تهران - ايرنا- مديركل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان قضايي نيروهاي مسلح گفت: اين سازمان برنامه‌هاي مختلفي را با محوريت توسعه و بهبود كمي و كيفي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، بسترسازي تحقق سازمان الكترونيك و ارائه خدمات الكترونيك به مرحله اجرا درآورده است.

هادي خاني روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار حقوقي قضايي ايرنا با نگاهي به فعاليت هاي سازمان قضايي در زمينه تحقق طرح عدالت الكترونيكي اين مطلب را اعلام كرد.

خاني همچنين به تكميل پروژه بهينه‌سازي زيرساخت شبكه ارتباطي بين‌شهري سازمان قضايي نيروهاي مسلح در 40 نقطه تابعه استاني اشاره كرد و افزود: شبكه ارتباط الكترونيكي ستاد مركز سازمان با نقاط تابعه استاني از طريق بستر اينترنت و با واسطه‌گري تعداد زيادي از شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي در سطح كشور تعريف شده بود كه اين خطوط علاوه بر تحميل هزينه قابل‌توجه از پايداري لازم به لحاظ كيفي نيز برخوردار نبود و نارضايتي كاربران و مديران نقاط تابعه استاني را در بهره‌برداري از سرويس‌هاي شبكه به همراه داشت.

وي خاطرنشان كرد: به همين لحاظ مطالعات فني و توجيهي تغيير بستر ارتباط شبكه بين‌شهري در دستور كار قرار گرفت و در چندين جلسه كارشناسي با شركت مخابرات ايران،‌ زمينه‌سازي لازم در جهت سوييچ سريع و كم‌هزينه از بستر ارتباط اينترنتي به بستر ارتباط شبكه‌اي mpls صورت پذيرفت و در سال 1393 تمامي 40 نقطه تابعه استاني به بستر شبكه mpls مخابرات متصل شدند.

مديركل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان قضايي نيروهاي مسلح، كاهش قابل‌توجه هزينه‌هاي ارتباط شبكه‌اي تا يك‌سوم، افزايش حداقل 2 تا 4 برابري پهناي باند ارتباطي، افزايش امنيت زيرساخت ارتباطي، توزيع مسووليت نگهداشت خطوط ارتباط بين‌شهري سازمان از دفتر فناوري اطلاعات به كارشناسان نقاط تابعه استاني و كاهش قابل‌توجه نارضايتي مديران و كاركنان از تأخير دريافت خدمات را از مهمترين دستاوردهاي اجراي اين طرح برشمرد.

خاني تغيير زيرساخت نرم‌افزاري مديريت اطلاعات پرونده‌هاي قديمي سازمان قضايي را يكي ديگر از اقدامات در زمينه توسعه فناوري عنوان كرد و گفت: قبل از راه‌اندازي سامانه دادرسي الكترونيك در سازمان قضايي نيروهاي مسلح،‌ نرم‌افزار مشابهي توليد و به‌صورت جزيره‌اي در ستاد مركز و 40 نقطه تابعه استاني مورد بهره‌برداري قرارگرفته بود و بيش از3 ميليون پرونده قضايي در آن ثبت و مديريت اطلاعات با نرم‌افزار مذكور صورت مي‌پذيرفت.

وي اضافه كرد: با گذر زمان و محدوديت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و درخواست بخش‌هاي مختلف در نگهداشت و پشتيباني از سامانه مورد اشاره، به ‌روزرساني اين نسخه نرم‌افزاري در دستور كار قرار گرفت و با توجه به هزينه حدود 100 ميليون توماني واگذاري اين مهم به بخش خصوصي، اجراي پروژه با استفاده از توان داخلي و كمك فني از خارج از مجموعه آغاز و خوشبختانه در كمتر از 10 ماه نسخه نرم‌افزاري تحت وب سامانه مذكور توليد و در ستاد مركز و نقاط تابعه استاني به بهره‌برداري رسيد.

