به گزارش ايرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامي 14 ارديبهشت سال 87 در ديدار با اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي شيراز درباره پرهيز از تجمل گرايي و مبارزه با اشرافي گري فرمودند: امروز متأسفانه همانطور كه اين جوانها گفتند، مصرف گرائي و مسابقه تجمل پرستي و مسابقه پول درآوردن و تلاش براي پول كردن، يك طبقه جديدي درست كرده. نظام اسلامي با توليد ثروت مخالف نيست، با ايجاد ثروت مخالف نيست، بلكه مشوق اوست. اگر توليد نباشد، اگر ايجاد ثروت نباشد، حيات و بقاي جامعه به خطر خواهد افتاد، اقتدار لازم را جامعه به دست نخواهد آورد؛ اين يك اصل اسلامي است. اما ايني كه آحاد مردم دلشان لك بزند براي مسابقه ي اشرافي گري، براي تجمل پرستي، اين يك چيز بسيار نامطلوب است؛ اين چيزي است كه متأسفانه در درون ما هست؛ همانطور كه قبلا هم گفته ام: اسراف و مصرف گرائي افراطي.
خبرنگار ايرنا در همين پيوند نظر كبري خزعلي رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان را درباره نقش زنان در جلوگيري از ترويج تجمل گرايي در خانواده جويا شده است.
وي درباره نقش و جايگاه زن در مديريت اقتصادي خانواده گفت: بر اساس تعاليم اسلامي، در سيستم اقتصاد خانواده، مسووليت اقتصادي با مرد و كسب معاش بر عهده اوست، اما اين مسووليت مرد، نافي مسووليت هاي زن در امور اقتصادي خانواده نيست و وظيفه زن، مديريت اموال همسرش در داخل خانواده است.
خزعلي ادامه داد: الگوي اسلامي از يك سو به مرد كه مدير اقتصادي خانواده است دائما توصيه بر گشاده دستي و فراهم كردن آسايش و رفاه براي اعضاي خانواده مي كند، و از سوي ديگر، به اعضاي خانواده، بويژه زن تاكيد دارد كه تعادل و ميانه روي در مصرف را روش و سبك زندگي خويش سازند، از زياده خواهي در امور غيرضروري و چشم و هم چشمي و تجمل گرايي بپرهيزد و با پدر خانواده همكاري كند.
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان افزود: مصرف در نگرش الهي، حدودي دارد كه انسان را در رشد و تعالي فردي و جمعي ياري مي دهد، از اين رو اگر از حدود آن كاسته يا بر آن افزوده شود، نظام معيشت آسيب مي بيند.
** تبديل تجمل گرايي به پديده اي همگاني
خزعلي درباره مهمترين علل تجمل گرايي گفت: تجمل گرايي در عصر كنوني به دليل تهاجم فرهنگي غرب به كشورها خصوصا كشورهاي اسلامي، به پديده اي همگاني ميان زنان و مردان جوامع، به خصوص جوامع در حال رشد تبديل شده، از اين رو در اين ميان، زنان جامعه به دليل تفاوت هاي جسمي و روحي و تمايل و گرايش بيشتر به زيبا جلوه كردن از اين منظر، شايد بيشتر در معرض تجمل گرايي قرار دارند.
وي تصريح كرد: البته به همين دليل نيز آگاهي زنان و مادران جامعه نسبت به تبعات گسترده رواج تجمل گرايي در ابعاد فردي، خانوادگي و اجتماعي، نقش تعيين كننده اي در رفع اين ضعف مذموم از خانواده و جامعه خواهند داشت.
خزعلي مهمترين علل را كه موجب گرايش خانواده هاي ايراني به تجمل گرايي شده برشمرد و افزود: عدم بهره گيري صحيح از آموزه هاي ديني در هدايت و مديريت جامعه، ترويج فرهنگ تجمل گرايي و مصرف گرايي توسط دشمنان جهت تبديل كشور به بازار مصرف كالاهاي خود و ترويج فرهنگ غربي و جدي نگرفتن موضوع «جهاد اقتصادي» و احساس تكليف در عرصه اقتصادي توسط مردم و مسوولان از آن جمله است.
بي توجهي نسبت به موضوع «اقتصاد مقاومتي» و مقابله با كالاهاي لوكس و برندهاي خارجي، نبود سياستگذاري و برنامه ريزي مشخص نهادهاي فرهنگي و اقتصادي در جهت رفع مصرف گرايي افراطي در جامعه و حركت رسانه هاي عمومي كشور در جهت ترويج تجمل گرايي و مصرف گرايي در قالب فيلم ها و برنامه هاي زنده تلويزيوني و پيام هاي بازرگاني و تبليغات از ديگر مواردي است كه خزعلي به آنها اشاره كرد.
