تهران- ایرنا- معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با تاكید بر مخالفت دولت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران گفت: دولت معتقد است این طرح مخالف اصل 176 قانون اساسی است و دولت ورود مجلس در موضوعاتی كه در حوزه كار شورای عالی امنیت ملی است را خلاف قانون اساسی می‌داند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره علت مخالفت دولت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران گفت: همان گونه كه همه می‌دانند پرونده هسته‌ای و مذاكرات مربوط به این پرونده از ابتدا تاكنون در حوزه كاری و دستور شورای عالی امنیت ملی كشور قرار داشته است.

وی ادامه داد: خصوصا مذاكرات ایران با 1+5 طی چند سال گذشته علی‌الخصوص در 20 ماه گذشته در دولت یازدهم با حساسیت ویژه‌ای از سوی مذاكره‌كنندگان و با اشراف رییس‌جمهوری و با هدایت رهبر معظم انقلاب در جریان بوده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها اعتماد و حمایت خود را از تیم مذاكره‌كننده و شخص محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام فرموده‌اند و تیم مذاكره‌كننده هم با اقتدار و متانت و نهایت امانتداری سعی كردند خطوط قرمز نظام را در این مذاكرات مدنظر داشته و برای استیفای حقوق حقه مردم ایران پایداری و صبوری لازم را همراه با ارائه منطق قوی حقوقی ادامه دهند كه دستاورد این حضور فعال و این دیپلماسی فعال و مثبت هسته‌ای تثبیت حق غنی‌سازی در ایران و سایر دستاوردهایی بوده كه در مذاكرات و توافق ژنو به‌دست آمد.

انصاری اضافه كرد: مذاكره‌كنندگان ما در این مصاف بسیار دشوار سعی كردند گام‌هایی محكم در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه از مردم و تثبیت حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای كشورمان بردارند.

وی در مورد علت مخالفت دولت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران ، گفت: دولت از این جهت مخالف این طرح است كه این طرح خلاف اصل 176 قانون اساسی است؛ طبق این اصل ، آنچه كه در شورای امنیت ملی مطرح است، پس از تایید مقام معظم رهبری قابل اجراست؛ از این رو ورود مجلس در موضوع این طرح خلاف اصل یادشده است.

وی اضافه كرد: ما بدون این كه وارد جزئیات طرح شویم ، اصل ورود مجلس را به موضوعی كه در حوزه كار شورای عالی امنیت ملی بود، خلاف قانون اساسی می‌دانیم ؛ ضمن آنكه در شرایط حساس كنونی كه مذاكرات مراحل پایانی خود را طی می‌كند و در نقطه بسیار حساس قرار گرفته است. این طرح كمكی به مذاكره كنندگان ما نمی كند.

معاون رییس جمهور تاكید كرد: امید می‌رود با پایداری ، استقامت و مذاكرات قوی تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای ، به نتیجه مطلوب نهایی برسیم.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور خاطرنشان كرد: دولت از حساسیت نمایندگان مجلس و تلاش هیات رییسه و شخص جناب آقای دكتر لاریجانی برای همراهی و حمایت از تیم مذاكره‌كننده، تشكر و قدردانی می كند.

وی گفت: سابقه نشان می‌دهد شورای نگهبان در موضوعاتی كه در دستور كار شورای عالی امنیت ملی قرار می‌گیرد یا در حوزه اختیارات و وظایف رهبری است با قانونگذاری و ورود مجلس در این عرصه‌ها مخالفت كرده و آن را مغایر قانون اساسی دانسته است.

** خروجم از مجلس طبیعی بود

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال كه 'برخی رسانه‌ها خروج شما از مجلس را به‌عنوان قهر و عصبانیت القا كرده‌اند'، ‌گفت: اینطور نیست، حساسیت پرونده هسته‌ای موجب شده كه هر حركت و هر كلمه‌ای كه پیرامون این موضوع مطرح می‌شود، تصویرهای مختلفی متناسب با گرایش رسانه مربوطه، از آن القا ‌شود.

وی اضافه كرد: حضور من در جلسه علنی امروز مجلس به دعوت هیات رییسه و برای دستور اول یعنی بررسی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران بود؛ از این رو بعد از این كه طرح قرائت شد و متن به تصویب نهایی مجلس رسید ادامه حضور من در مجلس غیرضرور بود و مجلس وارد دستورات بعدی ‌شد و برای بیان دیدگاه‌های دولت در آن دستورات ، معاونان پارلمانی سایر دستگاه های دولت حضور داشتند، از این رو دیگر نیازی به حضور بنده در جلسه نبود و من برای انجام كارهای دیگری كه داشتم از مجلس خارج شدم و این امری طبیعی بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضورش در جایگاه هیات رییسه مجلس گفت: بلافاصله پس از قرائت كلام‌الله‌ مجید ، مجلس وارد بررسی دستور طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران شد و دكتر لاریجانی متن را برای رأی گیری قرائت كرد كه من به جایگاه هیات رییسه رفتم و از رییس خواستم فرصتی دهد تا نظر دولت را بیان كند.

معاون رییس جمهور اضافه كرد: ما به این موضوع اصرار داشتیم زیرا پرونده مهم تاریخی هسته‌ای در مجلس مطرح شده كه می‌بایست نظر رسمی دولت در مذاكرات ثبت و اعلام می‌شد و آقای لاریجانی در این راستا مصلحت‌اندیشی داشت كه ممكن است با صحبت‌ ما ، مخالفین طرح یا پیشنهاددهندگان بخواهند پیشنهاد مطرح و صحبت كنند و جلسه به درازا بكشد و احیانا توافقی كه قبلا با طراحان روی متن انجام داده بودند و این متن را تعدیل كرده بودند، دچار آسیب شود.

وی گفت: در همین راستا مجلس صبح امروز جلسه غیرعلنی غیررسمی داشت. من در آن جلسه نبودم ولی مطلع شدم كه آقای لاریجانی در آن جلسه تلاش زیادی كردند كه همه پیشنهاددهندگان و كسانی كه پیشنهاد جایگزین داشتند و طراحان اولیه طرح را قانع كنند كه مصلحت عمومی كشور و نظام این است كه همین طرحی كه توافق كرده‌اند بدون تغییر به رأی گذاشته شود و از نمایندگان خواسته بودند وارد طرح پیشنهادات جدید و جزئیات نشوند.

انصاری گفت: در نهایت نظر دولت از سوی آقای دكتر لاریجانی اعلام شد كه دولت مخالف این طرح است ولی ما به‌دنبال فرصتی بودیم كه علت مخالفت دولت را توضیح دهیم.

سیام ** 9121 ** د . الف/1449