تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶

مشهد - ايرنا - در شبهاي قدر كه ملائكه بر زمين فرود مي آيند و بر بندگان خدا درود مي فرستند، چه جايي بهتر از آستان ملك پاسبان رضوي براي برگزاري محفلي باشكوه با فرشتگان به طلب قرب الي الله؛ فضايي سرشار از معنويت كه آسمان به ساكنين زمين از هر نقطه ديگر نزديكتر است.

در شبهايي كه گويند حائلي بين زمين و آسمان نيست؛ خالق يكتا در كتاب آسماني خود بر نماز و دعا سفارش بسيار كرده است؛ در تبيين منزلت شب قدر همين بس كه قرآن، اين سرچشمه دانش ها، بهار دلها، درمان دردها، زداينده تيرگي ها و محكم ترين سند معرفت در اين شب بر پيامبر اسلام نازل شده است.

قرآن همان پيام جاودانه اي است كه همواره بر معبر تاريخ چون مشعلي فروزان درخشيده، درخشان ترين تابلويي است كه صفات بي مانند حق تعالي را تبيين كرده و پربركت ترين سفره آسماني است كه براي آدميان پهن شده است تا همگان به ميزان بضاعت خود از آن برگيرند.

اين كتاب آسماني سراسر بشارت براي مومنين، اندرز براي خلايق، تذكر براي غافلان و هشدار به دورشدگان از راه راست دارد، حقيقت خاموشي است كه از گذشته، حال و آينده سخن مي گويد، با همگان با هر ميزان فهم و دركي به گفت و گو مي نشيند و پاسخ همه سووالات را در خود نهفته دارد.

قرآن؛ اين موهبت الهي با 14 سوره پرپند و اندرز خود در شب قدر بر پيغمبر خدا نازل شده است؛ عبادت در اين شب معادل عبادت در هزار شب است و همه خيرات و بركات الهي در اين شب بر بندگان خداوند فرود مي آيد.

بندگان راستين باري تعالي، نااميدشدگان از دنيا، آنان كه براي گشايش گره زندگيشان را به اميد توكل به پروردگارشان در شبهاي قدر به آستان حضرت دوست، بارگاه امام رئوف علي ابن موسي الرضا (ع) پناه مي آورند؛ رو به قبر مباركش مي نشينند، دستان نياز خود را به سوي او دراز مي كنند تا آن حضرت شفاعتشان را در پيش پروردگار نمايد.

قدر سه شب است؛ در اين شبهاي بزرگ مومنين در صحن و سراي حرم قدسي هر يك در خلوتگه خود شب زنده داري مي كند؛ قرآن بر سر مي گذارد و همراه با ذاكرين اهل بيت عصمت و طهارت (ع) دعاي جوشن كبير مي خواند و دهها آرزوي خود را بر زبان مي آورد.

در دعاي جوشن كبير 99 اسم خداوند ذكر مي شود كه هر كس او را در شب قدر به اين نامها بخواند، دعايش مستجاب مي شود و هر كس اين القاب را شماره كند اهل بهشت مي گردد و از غذاهاي بهشتي تناول خواهد كرد.

ذكر و ياد خدا و تكرار القابش در شب قدر و اشك ريختن به سبب غفلت هايي كه از ياد معبود شده است، هر گونه آلودگي و ناپاكي را از دل آدمي مي زدايد و مانند حصاري، حافظ و نگهبان او در برابر گناهان است.

انجام اعمال شب‌ هاي قدر فرصتي براي تطهير قلوب همه مسلمانان، داشتن حضور قلب، خضوع و خشوع در برابر پروردگار است؛ خداوند در قرآن در مورد فضايل شب قدر فرموده كه هر كس شب قدر را شب زنده‌ داري كرده و بسيار استغفار كند، در آخرت آتش جهنم از او دور مي ‌شود.

شب زنده داري در شبهاي قدر در بارگاه قدسي فراموش نشدني است، هزاران زائر و مجاور از دور و نزديك به حرم هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت مي آيند و پس از متنعم شدن در سفره اكرام رضوي و اقامه نماز مغرب و عشا، با سخنرانان، مداحان و ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت همراه مي شوند.

