بیروت – ایرنا - در ارزیابی های پی در پی صهیونیست ها، احتمال دستیابی به توافق همه جانبه و نهایی بین ایران و شش كشور بزرگ جهان زیاد است و تقریبا صدایی در اسراییل شنیده نمی شود كه بگوید امكان شكست مذاكرات وجود دارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار در این باره افزود: صهیونیست ها معتقدند پیامدها و تاثیرات این توافق به ابعاد راهبردی خلاصه نمی شود بلكه نشانه ای از شكست سیاست هجومی و ایجاد ترس اسراییل در طول سال های گذشته و به خصوص در دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو است.

الاخبار خاطرنشان كرد: بعداز شروع مذاكرات و شكست اسراییل در سد كردن راه بر آن ، مرحله حساسی شروع شد كه دستیابی به توافق نهایی و همه جانبه و همچنین فروپاشی خطوط مقدمی كه اسراییل با توجه به روابط سیاسی و تلاش های دیپلماتیك خود برای تامین منافعش ایجاد كرده بود از نشانه های آن است.

این روزنامه لبنانی با بیان اینكه « این روند، اسراییل را مجبور كرد تا به خطوط دفاعی آخر خود عقب نشینی كند»، اضافه كرد:هنوز برخی طرف ها در اسراییل معتقدند فرصت برای جلوگیری از توافق هسته ای وجود دارد و برهمین اساس برای ورود به یك مقابله سخت در میدان كنگره آمریكا علیه توافقی كه ترجیحا دستیابی به آن حتمی شده است، آماده می شوند.

الاخبار تصریح كرد:همزمان به نظر می رسد مخالفان و دشمنان داخلی نتانیاهو هم با توجه به نزدیك شدن زمان دستیابی به توافق هسته ای آماده می شوند حملات خود علیه او را تشدید كنند زیرا معتقدند تداوم حضورش در صحنه سیاسی مبتنی بر شعار مقابله با تهدید برنامه هسته ای ایران بوده است.

این روزنامه لبنانی نوشت: برخی اسراییلی ها معتفدند توافق هسته ای كه با تصویب بین المللی همراه خواهد شد به ایران اجازه می دهد یك كشور هسته ای شود و این یعنی شكست سیاست هایی كه نتانیاهو تاكنون پیگیری می كرد و براین اساس باید كناره گیری كند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت هم به نقل از مسئولان اسراییلی نوشت: احتمال دستیابی ایران و شش كشور بزرگ به توافق نهایی بسیار زیاد شده و این توافقی بسیار بدتر از توافق اولیه است كه حدود چهار ماه قبل در لوزان امضا شد و نتانیاهو هم به آن اعتراف كرده است.

این روزنامه صهیونیستی افزود: با وجود اینكه اسراییل همچنان امیدوار است تا در آخرین لحظه های امضای توافق، تعدیل هایی در آن صورت گیرد اما براساس رزیابی ها تحقق این امید بسیار كم است.

یدیعوت آحرونوت اضافه كرد: بیشتر ارزیابی ها حاكی از دستیابی به توافق هسته ای است و به همین دلیل اسراییل آماده می شود « نبرد آینده» را برای ناكام ساختن این توافق، در صحنه كنگره آمریكا كلید بزند تا آن را تصویب نكند.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: اسراییل همچنین برای مقابله با استفاده احتمالی باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا از حق وتو آماده می شود با این فرض كه بیشتر نمایندگان كنگره با توافق هسته ای مخالف هستند، در این وضعیت تصویب توافق هسته ای به تایید دو سوم اعضای كنگره نیاز دارد و اسراییل برای تحقق این شرایط تلاش می كند تا شاید بتواند توافق را در كنگره ناكام سازد.

یدیعوت آحرونوت افزود: اسراییل اعمال فشار بر اعضای كنگره را برای جلوگیری از تصویب اولیه توافق هسته ای شروع كرده است زیرا در این شرایط مسیر برای رساندن شمار مخالفان در كنگره به دو سوم و مقابله با حق وتوی اوباما فراهم خواهد شد.

این روزنامه صهیونیستی درعین حال به نقل از مسئولان اسراییلی نوشت كه آنها انتظار دارند اوباما بتواند اكثریت كنگره را به تصویب اولیه توافق هسته ای راضی كند زیرا اعضای كنگره می ترسند جلوگیری از توافق به اقتصاد آمریكا ضربه بزند در صورتی كه معامله های اقتصادی پنج كشور بزرگ دیگر با ایران شروع شود.

یدیعوت آحرونوت خاطرنشان كرد:برخی دیگر از مسئولان اسراییلی می گویند نبرد برای جلوگیری از توافق هسته ای هنوز شكست نخورده و همچنان امكان تاثیر گذاری بر روند نگارش آخرین نسخه آن وجود دارد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت:برخی از طرف های اسراییلی به نتانیاهو انتقاد كرده اند چرا هنوز با دولت آمریكا در خصوص فهرست كمك های امنیتی درخواستی اسراییل از این كشور برای بعداز توافق هسته ای اقدام نكرده است در حالی كه سعودی ها و برخی كشورهای عرب حوزه خلیج فاس مذاكراتی را با آمریكا برای دریافت كمك ها بعداز امضای توافق هسته ای شروع كرده اند.



** نتانیاهو بعداز امضای توافق هسته ای باید استعفا كند

یائیر لابید رییس حزب صهیونیستی آینده اینجاست ، تاكید كرد كه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با امضای توافق هسته ای در مقابل ایران شكست خورده است و بعداز آن باید استعفا كند.

پایگاه اینترنتی شبكه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از لابید خاطرنشان كرد كه نتانیاهو در متوقف كردن روند مذاكرات هسته ای بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان و رسیدن به مرحله توافق نهایی هسته ای شكست خورده است.

براساس این گزارش، لابید كه در ابتدای جلسه هفتگی فراكسیون آینده اینجاست سخن می گفت، افزود: براساس اطلاعاتی كه چند روز اخیر از وین دریافت كرده ایم، توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 نزدیك است هرچند هنوز امضا نشده است.

وی گفت: باید تا لحظه آخر برای اینكه این توافق امضا نشود، بجنگیم زیرا این توافق بد موجودیت اسراییل را با خطر مواجه می كند.

این مقام صهیونیست تاكید كرد: نتانیاهو باید مسئولیت عدم موفقیت در جلوگیری از توافقی كه موجودیت اسراییل را به خطر می اندازد، برعهده بگیرد و اگر توافق بد امضا شود، شكستی در كارنامه او خواهد بود و باید استعفا كند.

لابید خاطرنشان كرد: نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی خود بیشتر بر مسئله هسته ای ایران متمركز بود و مدعی می شد كه در این زمینه توافقی صورت نمی گیرد.

وی با این ادعا كه سیاست های نتانیاهو موجب شده تا اسراییل نماینده ای در وین نداشته باشد، گفت: دولت آمریكا آماده شنیدن مواضع ما نیست و همه كشورهای شركت كننده در مذاكرات برای ادعاهای اسراییل اعتباری قائل نیستند.

در همین حال تساحی هنگبی یك عضو حزب لیكود با اعتراض شدید به سخنان لابید ، گفت: نتانیاهو در طول چند سال گذشته نبردی سخت را پشت سر گذاشته و اگر نبود اقدامات او تحریم ها علیه ایران وضع نشده بود.

خاورم ** 1324