** از دست رفتن فرصت هاي ناب با پيروي از مدگرايي
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان درباره تبعات تجمل گرايي در خانواده گفت: مهمترين آثار اين پديده كه در دراز مدت سبب بروز مشكلات فراوان در خانواده هاي ايراني خواهد شد، دور شدن زنان از نقش والاي مادري و همسري و پيروي از مد و مدگرايي بصورت افراطي و منفي است، و اين يعني از دست رفتن فرصت هاي ناب مادي و معنوي زندگي براي رشد و كمال علمي و معنوي زن.
وي توضيح داد: چنين زني در شرايط سخت زندگي، به دليل عادت به مصرف زدگي، نمي تواند با همياري همسرش، مشكلات را رفع كند و فقط باعث فشار مالي و اقتصادي مضاعف به او خواهد شد، همچنين مادري كه توجه اصلي اش به ظواهر دنياست، چگونه مي تواند الگوي بالنده براي نسل آينده انقلاب اسلامي باشد.
خزعلي اخلال در مديريت اقتصادي خانواده را يكي ديگر از تبعات تجمل گرايي عنوان و اضافه كرد: در صورتيكه اعضاي خانواده بدنبال تجمل گرايي باشند، هزينه هاي نابجا و گزافي را به خانواده تحميل مي كنند كه اين مساله منجر به اين خواهد شد هزينه هاي زندگي در جاي مناسب خود صرف نشود و خانواده نتواند پس انداز مناسبي را براي مواقع بحراني در آينده داشته باشد.
وي گفت: در خانواده تجمل گرا و مدگرا، همواره چشم و هم چشمي وجود دارد، افراد هيچگاه از وضعيت خود راضي نيستند و پدر خانواده به جاي اينكه بخشي از وقت خود را در كنار اعضاي خانواده باشد، مجبور است با مشغول بودن در چندين شغل و ساعات كاري زياد، برخي خواسته هاي نابجاي خانواده را برآورده كند.
به گفته خزعلي، در چنين خانواده اي، ناديده گرفتن داشته ها و شكايت از نداشته ها، كار هر روزه مادر و فرزندان است و به تدريج، پدر خانواده احساس پوچي و بي فايده بودن مي كند و نسبت به ادامه زندگي، دلسرد مي شود يا حتي گاهي كار پدر به تخلفات و مجازاتهاي مالي مي كشد و با حذف او از كانون خانواده زمينه انحراف فرزندان فراهم مي شود.
** انتقال تجمل گرايي به نسل هاي آينده
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان ادامه داد: تجمل گرايي و مخارج فرعي و غيرضروري سطح بهره وري اعضا را كاهش مي دهد و بصورت فرهنگ و عادتي نامطلوب به نسل هاي آينده منتقل مي شود، فرزنداني ولخرج، حسود، بي مسووليت و رفاه زده كه درآينده نيز نمي توانند فرد مفيدي براي جامعه باشند محصول چنين خانواده هايي هستند.
وي تصريح كرد: گرايش به زرق و برق مادي و تجملات از جمله عوامل بسيار مهم عدم شكل گيري ازدواج سالم است، بطوريكه وقتي دو جوان توقعات مادي بالايي از يكديگر دارند و يا تحت تاثير چشم و همچشمي ها در ورطه رقابتهاي منفي مي افتند، اين رفتار به مرور باعث افسردگي، مقايسه هاي نادرست، حسادت و بيمارهاي روحي ـ رواني مي شود.
خزعلي با بيان اينكه اين تجمل، نارضايتي و ناآرامي در زندگي را به ارمغان مي آورد، افزود: حاصل زندگي مشترك بايد توليد آرامش و پرورش دهنده شخصيت سالم و سازنده باشد، هرچند رواج فساد اخلاقي و رفتارهاي نامناسب و جلوه نمايي هاي غيرمنطقي در نوع پوشش و ارتباطات گفتاري و رفتاري در سطح جامعه باعث افزايش طلاق و ناامني خانواده و فروپاشي آن مي شود.
** افكار عمومي مظهر عقلانيت يك جامعه
خزعلي گفت: براي مقابله با پديده مدگرايي و تجمل گرايي بايد افكار عمومي جامعه را به سمت الگوي مناسب و مطلوب سبك زندگي سوق داد زيرا افكار عمومي مظهر عقلانيت يك جامعه است و براي تغيير آن بايد كار كارشناسي دقيق انجام داد.
وي افزود: با آموزش و متقاعد كردن مخاطب شايد نتوان مد را در جامعه كنترل كرد، اما مي توان با آموزش هاي علمي و رفتاري به جوانان ياد داد كه اين نوع مدگرايي، خودباختگي است بنابراين جوانان بايد با هويت خود آشنا شوند.
به باور خزعلي، اين آموزش بايد قبل از دبستان آغاز، در مدرسه و كتب درسي نيز آموزش داده شود و با رسانه هاي جمعي ادامه يابد.
وي با بيان اينكه در كتاب هاي درسي به هويت ديني و ملي هيچ اشاره اي نشده، افزود: اين آموزش ها كمكي به خود اتكايي جوانان نمي كند هرچند يافتن يك الگوي مناسب براي نسل جوان و جوياي تنوع كه مطابق با آموزه هاي ما باشد ضروري است .