ﻣﻌﺎون ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺳﻼمي آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮي ﮔﻔﺖ: همه ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺎرﮔﺎه ﻣﻨﻮر رﺿﻮي در ﺷب ‌هاي ﻗﺪر، ﻣﻤﻠﻮ از ﺣﻀﻮر زاﺋﺮاﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از راه‌هاي دور و ﻧﺰدﯾﮏ ﺧﻮد را ﺑﻪ اﯾﻦ ﺑﺎرﮔﺎه ﻣﻘﺪس ﻣﯽ رﺳﺎﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ اﯾﻦ ﺷبهاي ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﺎز را در ﺟﻮار اﻣﺎم رﺣﻤﺖ و راﻓﺖ ﺑﮕﺬراﻧﻨﺪ.

حجت الاسلام سيد جلال حسيني افزود: ﻣﺮاﺳﻢ شب‌ هاي ﻗﺪر از مهمترين ﻣﻨﺎﺳبت‌ هاﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺣﺮم مطهر رﺿﻮي ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽ ﺷﻮد و آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮي ﺑﻪ دليل ﺣﻀﻮر ﭼﺸمگير زاﺋﺮان و اهميت و ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻣﻌﺮﻓﺖ اﻓﺰاﯾﯽ و ﺑﺼﯿﺮت ﺑﺨﺸﯽ اين ﺷب ها، ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋه ‌اي ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﺮاﺳﻢ دارد.

وي اظهار كرد: سوره مباركه قدر نشان گويايي از عظمت و شرافت شب هاي قدر است و در اين شب ‌ها باشكوه ترين محافل ديني و معنوي جهان اسلام در جوار بارگاه ملك پاسبان حضرت امام رضا (ع) برگزار مي‌ شود.

وي افزود: ﻃﺒﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، ﻣﺮاﺳﻢ ﻟﯿﺎﻟﯽ ﻗﺪر از ﺳﺎﻋﺖ 21 ﺑﺎ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎي ﺟﻮﺷﻦ ﮐﺒﯿﺮ ﺗﻮﺳﻂ ذاﮐﺮان و مداحان اهل بيت (ع) آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد و سعي خواهيم كرد ﻣﺮاﺳﻢ را ﺗﺎ ﺳﺎﻋﺖ ﯾﮏ ﺑﺎﻣﺪاد ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ ﺗﺎ زاﺋﺮان ﺑﺎرﮔﺎه ﻣﻨﻮر رﺿﻮي ﺑﻪ ﺳﻔﺮه‌هاي ﺳﺤﺮي ﺧﻮد ﻧﯿﺰ ﺑﺮﺳﻨﺪ.

حسيني ادامه داد: ﻣﺮاﺳﻢ وﻳﮋه ﺷﺐ 19 ﻣﺎه ﻣﺒﺎرك رﻣﻀﺎن از ﺳﺎﻋﺖ 21 ﺑﺎ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎي ﺟﻮﺷﻦ ﮐﺒﯿﺮ ﺗﻮﺳﻂ ذاكران اهل ﺑﯿﺖ (ع)، سيد جعفر ماهرخسار، مهدي سروري و ﻋﺒﺎس ﺣﯿﺪرزاده آﻏﺎز مي شود و ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم و اﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ﺳﯿﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﻣﺆﻣﻨﯽ در اين مراسم ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺮاﻧﯽ مي‌ پردازد.

وي گفت: در وﻳﮋه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺐ 21 ماه رمضان در حرم مطهر رضوي نيز ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم والمسلمين ناصر رفيعي سخنراني خواهد كرد، ﻣﺪاﺣﺎن اهل بيت (ع) در اﻳﻦ ﻣﺮاﺳﻢ دﻋﺎي ﺟﻮﺷﻦ ﻛﺒﯿﺮ را ﻗﺮاﺋﺖ ﺧواهند ﻛﺮد و پس از قرائت قرآن كريم مراسم سوگواري برگزار مي شود.

وي اظهار كرد: در ﺷﺐ 23 ماه رمضان، امير عارف، احمد واعظي و رضا قانع از ﻣﺪاحان اهل ﺑﯿﺖ (ع) ﺿﻤﻦ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎي ﺟﻮﺷﻦ ﻛﺒﯿﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﺛﯿﻪ ﺳﺮايي مي پردازند و ﭘﺲ از اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم واﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ﺳﯿﺪ مهدي ﻣﯿﺮﺑﺎﻗﺮي ﺳﺨﻨﺮاني و ﻣﺮاﺳﻢ اﺣﯿﺎ را ﺑﺮﮔﺰار مي ﻛﻨﺪ.

دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوي گفت: بزرگترين محفل قرآني جهان اسلام در شب 23 ماه مبارك رمضان در حرم مطهر رضوي برپا مي شود؛ همچنين ﺳﻮره‌ هاي 'دﺧﺎن، روم، ﻋﻨﮑﺒﻮت و ﻗﺪر' در ﺷب‌ هاي مبارك ﻗﺪر به وﯾﮋه در ﺷﺐ 23 ﻣﺎه ﻣﺒﺎرك رﻣﻀﺎن مستحب است و قرائت اين سوره ها يكي از برنامه‌ هايي است كه در اين شب عزيز اجرا مي‌ شود.

حجت الاسلام حسيني در گفت و گو با ايرنا افزود: افزود: مراسم ليالي قدر ويژه زائران عرب، اردو و آذري زبان نيز در رواق‌هاي مباركه دارالمرحمه، دارالرحمه و غدير برگزار خواهد شد.

ﺣﺴﯿﻨﯽ از ﭘﺨﺶ زﻧﺪه ﻣﺮاﺳﻢ ﺷبهاي ﻗﺪر از شبكه ‌هاي 1 و 3 ﺳﯿﻤﺎ ﺧﺒﺮ داد و اﻓﺰود: ﻋﻼوه ﺑﺮ ﭘﺨﺶ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﺮاﺳﻢ شبهاي ﻗﺪر از سيماي ملي، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن اينترنتي رﺿﻮي در شبكه رضوي‌ تي وي نيز به طﻮر زﻧﺪه اين مراسم را ﭘﺨﺶ ﺧواهد كرد.

وي اﻓﺰود: اﯾﻦ وﯾﮋه ﺑﺮنامه ‌ها ﺑﻪ ﻃﻮر زﻧﺪه از ﺷﺒﮑﻪ ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮي و شبكه‌ هاي ﻣﺨﺘﻠﻒ درون ﻣﺮزي و ﺑﺮون ﻣﺮزي رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﭘﺨﺶ مي ‌شود.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي گفت: كتاب منتخب ادعيه و اعمال شب هاي قدر به تعداد 800 هزار جلد تهيه شده است كه در اين شب هاي عزيز در دسترس زائران و مجاوران قرار مي گيرد.

حسيني افزود: پوشش صوتي يكپارچه در اماكن متبركه حرم مطهر رضوي در اين شب‌ ها مستقر مي شود و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر بهره‌ مندي هرﭼﻪ ﺑﯿشتر زائران از ﻓﯿﻮﺿﺎت ﻣﻌﻨﻮي ﻟﯿﺎﻟﯽ ﻗﺪر، وﯾﮋه ﺑﺮﻧﺎمه هاي شبهاي ﻗﺪر ﺣﺮم مطهر رﺿﻮي در بيشتر ﺻﺤن‌ ها ﺑﺎ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن‌ هاي پهن ﭘﯿﻜﺮ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻛﺎﻣﻞ ﺻﻮتي و ﺗﺼﻮﻳﺮي ﻗﺮار مي ﮔﯿﺮد.

وي بيان كرد: همه نقاط اماكن متبركه حرم مطهر رضوي تحت پوشش صوت هستند و خيابان‌هاي نواب صفوي تا پنجراه پايين خيابان و خيابان شيرازي تا چهار راه شهدا و باب الجواد تا ميدان بيت المقدس از پوشش صوتي مطلوب و باكيفيت برخوردارند.

شبهاي قدر آن هم در كنار مضجع شريف ثامن الحجج علي ابن موسي الرضا (ع) كه آرزوي هزاران دلداده او در سراسر جهان است، براي ما مجاوران بارگاه قدسي بهترين فرصت براي شفاعت خواهي است. اين شبها مجالي نيكو براي جايگزين كردن خوبيها با بديها، صلح و صفا با اختلاف، احسان با ظلم و جور، نيكي به والدين با عاق والدين است.

شايسته است قدردان قدر در حرم مطهر رضوي باشيم، در اين سه شب بزرگ با دادن صدقه به مستمندان براي آباداني خانه آخرت خود قدمي برداريم، از حضرت دوست شفاي بيماران را طلب كنيم و جاي همه كساني كه دل در گرو حرم مطهر دارند را خالي كنيم.

7489/1211/1772