خرم آباد - ايرنا - شهرستان دلفان با بيش از دو هزار و 500 كيلومتر مربع مساحت و 440 روستا از شهرستان هاي لرستان تنها يك ايستگاه آتش نشاني دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين ايستگاه آتش نشاني علاوه بر شهر نورآباد مركز شهرستان شهر هفت چشمه و 440 روستاي ديگر را نيز زير پوشش دارد.
بعد فاصله برخي روستاها با شهر نورآباد موجب شده كه آتش نشانان موقعي به محل حادثه برسند كه يا آتش سوزي منطقه وسيعي را در بر گرفته و يا اينكه توسط اهالي خاموش شده است .
در شهرستان دلفان يك ايستگاه فعال وجود دارد و ايستگاه دوم شهر به رغم تكميل ساختمان آن به علت كمبود نيرو و تجهيزات بلااستفاده مانده است.
يكي از مهمترين حوادث در شهرستان دلفان آتش سوزي در مراتع و جنگل هاي اين شهرستان است كه هر ساله در مناطق جنگلي به علل مختلف آتش سوزي هايي رخ مي دهد .
كمبود امكانات ، تجهيزات و نيروي انساني در اين شهرستان مشهود است و در صورت وقوع آتش سوزي در مناطق جنگلي مهار آن با توجه به بعد مسافت و كمبود امكانات به سختي صورت مي گيرد .
مدير اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان دلفان مي گويد: در يك سال گذشته 10 فقره آتش سوزي در اين شهرستان رخ داده كه 135 هكتار از سطح مراتع و جنگل هاي اين شهرستان از بين رفته است .
صيد موسي رستميان ، امكانات اطفاء حريق در شهرستان دلفان را وسايل ابتدايي عنوان كرد و گفت : در صورت وقوع حادثه ماموران ما به وسيله دستگاه آتش كوب دستي و بيل به مهار آن مي پردازند.
وي ، با اشاره به وسعت 180 هزار هكتاري مراتع و جنگل هاي شهرستان دلفان ايجاد سه پاسگاه حفاظتي ديگر را در اين شهرستان را ضروري خواند و بيان داشت : در شهرستان دلفان تنها يك پاسگاه حفاظتي وجود دارد كه با كمبود نيروي انساني توان پوشش كليه مناطق جنگلي بسيار مشكل است .
به گفته وي ، در سال جاري 16 نفر ديده بان در مناطق بحراني شهرستان دلفان بكار گيري شده اند كه در صورت وقوع حادثه آنان مراتب را به اين اداره اعلام مي نمايند.
شهرستان دلفان با ارتفاع بيش از هزار و 800 متر از سطح دريا يك منطقه كوهستاني و برف گير است كه هر ساله در فصل زمستان شاهد حوادثي در گردنه هاي ارتباطي اين شهرستان مي باشيم .
رييس جمعيت هلال احمر شهرستان دلفان گفت : هم اكنون يك دستگاه دائم در گردنه گاماسياب در محور ارتباطي نورآباد – نهاوند وجود دارد كه به مسافران و حادثه ديدگان در فصل زمستان كمك رساني مي كنند .
عباس اكبري افزود: احداث دو پايگاه امدادي ديگر در محور ارتباطي نورآباد – هرسين و گردنه سركشتي در محور ارتباطي نورآباد به امامزاده ابراهيم (ع) ضروري ست تا امدادگران بتوانند به حادثه ديدگان كمك رساني نمايند .
دلفان نيازمند چهار ايستگاه آتش نشاني
شهردار نورآباد دلفان نيز در اين باره گفت: با توجه به وسعت شهرستان دلفان به چهار ايستگاه آتش نشاني و خدمات ايمني ديگر براي پوشش حوادث احتمالي نياز است.
به گفته محمد حسين ستاري ، تجهيز ايستگاه دوم آتش نشاني در شهر نورآباد و ايجاد ايستگاههاي آتش نشاني در مناطق خاوه ، ميربگ و كاكاوند شهرستان دلفان براي پوشش مناسب ضروري است .
وي اظهار داشت : ايستگاه دوم آتش نشاني شهر نورآباد درسال 90 به بهره برداري رسيد اما متاسفانه به دليل نبود امكانات ، تجهيزات و نيروي انساني مورد نياز بدون استفاده مانده است .
شهردار نورآباد ، كمبود نيروي انساني را از مشكلات اصلي اين مركز امدادي عنوان كرد و افزود: براساس استانداردهاي ملي به ازاي هر دو هزار و 500 نفر جمعيت، فعاليت يك مامور آتش نشاني در منطقه ضروري است كه برهمين اساس تعداد نيروهاي آتش نشان اين سازمان در نورآباد، متناسب با جمعيت و وسعت شهرستان نيست.
به گفته وي، براي پوشش مناسب شهر نورآباد در حوزه ارائه عمليات هاي امداد و نجات، اين سازمان نيازمند جذب 25 مامور آتش نشان در شهر و بكارگيري 60 مامور آتش نشان براي حوزه شهرستان دلفان مي باشد.
به هر روي با توجه به وسعت ، تعداد روستاها و موقعيت ارتباطي شهرستان دلفان افزايش تعداد ايستگاههاي آتش نشاني ، پايگاههاي امدادي و اورژانس 115 براي پيشگيري و امدادرساني به حادثه ديدگان ضرورتي انكار ناپذير است .
گزارش : فاطمه بابايي
7270/6060