وي از طراحي و توليد سامانه پذيرش ارباب‌رجوع خبر داد و گفت: با توجه به رويكرد قانون برنامه پنجم توسعه كشور به استفاده از فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي در جهت ارائه خدمات الكترونيك به مردم، ‌مكانيزه نمودن ورود و خروج مراجعين در دستور كار قرار گرفت كه يكي از دستاوردهاي مهم آن، تسهيل و كاهش قابل‌توجه هزينه‌هاي ريالي،‌ زماني و انساني و اقدامات نظارتي و امنيتي در مديريت تردد ارباب‌رجوع است.

مدير كل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان قضايي نيروهاي مسلح، امضاي تفاهم‌نامه همكاري ميان سازمان قضايي و مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه را گامي مثبت در جهت توسعه عدالت الكترونيك برشمرد و افزود: پس از بررسي‌هاي مختلف، طرح اتصال نقاط تابعه سازمان به سرورهاي دادگستري استان‌ها و دريافت خدمات نرم‌افزاري و شبكه‌اي موردنياز از اين بخش در ارتباط با سامانه نرم‌افزار دادرسي الكترونيك (سمپ) به تصويب رسيد و تفاهم‌نامه‌اي بين سازمان و مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضائيه دراين‌ارتباط امضا شد.

خاني، ارتباط مجازي سازمان با سازمان زندان‌ها، اداره كل ثبت و پزشكي قانوني در سراسر كشور را يكي از ثمرات اجراي اين طرح عنوان كرد و افزود: به حداقل رسيدن قطع‌ و وصلي مكرر و مشكلات ناشي از كندي سامانه و به‌تبع آن رضايت كاربران و ارباب‌رجوع، صرفه‌جويي در منابع انساني متخصص موردنياز، دسترسي به ‌تمامي سوابق موجود در مركز اطلاعات قوه قضائيه و فراهم شدن مقدمات اتصال ستاد مركز سازمان به مركز فناوري اطلاعات قوه قضاييه در بستر فيبر نوري از ديگر اثرات مثبت اين طرح بود.

وي با اشاره به راه‌اندازي نسخه اينترانتي درگاه اطلاع‌رساني سازمان قضايي نيروهاي مسلح گفت: خوشبختانه طراحي‌هاي لازم جهت توليد و بهره‌برداري از نسخه اينترانتي ( شبكه داخلي ) پورتال و با هدف توسعه خدمات الكترونيك درون سازماني به همكاران سازمان و در چارچوب تكاليف قانوني سازمان، انجام شده و هم اكنون با مشاركت كارشناسان فني سازمان در 8 نقطه تابعه استاني ، طراحي سامانه هاي الكترونيكي آموزش، رفاه، ارزيابي عملكرد، نظام پيشنهادات ‌ گفت وگوي حقوقي، ‌پيشگيري از وقوع جرم، بازديد از زندان ها و ندامتگاه ها، رسيدگي به شكايالت مردمي، امور مالي و غيره آغاز گرديده است و تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.

خاني ضمن تشكر از همكاري نقاط تابعه استاني ، مجدد تاكيد كرد، سازمان قضايي نيروهاي مسلح گريزي از توسعه زيرساخت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات ندارد و لازم است مديران و همكاران سازمان خود را جهت ورود هرچه بيشتر به زيرساخت هاي سايبري و قانوني دولت و فوه قضائيه و سازمان آماده نمايند .

وي ادامه داد: اين نوع آمادگي چيزي جز اهتمام در يادگيري، انگيزه در كار، نقد كارشناسي محصولات فناوري اطلاعات سازمان ، مشاركت در بهبود مستمر سيستمي و تحمل و صبر در دوران بلوغ سيستم ها نيست.

ارتقاء نسخه الكترونيكي سامانه گردش مكاتبات الكترونيكي، استانداردسازي بهره‌برداري از وضعيت موجود زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و شبكه‌اي سازمان، مكانيزاسيون سامانه انبارداري و ارتقاء زيرساخت‌هاي شبكه‌اي و سخت‌افزاري از ديگر فعاليت هاي دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان قضايي نيروهاي مسلح در سال 93 بوده است كه در گزارش مدير كل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات به آنها اشاره شده است .

اجتمام(4)** 9317 ** 1418