تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

اصفهان- ایرنا- فناوران شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید دستگاه رادیولوژی دیجیتال شدند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان روز یكشنبه اعلام كرد: این موفقیت توسط شركت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان بدست آمده است.

مدیرعامل شركت بهیار صنعت سپاهان درباره این محصول به ایرنا گفت: دستگاه رادیولوژی دیجیتال نخستین بار در كشور بومی سازی، طراحی و تولید شده است.

فرید نجات بخش با بیان اینكه پیش از این نمونه های خارجی یا مونتاژ شده این محصول در كشور وجود داشت، افزود: قیمت تمام شده ساخت این دستگاه نصف نمونه های مشابه خارجی است.

وی با بیان اینكه دستگاه رادیولوژی دیجیتال تولید این شركت بین یك و نیم میلیارد تا دو میلیارد ریال قیمت گذاری شده است، تصریح كرد: نمونه های مشابه خارجی این دستگاه كه بیشتر ژاپنی یا آلمانی است حدود سه و نیم تا چهار میلیارد ریال قیمت دارد.

این كارشناس گفت: با توجه به نیاز جامعه پزشكی ایران به این دستگاه، بازار خوبی برای تولید آن وجود دارد.

نجات بخش با تاكید بر اینكه همه تجهیزات پزشكی باید دارای استاندارد مورد نیاز باشند، خاطرنشان كرد: دستگاه رادیولوژی دیجیتال از سوی اداره كل نظارت وارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشكی به آزمایشگاههای مرجع جهت اخذ پروانه استاندارد معرفی شده است.

مدیرعامل شركت بهیار صنعت سپاهان در مشخصات فنی این دستگاه نیز گفت: دستگاه رادیولوژی دیجیتال شامل اجزایی از جمله مولد اشعه ایكس، ژنراتور مولد اشعه ایكس، آشكارساز اشعه ایكس و مكانیك دستگاه شامل ستون و تخت است.

نجات بخش، افزایش تصاویر بایگانی و سیستم‌های ارتباطی(pacs)، افزایش كیفیت تصاویر موثر، استفاده از تشعشع دهی كم برای تولید كیفیت بالای تصاویر اشعه ایكس را از جمله مزیت‌های این دستگاه عنوان كرد.

وی افزود: استفاده از سیستم‌های تشخیص خودكار، صرفه جویی در وقت، حذف فیلم رادیوگرافی و سیستم‌های ظهور و ثبوت و تاریكخانه، عدم نیاز به تكرار تصاویر مات و استفاده از مزایای پرونده الكترونیك از دیگر ویژگی‌های این فناوری است.

به گفته وی با دستیابی به فناوری تولید و آشكارسازی اشعه ایكس، امكان تولید تجهیزات دیگر نظیر سی تی اسكن و سی - ای آر ام (C-Arm) فراهم می‌شود.

بر اساس این گزارش، در پیشرفت فناوری، سیستم‌های رادیولوژی آنالوگ جای خود را به رادیولوژی دیجیتال داده‌اند.

پرتوشناسی یا رادیولوژی (radiology) یا همان تصویربرداری تشخیصی نام یك رشته از تخصصهای پزشكی است كه از پرتو ایكس و دیگر اقسام امواج و پرتوها و روشهای پیشرفته تصویری برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیر طبیعی كمك می گیرد.

شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان موسس مراكز رشد و پارك های علم و فناوری در كشور فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 بطور جدی با هدف حمایت و هدایت شركت ها و موسسات دانش بنیان آغاز كرد و اكنون حدود 400 شركت دانش بنیان درآن مستقر است.

ت/3011/ 6022