قزوين-ايرنا- كارشناس مسوول واحد بهداشت محيط مركز بهداشت شهرستان آبيك با اشاره به عوارض سوء مصرف قليان گفت: هر مصرف كننده قليان در هر وعده مصرف معادل 80 تا 100 نخ سيگار دود دريافت مي‌كند.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي قزوين كه روز يكشنبه به ايرنا نمابر شد رضا اسدي افزود: بوي مطبوع و طعم متنوع توتون‌هاي قليان باعث شده است برخي مردم به خصوص جوانان و نوجوانان بدون توجه به اثرات سوء آن، به مصرف قليان روي آورند.

وي برونشيت و سرطان ريه، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و بيماري‌هاي حاد تنفسي را ازجمله عوارض ناشي از مصرف دخانيات ذكر كرد و افزود: استفاده مشترك از قسمت دهاني قليان، عاملي در انتقال بيماري‌هاي واگيردار مانند سل و هپاتيت در بين مصرف ‌كنندگان مي‌باشد.

اسدي ادامه داد: 45 دقيقه پس از مصرف قليان، مونواكسيد كربن موجود در خون، دو برابر و نيكوتين آن سه برابر زماني مي‌شود كه فرد سيگار مي‌كشد.

وي گفت: تنباكو و توتون مورد استفاده در قليان، به طور معمول از بي‌كيفيت ترين و نامرغوب‌ترين انواع موجود و در واقع خطرناكترين آنها بوده و اسانس‌ها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معسل يا ميوه‌اي حاوي مواد سمي و كشنده است.

اسدي، نسبت به مصرف قليان در نزد فرزندان هشدار داد و خاطرنشان كرد: فرزندان والدين مصرف كننده قليان و سيگار در مهارت‌هايي مانند خواندن مطالب و رياضيات سه تا پنج ماه عقب ‌تر از همسالان خود هستند.

وي ادامه داد: زماني كه كودك، هواي آلوده به دود سيگار يا قليان را استنشاق مي‌كند، به همان اندازه كه اطرافيانش سيگار يا قليان مصرف مي‌كنند در معرض خطرات ناشي از مصرف آنها قرار مي‌گيرد.

اسدي خاطرنشان كرد: خطر ابتلا به بيماري‌هاي ريوي در كودكاني كه در معرض دود سيگار قرار دارند بيشتر است و اين موضوع در مورد لوزه‌ها نيز صدق مي‌كند زيرا باعث تورم لوزه‌ها و التهاب حلق مي‌شود.

كارشناس مسوول واحد بهداشت محيط مركز بهداشت آبيك گفت: اگر افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كرده و مدت ‌20 سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين 20 تا 25 سال زودتر از افرادي كه به هيچوجه در زندگي سيگار نكشيده‌اند، دچار مرگ و مير خواهند شد.

وي با بيان اينكه سرطان ريه يا بيماري هاي قلبي تنها پيامد استعمال دخانيات نيست، اظهاركرد: از دست دادن موها، ابتلا به بيماري هايي مانند آب مرواريد، چين و چروك يا سرطان پوست، مشكلات شنوايي، فساد دندان ها، پوكي استخوان، زخم معده و تغيير رنگ انگشتان برخي از عوارض مصرف دخانيات به شمار مي روند.

كارشناس مسوول بهداشت محيط مركز بهداشت شهرستان آبيك با اشاره به اينكه نيكوتين موجود در قليان 10 برابر بيشتر از هرويين اعتيادآور است، افزود: طي يكبار مصرف قليان، مقادير زيادي منواكسيد كربن، فلزات سنگين و تركيبات شيميايي سرطان زاي حاصل از احتراق ذغال و مواد ايجاد كننده حرارت و توتون استنشاق مي شود كه اين تركيبات در مقايسه با سيگار به مراتب بيشتر و اثرات سوء آن نيز براي مصرف كننده و همچنين افراد در معرض دود تحميلي شديدتر است.

7388/ 6128