری كرده و همین نكته باعث انتقال بسیاری از عوامل بیماری زا به انسان می گردد.

اما برخی از مهمترین بیماری هایی كه از موش به انسان منتقل می شود عبارت از طاعون، هاری، سالك، لپتوسپیروز یا یرقان، حصبه، تیفوس و توكسو پلاسموزیز است، این بیماری ها از طریق گزش، ادرار و مدفوع این حیوان و یا از طریق گزش پشه ای كه از خون موش آلوده تغذیه كرده است، منتقل می شود.

طاعون، این بیماری كه به آن مرگ سیاه نیز می گویند از طریق گزش ‌كك ‌هایی كه از خون موش آلوده تغذیه كرده‌اند، به انسان منتقل می ‌شود.

لپتوسپیروز یا یرقان، این بیماری باعث تب، خونریزی، دردناك شدن كبد، دردهای شكمی، خشك شدن و ریزش پوست می‌ گردد.

حصبه، آلوده شدن غذا به ادرار و مدفوع موش موجب مسمومیت غذایی و بروز این بیماری می‌ شود.

تیفوس، این بیماری سبب خونریزی در شش‌ ها، سینه و پهلو و درنهایت مرگ فرد مبتلا می ‌شود.

سالك، این بیماری سبب ایجاد زخم های پوستی می‌ شود كه درصورت عدم درمان بموقع اثر آن برای همیشه روی بدن می ماند.

توكسوپلاسموزیز، انتقال این بیماری كه بیشتر از طریق مدفوع گربه به انسان صورت می ‌گیرد به گفته كارشناسان بهداشت اخیراً از طریق موش هم مشاهده شده است، این بیماری می‌تواند موجب كوری مادر زادی نوزاد شود.

بااین حال روش های مبارزه با موش و سگ های ولگرد متنوع است كه تله گذاری، استفاده از دور كننده ها و سموم شیمیایی، مبارزه بیولوژیكی و یا استفاده از امواج مافوق صوت از آن جمله می باشد.

اما دكتر صداقت، ساده ترین راه در دور كردن موش ها و سگ های ولگرد از محیط زندگی را انجام برخی اقدامات بهسازی و بهداشتی و نریختن پس مانده غذا در جداول و كانال های فاضلاب شهری می داند و گفت: پس مانده های مواد غذایی موجود در زباله ها بزرگترین منبع غذایی برای موش ها و سگ های ولگرد می باشد.

از سوی دیگر باتوجه به تمایل زیاد این حیوانات برای وارد شدن به اماكن انسانی، لازم است ساختمان ها به طریقی ساخته شوند كه از ورود آنها جلوگیری شود.

علاوه بر اقدامات شهروندان، به نظر می رسد برخی دستگاه های خدماتی چون شهرداری، مركز بهداشت و دامپزشكی نیز در جلوگیری از حضور این حیوانات در محیط زندگی انسان ها نقش موثری دارند.

در این خصوص خبرنگار ایرنا با توجه به اینكه شهرداری نخستین نهادی است كه می تواند در این بخش پاسخگو باشد و مسوول امور و نظافت شهری است، به سراغ روابط عمومی شهرداری گرگان رفت تا اقدامات و تلاش های آنان را در مورد مبارزه با جانوران موذی و جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر كسب كرده و اطلاع رسانی نماید، اما تماس های تلفنی چند روزه برای دریافت پاسخ معاونت خدمات شهری شهرداری گرگان از طریق روابط عمومی این نهاد بی نتیجه بود.

یكی از كارشناسان واحد روابط عمومی شهرداری گرگان نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: سوالات شما را به محمدرضا اسفندیاری، معاونت خدمات شهری این شهرداری منعكس نموده ایم، وی معتقد است، ابتدا باید گزارش تهیه شده توسط ایرنا برای او ارسال تا آن را بخواند و سپس پاسخ دهد.

معاون فنی مركز بهداشت گلستان نیز بابیان اینكه مركز بهداشت دركمیته اتلاف سگ های ولگرد تنها نقش سیاستگذاری، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به شهروندان و در صورت بروز بیماری های ناشی از حیواناتی چون سگ و موش كار درمان را برعهده دارد، گفت: مجری اجرای سیاست های این كمیته و اتلاف سگ ها یا موش ها، در شهرها شهرداری ها و در روستاها دهیاری ها هستند.

به گفته دكتر صداقت، شهروندان می توانند از طریق سامانه پیامك كوتاه به شماره 1490 مشكلات و مسائل بهداشت محیط را جهت پیگیری گزارش نمایند.

رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره كل دامپزشكی گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: دامپزشكی تنها در كمیته اتلاف سگ های ولگرد استان یا شهرستان ها عضویت دارد و كار آن بیشتر جنبه سیاستگذاری و نظارت دارد.

رمضانعلی نیرومند افزود: دامپزشكی درحوزه واكسیناسیون حیوانات خانگی بویژه سگ ها و گربه ها وظیفه مندی دارد كه در این خصوص طی سال 93 مجموعا افزون بر 25 هزار قلاده از این حیوانات را واكسینه كرده است.

با توجه به این مسائل به نظر می رسد نگرانی موش ها، گربه ها و سگ های ولگرد در سطح شهر رفع شده و تنها مردم باید نگران سلامت خود بوده و برای حفظ آن از نزدیك شدن به این حیوانات و نیز ریختن پس مانده غذا و بسیاری از موارد دیگر در جدول ها، حاشیه سطل های زباله و كانال های فاضلاب خودداری كنند.

گلستان افزون بر یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد كه حدود 470 هزار نفر آن در شهر گرگان مركز این استان سكونت دارند.

/3039/1648/6203