رشت - ايرنا - مديركل بهزيستي استان گيلان گفت: آگاه سازي و آموزش همراه با تغيير نگرش از راه هاي مبارزه با اعتياد و پيشگيري از اين بلاي خانمانسوز است.

به گزارش ايرنا، محمدرضا پارسي روز چهارشنبه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نشست خبري در جمع خبرنگاران خبرگزاري ها در گيلان افزود: آموزش و آگاه سازي مردم در رابطه با اعتياد و آسيب هاي ناشي از آن نقش مهمي در پيشگيري از اين معضل اجتماعي دارد.

وي اظهار داشت: آموزش بايستي در بدنه اجتماعي با مشاركت مردم و عميق شكل گيرد تا به باور و تغيير رفتار تبديل شود.

وي پيشگيري، درمان و كاهش آسيب ناشي از مصرف مواد را از برنامه هايي در مبارزه با مواد مخدر نام برد و اظهار كرد: در مسايل بهداشتي درماني پيشگيري مقدم بر درمان است بنابراين اقدامات مختلف براي پيشگيري اولويت فعاليت هاي بهزيستي مي باشد.

مديركل بهزيستي استان گيلان با اشاره به اثربخشي و اهميت پيشگيري از مواد مخدر خاطرنشان كرد: همه تلاشمان بايد اين باشد تا افراد قبل از اينكه در معرض خطر مصرف مواد قرار گيرند، مصون بمانند.

وي يادآور شد: آموزش به كودكان، جوانان و نوجوانان در رابطه با مضرات و آسيب هاي ناشي از مصرف مواد مخدر، آموزش والدين ، معلمان و مربيان از جمله برنامه هاي بهزيستي در بخش پيشگيري است.

پارسي بيان كرد: سال گذشته بيش از 500 هزار نفر در 37 محله شهري، 20 محله روستايي، شش محيط نظامي، 18 محيط صنعتي و سازماني و 44 مهدكودك به صورت مستقيم و غيرمستقيم آموزش هاي لازم را فرا گرفتند.

مديركل بهزيستي گيلان با قدرداني از انجمن هاي مردم نهاد براي ارايه اين آموزش ها بيان داشت: 34 انجمن سازمان مردم نهاد با بهزيستي استان براي ارايه آموزش ها براي پيشگيري از اعتياد همكاري مي كنند.

وي در رابطه با درمان به عنوان يكي ديگر از مراحل مبارزه با موادمخدر تصريح كرد: 77مركز سرپايي، 47 مركز اقامتي ميان مدت (كمپ ها) ، يك مركز طولاني مدت TC ، يك مركز پناهگاهي، سه مركز DIC و شش تيم سيار براي درمان پديده شوم اعتياد تلاش مي كند.

پارسي اظهار داشت: در زمان حاضر دو مركز ترك اعتياد (اقامتي) در رشت و لولمان نيز ويژه بانوان فعال است كه سال گذشته يكصد نفر از اين مراكز خدمات لازم را دريافت كردند.

پنجم تيرماه روز مبارزه با مواد مخدر است. ك/2

7286/ 6158