تهران - ایرنا - معضل آلودگی هوا و ضرورت حفاظت از محیط زیست، بهره بردن از خودروهای هیبریدی را به عنوان یكی از راه ‌حل ‌های ممكن برای حل این مسایل مطرح ساخته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، اگرچه قیمت این خودروها بسیار بالا و واردات آنها به ایران نیز بسیار محدود است، اما در حال حاضر برخی خودروسازان داخلی در زمینه تولید خودروهای كم ‌مصرف و هیبریدی فعالیت‌هایی را آغاز كرده اند.

اگرچه هنوز خودروی هیبریدی در ایران تولید نشده ولی شركت ایران‌ خودرو به عنوان یكی از خودروسازان داخلی كه سهم 53 درصدی ازبازار خودرو را در اختیار دارد، در حال انجام مطالعاتی در این خصوص است. استفاده از این خودروها در كاهش مصرف سوخت، بخصوص در كاهش مصرف‌ سوخت سیكل‌های شهری ‌تاثیر بسزایی دارد.



** الزامات فراگیر شدن خودروهای هیبریدی

تكنولوژی هیبرید از لحاظ فنی تا سه، چهار سال پیش یك تكنولوژی بسیار پیچیده به شمار می آمد و بیشترین مشكل آن نیز سر باتری بود. ولی با رشد دنیای باتری، به دلیل وجود برخی وسایل مورد مصرف در موبایل، لپ ‌تاپ و ... و همچنین از طرفی حضور یكسری خودروساز مثل تسلا، باعث شده تا مشكلات حل شده و یك جهش تكنولوژیكی در این زمینه اتفاق بیفتد.

سهم خوروهای هیبریدی در بازار جهانی هنوز به یك درصد نرسیده و بزرگترین بازاری كه از لحاظ سهم بازاری برای این خودروها وجود دارد، هلند است كه 4.5 درصد خودروهایی كه در این كشور فروخته می‌شوند، هیبریدی هستند.

البته بزرگترین بازار از لحاظ تعداد این نوع خودروها، آمریكا است كه نزدیك به نیم میلیون خودرو هیبریدی در آنجا فروخته شده و استفاده می‌ شود.

تعداد خودروهای الكتریكی و هیبرید در سال 2013 با افزایش 100 درصدی به 405 هزار دستگاه رسید و پیش بینی می شود كه با افزایش شمارگان تولید و كاهش قیمت باتری، در سال های آینده انقلابی اساسی در تیراژ این نوع خودروها بوقوع بپیوندد.

خودرو هیبریدی خودرویی است كه برای حركت كردن از تركیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌كند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود كه در سیستم پیشرانه آنها یك موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در كنار یك یا چند موتور الكتریكی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد كه فقط از یكی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در كنار یكدیگر استفاده كند.

انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند كه از سوخت‌های دیگری چون پروپان، سی‌.ان.‌جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. نوع تكنولوژی به كار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ اینكه آیا خودرو هیبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حركت با یك بار سوختگیری یا كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده است، این خودروها به خودروهای سبز نیز معروف هستند.

گرچه تولید خودروهای هیبریدی در كشور امری پسندیده است اما به گفته فعالان این صنعت این امر پروسه‌ای زمان‌بر است و هنوز زیرساخت‌های آن در كشور فراهم نشده است.

به طور كلی ساخت خودروهای هیبریدی به دلیل نوع تكنولوژی به كار رفته، گران ‌تر از ساخت خودروهای معمولی است و مهمترین مسئله آن تولید باتری است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

با این وجود، این طور كه به نظر می‌رسد واردات خودروهای هیبریدی با صفر شدن سود بازرگانی به مذاق واردكنندگان خوش‌تر آمده و واردات آن رونق یافته است.

براساس اعلام گمرك جمهوری اسلامی ایران، اخیرا سه دستگاه بی.ام.و 1500 سی سی با سهمیه ورزشكاران به كشور وارد شده كه با توجه به هیبریدی بودن آنها تنها حقوق چهار درصدی گمركی از آن دریافت شده است. هرچند كه ارزش این خودروها 40 هزار دلار به گمرك اظهار شده اما پس از بررسی گمرك مشخص شد كه هر كدام از این خودروها بیش از 140 هزار دلار ارزش دارد.

این در حالی است كه براساس آمار گمرك در اردیبهشت ماه سال جاری، 34 دستگاه مرسدس بنز S 400 نو هیبریدی 6 سیلندر 4 درب مدل 2014 به ارزش 4 میلیون و 263 هزار و 8 دلار از آلمان وارد ایران شد.

