تهران- ايرنا- مديركل دفتر آلودگي دريا در سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بر اساس برآوردهاي اوليه آتش سوزي بندر دير خسارت چشمگيري به آب هاي منطقه وارد نكرده است با اين حال مسوولان سازمان محيط زيست با حضور در محل حادثه در حال بررسي ابعاد خسارت محيط زيستي و علت بروز حادثه هستند.

بين ساعت 15 تا 16 روز جمعه پنجم تير ماه جاري، يك شناور باري در پست چهار ضلع غربي اسكله بندر دير دچار آتش سوزي شد كه به علت رها شدن شناور آتش گرفته و حركت آن به سمت پست سه ضلع شرقي اين اسكله، آتش به شناورهايي كه در اين محل پهلو گرفته بودند، سرايت كرد.

با توجه به وزش باد شديد و گستردگي دامنه آتش، 16 شناور پهلو گرفته در اين ضلع اسكله كه چهار شناور باري و 12 فروند صيادي بودند، طعمه حريق شدند.

ضياء الدين الماسي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: اسكله دير يك اسكله شيلاتي و تحت مديريت سازمان شيلات است.

وي اظهار كرد: روز جمعه (پنجم تيرماه) يكي از لنج هاي سفاري (مسافري - باري) كه در اين اسكله پهلو گرفته بود، دچار حريق شد و به علت وزش باد آتش به لنج هاي ديگر نيز سرايت كرد كه در اثر اين حادثه حدود 20 لنج سفاري و صيادي آتش گرفت.

الماسي با بيان اينكه 80 درصد بدنه اين لنج ها فايبرگلاس است، گفت: اين مساله موجب شد تا آتش با سرعت بيشتري به تمام لنج ها سرايت كند.

وي افزود: هيچ كدام از لنج ها محموله خاصي نداشتند و تمام آنها خالي و آماده بارگيري بودند از اين رو آلودگي خاصي وارد آبهاي منطقه نشده است.

الماسي ادامه داد: فقط مقداري از سوخت لنج ها وارد آب حوضچه بندر شده كه به علت محدود بودن وارد دريا نشده و خسارت چشمگيري به آبهاي منطقه وارد نكرده است اما با اين حال مسوولان سازمان محيط زيست با حضور در محل حادثه در حال بررسي ابعاد خسارت محيط زيستي و علت بروز حادثه هستند.

مديركل دفتر آلودگي دريا ادامه داد: مرحله بعدي پاكسازي حوضچه بندر است كه بايد آثار آتش سوزي در آن جمع آوري شود؛ براي اين منظور سازمان محيط زيست به سازمان شيلات كمك خواهد كرد.

برخي منابع اعلام كردند بندر دير به سيستم اطفاي حريق مجهز نيست از اين رو اهالي نتوانستند مانع گسترش آتش سوزي و سرايت آن به لنج هاي ديگر شوند؛ الماسي در اين مورد توضيح داد: بندر دير يك بندر شيلاتي و تحت مديريت سازمان شيلات است اما به نظر مي رسد شيلات در اين حادثه خوب عمل كرده است.

وي تاكيد كرد: تجهيز بنادر به سيستم اطفاي حريق در كاهش آلودگي ها و خسارات زيست محيطي تاثيرگذار خواهد بود و تمام بنادر بايد آمادگي واكنش در شرايط اضطراري را داشته باشند؛ اين مساله داراي سه بخش شامل تجهيزات، آموزش و برگزاري مانورهاي دوره اي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گفته الماسي، اكنون آتش تا حدودي مهار شده است اما از برخي لنج ها همچنان دود بلند مي شود.

حسين بهشتي نژاد مديرعامل تعاوني صيادي بندر دير نيز در اين مورد به خبرنگار ايرنا گفته بود: به علت نبود آتش خاموش كن در اسلكه اين بندر، وضعيت نامساعد جوي و وزش باد قوس از غرب به شرق و شعاع 200 متري شعله هاي آتش با وجود تلاش نيروهاي امدادي و آتش نشان، دامنه آتش گسترده شد و مهار آن ساعاتي به طول انجاميد.

وي افزود: به علت وجود مخزن هاي سوخت و سيلندرهاي گاز و ديگر تجهيزات موجود در شناورها، انفجارهايي در لنج هاي سوخته رخ داد و به همين دليل كار خاموش كردن كامل آتش سوزي دشوار و زمان بر شد.

به گفته حمزه اعتماد فرماندار دير، به منظور بررسي حادثه آتش سوزي شناورها در اسكله بندر دير شوراي تامين شهرستان تشكيل شده است و پس از خاموش شدن كامل آتش سوزي بررسي براي مشخص شدن علت دقيق وقوع آتش، برآورد ميزان خسارت و ديگر مسايل مربوط به اين حادثه از طرف كارشناسان آغاز مي شود.

بندر دير واقع در فاصله 180 كيلومتري جنوب بوشهر، به عنوان بزرگترين بندر صيادي جنوب كشور داراي چهار پست اسكله است كه 500 قايق، لنج و كشتي در حوزه صيادي و سفاري در آن فعاليت مي كنند.

علمي(4)**9014**1834