تهران - ایرنا - نماز عید سعید فطر تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) اقامه می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله شیرمردی مسوول ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تهران امروز (یكشنبه) در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه های این ستاد برای برگزاری نماز عید سعید فطر اظهار داشت: به محض اعلام عید توسط دفتر رهبر معظم انقلاب و ستاد استهلال، ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تشكیل می شود و كمیته های آن برنامه های خود را آغاز می كنند.

وی یادآور شد: بر اساس تقویم روز عید سعید فطر شنبه آینده است اما در صورتی كه عصر پنج شنبه هم روز جمعه عید اعلام شود ما آماده ایم نماز عید سعید فطر را صبح جمعه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار كنیم.

مسوول ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تهران از تشكیل 15 كمیته توسط این ستاد خبر داد و گفت: كمیته حمل و نقل و ترافیك علاوه بر جابجایی نمازگزاران مسیرهای رفت و برگشت را مشخص می كنند.

شیرمردی ادامه داد: همانطور كه پیش بینی شده از ساعت 4 صبح روز عید، متروی تهران و همچنین 2500 دستگاه اتوبوس شركت اتوبوسرانی به اضافه اتوبوس های خطوط بی آر تی و 550 دستگاه ون جابجایی نمازگزاران را انجام می دهند.

وی خاطرنشان كرد: علاوه بر این هزاران نفر از عوامل پلیس راهور نیروی انتظامی مسوولیت سازماندهی نمازگزاران در مصلای تهران و خیابان های اطراف را بر عهده دارند و سردار حسینی فرمانده راهور تهران بزرگ ریاست این كمیته را برعهده دارد.

مسوول ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تهران از طراحی انیمیشنی در این مورد خبر داد و اظهار داشت: این انیمیشن وضعیت دسترسی ها و موقعیت پاركینگ ها و خدمات رفاهی را در اطراف مصلای تهران به نمازگزاران ارایه می كند.

شیرمردی همچنین از پیش بینی ایستگاه های صلواتی توسط ستاد پشتیبانی ستاد برگزاری عید سعید فطر خبر داد و گفت: با توجه به مستحب بودن افطار كردن نمازگزاران ایستگاه های صلواتی در مسیرهای اتوبوسرانی و مترو پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در روز عید جابجایی نمازگزاران از اذان صبح تا اذان ظهر توسط خطوط مترو و اتوبوسرانی در تهران رایگان خواهد بود.

وی درمورد فعالیت كمیته صوت این ستاد نیز یادآور شد: این كمیته پیش بینی های لازم را برای برگزاری نماز عید سعید فطر و شنیده شدن صدای خطیب نماز در خیابان های اطراف مصلای تهران پیش بینی كرده است.

مسوول ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تهران در ادامه به فعالیت كمیته بهداشت و درمان و امداد و نجات به ریاست دكتر موسوی رییس اورژانس خبر داد و اضافه كرد: تمامی نمازگزاران بیمه خواهند بود و اگر مشكلی پیش بیاید خدمات بهداشتی و درمانی رایگان دریافت می كنند.

شیرمردی همچنین درمورد فعالیت كمیته انتظامات و اجراییات این ستاد كه 3 هزار نفر در آن حضور دارند، اظهار داشت: این كمیته مسوولیت هدایت و راهنمایی مردم برای برقراری نظم و رعایت جهت قبله را توسط نمازگزاران بر عهده دارد.

وی به پیش بینی پاركینگ برای وسایل نقلیه نمازگزاران اشاره كرد و گفت: یك پاركینگ به ظرفیت 7 هزار خودرو در شمال مصلای تهران سمت ورودی همت پیش بینی شده و پاركینگ دیگری به ظرفیت 5 هزار خودرو در جنوب مصلای تهران و منطقه عباس آباد پیش بینی شده است.

مسوول ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تهران همچنین گفت: پاركینگ بنیاد مستعضفان، پاركینگ بیهقی، پاركینگ استانداری، وزارت راه و شهرسازی و همچنین پاركینگ راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم برای سهولت جابجایی وسایل نقلیه نمازگزاران پیش بینی شده است.

شیرمردی در عین حال گفت: با وجود پیش بینی ظرفیت های فوق برای پاركینگ از نمازگزاران تقاضا می كنیم از وسایل حمل و نقل عمومی و مترو و اتوبوس استفاده كنند.

وی یادآور شد: قطارهای مترو تهران روز عید سعید فطر در ساعات اوج هر سه دقیقه حركت می كنند.

وی، كمیته فرهنگی و كمیته روحانیون را از دیگر كمیته های پیش بینی شده توسط این ستاد عنوان كرد و اظهار داشت: علاوه بر این كمیته مدیریت مصلای تهران، امور داخلی را مدیریت خواهد كرد و كمیته رسانه های دیداری و نوشتاری هم علاوه بر اطلاع رسانی كار فرهنگ سازی را انجام خواهند داد.

مسوول ستاد برگزار نماز عید سعید فطر خاطرنشان كرد: برنامه های این ستاد در ساعت 7 صبح با تلاوت كلام الله مجید، تواشیح ، مدیحه سرایی و مناجات خوانی آغاز و ساعت 8 صبح نماز عید سعید فطر به امامت ولی امر مسلمین جهان برگزار می شود.

سیام ** 2021 ** 9314 ** 1336