به طور میانگین، هر مرسدس بنز هیبریدی با میانگین قیمت 125 هزار دلار وارد كشور شده و قیمت ریالی هر كدام از این خودروها بیش از دو میلیارد تومان می باشد البته این تنها قیمتی است كه در گمرك ارزیابی شده و با ورود این خودروها به بازار قیمت آن چند برابر می‌شود.

با توجه به اینكه در كشورهای پیشرفته نیز فروش خودروهای هیبریدی و الكتریكی سه تا پنج برابر بیشتر از خودروهای بنزینی زمان می‌برد و نیز با وجود آنكه هنوز زیرساخت‌های لازم برای ورود این خودروها به كشور فراهم نیست، پس می‌توان این طور استنباط كرد كه تنها تعرفه پایین منجر به علاقه واردكنندگان به واردات این خودروها شده است.



** روند تولید خودروهای هیبریدی كند است

اما وضعیت تولید خودروهای هیبریدی و الكتریكی در كشور چگونه است. كارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازان داخلی، امكان دسترسی به تولید این خودروها را دارند اما با كندی در این زمینه حركت می‌كنند.

از سوی دیگر این كارشناسان تاكید دارند كه با گران شدن روزافزون قیمت سوخت اقبال عموم به خودروهای هیبریدی افزایش خواهد یافت و این اتفاق قطعی است. اگر سوخت با قیمت واقعی خود به مردم فروخته شود، تقاضا برای این‌گونه خودروها زیاد می‌شود. اما با قیمت فعلی سوخت، خرید و استفاده از خودروهای هیبریدی به صرفه نیست.

در سراسر دنیا تلاش بر این است كه به سمت استفاده از این خودروها بروند و در ایران هم به طور قطع این گونه خواهد بود. البته طبعا این كار با افزایش تقاضا صورت می‌گیرد.

البته تاكنون تعداد معدودی خودروی هیبریدی وارد ایران شده‌اند. شماری از خودروهای هیبریدی كه برای واردات به كشور مجاز بوده‌اند، خودروهای تویوتا هستند كه تعدادشان كم بوده ضمن آنكه تامین خودروهای مجاز هیبریدی به این دلیل كه شركت‌های ایرانی با تولید كنندگان آنها رابطه مستقیم ندارند، كار سختی است.

اگرچه روند تولید خودروهای هیبریدی در كشور با كندی صورت می گیرد اما به نظر می رسد روند واردات آن در حال رونق گرفتن است. به گونه ای كه اخیرا یك مدل از خودروی بی.ام.و وارد كشور شده كه گفته می شود حدود سه میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. هرچند تعرفه برای خودروهای هیبریدی وجود ندارد اما دلیل قیمت گذاری بالای این خودرو آن است كه این خودرو به صورت محدود و با مجوز جانبازی به كشور وارد شده است. یعنی واردات آنها آزاد نیست و تنها بین 10 تا 15 دستگاه از این خودروها را می توان وارد كرد.

كارشناسان می گویند وقتی بر روی كالایی كه تعداد و توزیعش محدود است، قیمت‌گذاری انجام شود، قیمتش غیرمنطقی و نجومی می‌شود هرچند از آنجا كه تولید این خودروها كم است و حتی در بسیاری از برندها هم تولید نمی‌شوند، این خودروها ارزان نیستند.

در شرایطی كه استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در بسیاری از كشورهای اروپایی افزایش یافته به نظر می رسد شركتهای خودروساز داخلی نیز باید به سمت تولید این مدل خودروها و سرمایه گذاری در این حوزه شوند چرا كه هم اكنون مشكل آلایندگی به خصوص در شهرهای بزرگ از مسایلی است كه با برخی اقدامات در كاهش مصرف سوخت های فسیلی و فرهنگ سازی و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی تا حدودی برطرف خواهد شد.

امروز استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در ایران یك ضرورت است به همین منظور باید نسبت به تولید ویا واردات این نوع خودروها برای استفاده در كلان شهرها اقدام جدی شود.

هرچند استفاده از خودروهای دو نیرو و برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت بیشتری دارد اما چنانچه زیرساخت های آن در داخل شهرها فراهم شود قطعا اغلب مردم نیز می توانند برای تردد در داخل شهرها از این نوع خودروها استفاده كنند. در صورت فراهم نمودن زیرساخت ها و ایجاد مكان هایی برای شارژ این خودروها، به طور قطع استقبال خوبی از این خودروها خواهد شد.

اقتصام(5) 1574**1558