تهران - ایرنا - رییس پلیس ترافیك شهری راهور نیروی انتظامی با بیان اینكه پلیس وظیفه خود را در قبال موتورسیكلت ها انجام می دهد، گفت: توقیف، جریمه و آموزش در این راستا انجام می شود اما ساختار و رفتار راكبان موتور از كنترل خارج است.

سرهنگ علیرضا جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا، با اشاره به برخورد با تخلفات حادثه ساز بیان كرد: با راكبان متخلف موتور سیكلت ها در قالب طرح برخورد با تخلفات موتور سیكلت سواران برخورد می شود.

وی با بیان اینكه راكبان موتور سیكلت نباید تخلفات حادثه ساز را انجام دهند، افزود: عبور از چراغ قرمز، حركت در خلاف جهت، حركت در پیاده رو و استفاده نكردن از كلاه ایمنی خط قرمزی است كه پلیس از آنها عبور نكرده و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

وی با اشاره به اینكه انبوه موتور در سطح شهر تهران زیبنده پایتخت نیست، گفت: موتور ضمن آلودگی صوتی و زیست محیطی، وسیله ای خطرناك برای راكبان است چرا كه عمر موتورها نهایت 10 سال است در حالی كه اكنون موتورهای موجود بیش از 10 سال عمر دارند.

به گفته جهانگیری، باید موتورهای سی ان جی درون سوز (موتورهای احتراق داخلی) جایگزین موتورهای فعلی كه قدیمی، ناكارآمد و بدوی هستند، شود چرا كه اكنون دردنیا از موتورهای برقی كم مصرف و كم شتاب استفاده می شود.

رئیس پلیس ترافیك شهری راهور نیروی انتظامی اضافه كرد: اكنون در كشور 10میلیون موتور وجود دارد در حالی كه این وسیله از چرخه حمل و نقل كشورهای اروپایی خارج شده و از آن در مباحث تخصصی مثل مسابقات حرفه ای استفاده می شود.

جهانگیری در ادامه گفت: در كشورهای اروپایی به جای استفاده از این وسیله، از دوچرخه، وسائل نقلیه عمومی و مترو استفاده می شود چرا كه هزینه نگهداشت و خسارات ناشی از آن بالا است به عنوان مثال سال گذشته یك 16 هزار و 800 نفر در تصادفات كشته شدند كه سه هزار و 800 نفر از آن ها موتورسوار بودند.

جهانگیری افزود: در سال 93 در تهران 657 نفر در تصادفات كشته شدند كه 200 نفر از آن ها موتورسوار بودند.

وی ناكارآمدی حمل و نقل و مدیریت را در گرایش مردم به استفاده از موتور موثر دانست و گفت: سهل الوصول بودن این وسیله و از سوی دیگر ارزان بودن آن سبب شده تا به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد.

جهانگیری ادامه داد: اگر از امروز تصمیم بگیریم تا این مساله را ساماندهی كنیم، 10 سال زمان نیاز است.

وی با اشاره به اینكه جوانان 18 تا 35 سال بیشترین استفاده كنندگان از موتور هستند، گفت : در تهران بزرگ و در هسته مركزی این شهر یعنی در بازار تهران، شاهد حجم انبوهی از موتورسواران هستیم، از سوی دیگر كاسبان برای جابه جایی كالا و برخی برای حمل مسافر از این وسیله استفاده می كنند. در مجموع چهره شهر تهران با وجود این وسیله زشت و ناهنجار شده است.

جهانگیری با تاكید بر خارج شدن این وسیله از چرخه تولید و توزیع، ادامه داد: افرادی كه صنعت موتور را به نوعی وارد می كنند، كار پسندیده ای انجام ندادند و باید سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست در زمینه ورود كنند و باید به تدریج موتورهای برقی آن هم برای سفرهای نزدیك و در دستری جایگزین موتورهای فعلی شوند.

جهانگیری اضافه كرد: اكنون در مراكز آموزشی دنیا دوچرخه و موتورهای برقی ایمن و كم سرعت برای اقشار كم درآمد مثل دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد این درحالی است كه این موتورها همراه با كلاه، دستكش، زانو و بازو بند و لباس های مخصوص عرضه می شوند.

وی با اشاره به اقداماتی كه پلیس در برخورد با راكبان موتورسوار پرخطر انجام می دهد، گفت: پلیس در برخورد، موتورها را به پاركینگ می برد اما فایده ای ندارد چرا كه موتوسوار بعد از یك هفته، موتور را ترخیص كرده یا اصلا سراغی از آن نمی گیرد كما اینكه در تهران و سایر استان ها پاركینگ هایی مملو از موتورهایی وجود دارد كه خاك گرفته اند.

رئیس پلیس ترافیك شهری راهور نیروی انتظامی گفت: موتورسیكت ، برمودای تصادفات است و هر فردی درگیر آن شود را غرق می كند و در این راستا، تر و خشك همه با هم می سوزند

به گفته جهانگیری، موتورسیكلت به ازای هر 100 كیلومتر باید كمتر از هشت دهم بنزین مصرف كند در حالی كه این رقم بسیار بالاتر است و به سه تا 4 لیتر می رسد بنابراین به هر میزان كه بنزین مصرف شود، به همان میزان آلودگی هوا بیشتر خواهد شد.

اجتمام(5)9105** 1418