اسلام آباد - ایرنا - وزارت بهداشت و درمان پاكستان به تازگی اعلام كرده است كه 84 درصد كودكان در ایالت بلوچستان این كشور هیچ نوع واكسنی دریافت نمی كنند؛ خبری كه می تواند زنگ خطری برای احتمال انتقال بیماری های واگیر به خاك ایران باشد.

براساس گزارش مركز عملیات اورژانس وزارت بهداشت پاكستان، از هر 100 كودك پاكستانی در ایالت بلوچستان این كشور، تنها 16 نفر آنها بطور كامل در برابر بیماری های مختلف از جمله فلج اطفال، آبله مرغان، سرخك و هپاتیت واكسینه می شوند. بلوچستان محروم ترین ایالت پاكستان، نزدیك به یك هزار كیلومتر مرز مشترك با ایران دارد و با توجه به تردد اتباع پاكستانی از گذرگاه های مختلف مرزی و همچنین برخی ترددهای غیرقانونی، به رغم تمام مراقبت های پزشكی و بهداشتی كه از سوی ایران انجام می شود، احتمال انتقال ویروس بیماری های مسری خطرناك از پاكستان به داخل ایران وجود دارد.

یكی از مسوولان بخش بهداشت ایالت بلوچستان كه خواسته نامش ذكر نشود، در مصاحبه با روزنامه داون پاكستان گفته است: بسیاری از مراكز واكسیناسیون در ایالت بلوچستان غیرفعال هستند. هرسال تعداد زیادی از كودكان در این ایالت به بیماری هایی نظیر سرخك، آبله مرغان، فلج اطفال و هپاتیت مبتلا می شوند. این بیماری ها سالانه موجب دهها كودك در بلوچستان می شود.

در سال‌های اخیر، منحنی میزان ابتلا به فلج اطفال در پاكستان روند صعودی داشته است. سطح پایین سواد و آگاهی مردم در بسیاری از مناطق پاكستان به ویژه ایالت بلوچستان، تاثیر منفی تبلیغات گروه های افراطی علیه استفاده از روش های علمی و پزشكی برای پیش گیری از بیماری ها و همچنین خطر حملات تروریستی به گروه های واكسیناسیون، از عمده ترین دلایل ضعف فعالیت های واكسیناسیون در این كشور است.

پاكستان، افغانستان و نیجریه تنها كشورهایی هستند كه تاكنون نتوانسته‌اند تا كنون بیماری فلج اطفال را ریشه كن كنند.

ویروس بیماری فلج اطفال از حدود 15 سال پیش در ایران ریشه كن شده است.



** ضرورت استفاده از تجربه و همكاری ایران

خانم دكتر سائره افضل ترار وزیر بهداشت پاكستان حدود 10 روز پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شیوع بیماری مسری فلج اطفال در كشورش به عنوان یكی از مشكلات بزرگ این كشور، اعلام كرد كه تجربه و توانمندی ایران می‌تواند كمك قابل توجهی برای ریشه كن ساختن این بیماری در پاكستان باشد.

این مقام پاكستانی گفت: ایران نه تنها تجربه ارزشمندی در زمینه ریشه كن ساختن بیماری فلج اطفال دارد و در سال‌های گذشته توانسته است این بیماری را بطور كامل از بین ببرد بنابراین تجربه‌های ایران می‌تواند برای پاكستان و همچنین برای افغانستان مفید باشد.

این مقام پاكستان اظهار داشت: ایران نه تنها توانسته فلج اطفال را ریشه كن كند، بلكه توانسته یك نظام جامع سلامت و بهداشت برای خود ایجاد كند.

وی همچنین اظهار داشت كه طرف ایرانی پیشنهاد كرده است تا با استقرار در دو طرف مرز مشترك ایران و پاكستان، اقدامات لازم را برای مقابله با خطر احتمال انتقال بیماری‌هایی نظیر فلج اطفال، سرخك، وبا و دیگر بیماری‌های مسری را انجام دهد كه البته این كار نیاز به هماهنگی دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت خارجه دارد و ما موضوع را به آنها منتقل خواهیم كرد.

وزیر بهداشت پاكستان همكاری در زمینه تولید دارو را یكی دیگر از ظرفیت‌های توسعه همكاری میان كشورش با جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ایران توانمندی خوبی در تولید انواع واكسن از جمله واكسن خوراكی فلج اطفال دارد و می‌تواند كمك خوبی برای رفع نیازهای پاكستان باشد ضمن اینكه ایران نیز می‌تواند از تجربیات و توانمندی‌های پاكستان در زمینه تولید دارو بهره مند شود.

آساق*272*1723