خزعلي گفت: انسان سالم و داراي حيات عقلي قبول نمي كند، ديگران بدون در نظر گرفتن سليقه او، سبكي برايش در نظر بگيرند و او بدون چون و چرا آن را بپذيرد از اين رو بايد دست به ابتكار عمل زد كه در اين ميان نقش نهادها و مراكز ذيربط در جامعه براي تحقيقات و اقدامات شايسته در اين عرصه موثر است.
به گفته رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، آنچه مي تواند اسراف و تبذير را ابتدا از قلب افراد و سپس از ديواره فرهنگ اجتماع ما بزدايد، ترويج روحيه قناعت، مصرف صحيح و قرار گرفتن زندگي در مسير اقتصاد و ميانه روي است.
وي با اشاره به اينكه دين اسلام مجموعه اي جامع از تعاليم و آموزه هايي است كه از طرف خدا براي آسايش و آرامش بشر در زندگي دنيا و آخرت آمده است، افزود: فقط با بهره گيري صحيح و همه جانبه از آن مي توان سعادت افراد، خانواده ها و جامعه را تضمين كرد، از اين رو راهبرد اصلي در رفع همه مشكلات، بازگشت به دين و اخذ نگاه جامع دين است.
** نقش حاكميت در فرهنگ سازي
خزعلي با تاكيد بر نقش حاكميت در فرهنگ سازي افزود: عملكرد و شيوه زندگي مسوولان فرهنگي در گرايش مردم به اسراف و تبذير يا قناعت و ميانه روي در زندگي بسيار اهميت دارد و از مهمترين كانالهايي كه اين فرهنگ را در جامعه ترويج مي دهد رسانه هاي عمومي خصوصا صدا و سيماست.
وي درباره نقش زنان و مادران در كاهش تجمل گرايي گفت: زنان و مادران فقط نيمي از جمعيت كشور را تشكيل نمي دهند، بلكه به دليل نقش تربيتي و الگودهي به فرزندان، تمام جامعه محسوب مي شوند، از اين رو هرگونه رفتار صحيح يا غلط آنها تبعات گسترده اي را طي سالها براي خانواده و جامعه به همراه خواهد داشت.
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان يادآور شد: زنان در صورت آگاهي مي توانند با بكارگيري هنرهاي فطري خود با كمترين امكانات، بهترين و پراميدترين خانواده ها را ايجاد كنند، از آنجا كه زن مهمترين نقش را در خانواده ايفا مي كند، بايد بناي زندگي را بر اقتصاد و اعتدال پايه ريزي كند و ضمن الگودهي مناسب به فرزندان در قناعت، از همسر بيش از توان مالي وي توقع نداشته باشد.
وي رسانه ها را ابزار هدايت و مديريت فكري و فرهنگي در جامعه دانست و افزود: در ايران همچنان صدا وسيما اصلي ترين و پرمخاطب ترين رسانه است و اين مساله وظيفه آن را براي هدايت افكار عمومي به سمت الگوي صحيح معيشت و زندگي و پرهيز از مصرف زدگي دو چندان مي كند؛ بخصوص كه زنان بيشترين مخاطب صدا وسيما هستند و بيشتر تحت تاثير فرهنگ سازي ها و آموزش هاي آن قرار دارند.
خزعلي ادامه داد: مسوولان نيز بايد با توجه به موضوعات و معضلات فرهنگي جامعه و با نگاهي همه جانبه به راهكارها و آموزه هاي ديني، به رفع مشكلات فرهنگي از جمله رواج فرهنگ تجمل گرايي، مصرف گرايي و مدگرايي افراطي خصوصا در ميان زنان و جوانان بپردازند.
به گفته وي، مسوولان نظام به عنوان الگوي مردم در وهله اول، خود و دستگاه هاي دولتي را از اين صفت زشت مبرا كنند.
خزعلي با تاكيد بر اينكه نخبگان علمي و فرهنگي كشور نيز نبايد از سهم خود در به وجود آمدن فرهنگ مصرف گرايي غفلت كنند، ادامه داد: همواره مسوولان و رسانه ها، كوتاهي خود را در امور فرهنگي به دليل نداشتن معيار و نرم افزارهاي مناسب و الگوي مشخص در موضوعات فرهنگي مي دانند كه اين امر بر عهده نخبگان كشور است، بويژه در اين عرصه لازم است زنان نخبه و فرهيخته با تلاش و همتي مضاعف و با بهره گيري از الگوي صحيح سبك زندگي زن مسلمان راهگشاي زنان جامعه و مسوولان نظام باشد.
اجتمام ** 1880 ** 1071
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
تهران - ايرنا - رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان گفت: زنان بدليل تفاوت هاي جسمي و روحي و گرايش بيشتر به زيبا جلوه كردن، بيشتر در معرض تجمل گرايي قرار دارند.