تهران - ایرنا - علاوه بر سوآپ و انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی، این بار موضوع ترانزیت محصولات پتروشیمی منطقه آسیای میانه به بازارهای جهانی از مسیر ایران مطرح شده و كشورهای منطقه تلاش می كنند از مسیر ایران، تولیدات پتروشیمی خود را به بازارهای هدف برسانند.

به گزارش ایرنا، كشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی بی نظیر، قادر است به قطب ترانزیت انرژی منطقه تبدیل شود و تحریم و اعمال فشار سیاسی، نمی تواند این ظرفیت بالقوه را پنهان كند.
هرچند ترانزیت محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی كشورهای آسیای میانه به سایر كشورها از مسیر ایران، موضوع جدیدی نیست، اما این بار تركمنستان كه به آب های آزاد راه ندارد، قصد دارد محصولات بیشتری را از طریق كشورمان به بازارهای جهانی انتقال دهد.
تركمنستان كه از بزرگترین دارندگان ذخایر گازی جهان به شمار می رود، از ظرفیت توسعه صنایع پتروشیمی برخوردار بوده و بنابراین تلاش می كند برای تولیدات خود بازاریابی گسترده ای را انجام دهد.
براین اساس، چندی پیش با حضور هیات تركمنستانی در بندر امیرآباد در استان مازندران، ظرفیت ها و قابلیت‎های بندر امیرآباد جهت تخلیه و بارگیری و ترانزیت انواع كالا مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص نحوه ترانزیت محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی (مازوت، گازوئیل، روغن پایه) كشور تركمنستان از بندر امیرآباد بحث و تبادل نظر شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به بندر امیرآباد به عنوان تنها بندر نسل سومی در كشور بر دارا بودن این بندر از مجهزترین تجهیزات جهت تخلیه و بارگیری انواع كالا تاكید كرد و از آغاز مجدد ترانزیت سوخت و مشتقات نفتی از نیمه دوم سال گذشته خبر داد.
علی خدمتگزار با اشاره به ضریب ایمنی بالای بندر امیرآباد جهت ترانزیت مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی با توجه به اراضی وسیع و دور از شهر، بر وجود امكانات و تجهیزات لازم و به روز تخلیه و بارگیری انواع مشتقات نفتی در بندر امیرآباد تاكید كرد.
وی در ادامه به تجهیز اسكله 7 و 9 به دوش تخلیه و بارگیری مواد نفتی اشاره كرد و گفت: محموله‎های ترانزیتی از كشورهای حاشیه دریای خزر در بندر امیرآباد تخلیه و توسط تانكرهای حمل مواد سوختی و یا از طریق خط راه آهن سراسری به كشورهای همسایه ترانزیت می شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با بیان آنكه یكی از اولویت‎های منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد سرمایه‎گذاری در زمینه ساخت مخازن نگهداری مواد نفتی می باشد؛ از احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی با ظرفیت 16 هزار و 200 تن در فاز اول توسط بخش خصوصی در این بندر خبر داد.
همچنین پایانه نفتی شمال خود را برای ترانزیت نفت خام و فرآورده های نفتی آماده می كند و براین اساس، پروژه عظیم ساخت حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال برای افزایش ظرفیت شناورها و افزایش عمق آبخور كشتی‏ ها در دستور كار قرار گرفته است.
پایانه نفتی شمال با در اختیار داشتن سه اسكله و متعلقات آن و همچنین دستگاه‏ های اندازه ‏گیری بسیار پیشرفته، مخازن مجهز به سیستم اطفای حریق خودكار و سیستم جداسازی آب از نفت، یكی از پایانه‏ های بسیار پیشرفته در حوزه كشورهای دریای خزر به شمار می‏ آید كه هنگام عملیات سوآپ، ركورد روزانه ٢٠٠ هزار بشكه را در كارنامه خود دارد.
پیش بینی می شود كه با رفع تحریم ها، موقعیت ایران به عنوان مركز ترانزیت انرژی در منطقه تقویت شده و تولیدكنندگان و مصرف كنندگان نفت و گاز و سایر حامل های انرژی، تمایل بیشتری برای استفاده از كشورمان به عنوان مسیر امن ترانزیت پیدا كنند.
اقتصام(5)2022**1558