مشهد - ایرنا - رییس امور فناوری مكانیزاسیون سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: 48 درصد ماشین آلات كشاورزی این استان فرسوده و نیازمند بازسازی است.

مجید رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اكنون حدود 36 هزار دستگاه انواع ماشین آلات شامل تراكتور، چاپر، دروگر، كمباین و امثال آن در زمین های كشاورزی فعالیت دارد كه 48 درصد آن فرسوده و از رده خارج است.

وی اظهار كرد: ماشین آلات فرسوده علاوه بر مصرف زیاد سوخت و استهلاك بسیار موجب ریزش محصول در زمان برداشت می شوند كه برای مثال كمباین های فرسوده در برداشت گندم و جو ریزش غلات در زمان برداشت را كه به صورت استاندارد بین یك تا سه درصد می باشد به 12 تا 13 درصد افزایش می دهند.

وی با اشاره به ضرورت توسعه مكانیزاسیون در حوزه كشاورزی استان گفت: هم اكنون سطح مكانیزاسیون در بخش كشاورزی استان 1،31 درصد است كه این رقم پارسال 1،2 درصد بود.

رضایی افزود: طبق برنامه پنجم توسعه تا پایان سال برنامه این رقم باید به 1،50 درصد افزایش یابد كه هنوز راه زیادی تا این هدف داریم.

وی اظهار كرد: هم اكنون بیش از 94 درصد برداشت و حدود 34درصد كاشت در این استان به صورت مكانیزه انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح مكانیزه كاشت گندم گفت: هم اكنون 34 تا 35 درصد كاشت گندم به صورت مكانیزه انجام می شود و به دلیل گران بودن ماشین آلات و نرخ تسهیلات كشاورزان استقبال كمتری در این زمینه دارند.

رضایی خرید دستگاههای بذر كار، كود كار، كشت مستقیم و ماشین آلات چند كاره را از اولویت های استان در سال جاری اعلام كرد.

وی ادامه داد: در زمینه مكانیزاسیون كشاورزی امسال 520 میلیارد ریال در اختیار این سازمان قرار داده شده است.

هم اكنون دو میلیون و 138 هزار هكتار عرصه مستعد كشاورزی در استان خراسان رضوی وجود دارد كه سالانه یك میلیون و 200 هزار هكتار آن زیر كشت محصولات باغی و زراعی است./3

7496 / 6053