مشهد - ایرنا - مدیر كل ثبت اسناد و املاك خراسان رضوی گفت: 44 هزار و 351 جلد سند مالكیت كاداستر برای زمینها و املاك اشخاص حقیقی و حقوقی طی سه ماهه نخست امسال در این استان صادر شده است.

غلامرضا رحمتی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال 11 درصد بیشتر شده است.

وی گفت: همچنین در این مدت 661 فقره سند به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال 26 درصد رشد نشان می دهد. از این تعداد 59 سند برای زمینها و املاك ملی و منابع طبیعی و 504 مورد هم برای زمینهای و املاك وقفی خراسان رضوی صادر شده است.

مدیر كل ثبت اسناد و املاك خراسان رضوی افزود : در این مدت 43 هزار و 265 مورد از معاملات اموال منقول و 15 هزار و 376 مورد از معاملات اموال غیرمنقول در این استان ثبت شده كه به ترتیب 17،57 درصد و 3،40 درصد نسبت به آمار سال پیش كاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: 67 هزار و 801 مورد وكالت نیز در 508 دفتر خانه اسناد رسمی فعال استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

رحمتی زاده در ادامه از صدور دو هزار و 324 سند مالكیت برای خانه های روستایی توسط واحدهای ثبت اسناد و املاك در سه ماه نخست امسال نیز خبر داد.

وی گفت: در اجرای قانون تعیین تكلیف وضعیت ثبتی زمینها و ساختمانهای فاقد سند رسمی نیز تاكنون 79 هزار و 288 تقاضا از طریق سامانه پذیرش شده كه بیشترین آن مربوط به حوزه ثبتی ناحیه یك مشهد با 14 هزار و 588 مورد و كمترین آن در حوزه ثبتی شهرستان سرخس با 102 مورد تقاضا می باشد.

مدیركل ثبت اسناد و املاك خراسان رضوی افزود: از كل پرونده های متشكله 68 هزار و 223 پرونده در هیات مربوطه به همین قانون تایید شده و برای 55 هزار و 766 مورد قرار كارشناسی صادر و 24 هزار و 913 تقاضا منجر به صدور رای و هشت هزار و 28 سند صادر شده است.

وی گفت: در مجموع عملكرد اداره كل ثبت اسناد و املاك خراسان رضوی در اجرای قانون تعیین تكلیف وضعیت ثبتی زمینها و ساختمانهای فاقد سند رسمی طی سه ماه نخست امسال از رشد حدود 40 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال برخوردار بوده است.

بر اساس تبصره سوم از ماده 156 قانون ثبت اسناد و املاك، نقشه كاداستر به منظور تشخیص حقوقی محدوده و موقعیت املاك تهیه می شود تا ارتباط جغرافیایی آنها را با یكدیگر نشان دهد و از این طریق تثبیت مالكیت، تسهیل در حل و فصل دعاوی ملكی، ثبت املاك و سایر موارد مربوط به املاك اجرا شود.

بنابراین كاداستر نظامی است كه در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یكدیگر، نگهداری و مدیریت می شود تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاك عملیات ثبتی مورد استفاده قرار گیرد.

1906/1858