یزد - ایرنا - مردم متدین و عزادار مهریز در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امام علی (ع) بر سر و سینه زدند و در آیین تاریخی نخل‌برداری شركت كردند.

به گزارش ایرنا ، این مراسم با حضور خیل عزاداران روزدار در حسینیه استهریج در شاه صفی الدین و همچنین حسینیه چهارده معصوم (ع) و اعظم مزویر آباد مهریز برگزار شد .

در این مراسم های معنوی بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ، مردم و دستجات سینه‌زنی و زنجیر زنی در ماتم مولای متقیان علی (ع) به عزاداری پرداختند.

یكی از قدیمی‌ترین آیین‌های عزاداری مردم استان یزد و مهریز نخل‌برداری است، آیینی كه از دیرباز در سالروز شهادت ائمه اطهار (ع) توسط مردم این خطه كویری انجام می‌شود.

در این روز نخل‌برداری به عنوان كهن‌ترین آئین عزاداری مهریز برگزار و نخل بر روی شانه‌های مردم به دور حسینیه چرخانده شد.

اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل‌برداری كه قدمت دیرینه در مهریز دارد این مراسم را به یكی از اصلی‌ترین برنامه‌های عزاداری این شهرستان تبدیل كرده است.

به طور معمول این مراسم در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا علیه السلام و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه‌ها و تكایای مهریز با شكوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

مراسم نخل برداری در عصر روز شهادت برگزار می‌شود و مردم با حضور در این مراسم معنوی، به خاندان عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌كنند.

یكی دیگر از مراسم‌هایی كه در عصر روز شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت (ع) در مهریز انجام می‌شود مراسم تعزیه است كه در بعضی از نقاط شهرستان تا غروب آفتاب و نزدیك افطار به طول می‌انجامد.

مهریز با 50 هزار نفر جمعیت در 30 كیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد . ك3

7541/ 6197