بيرجند- ايرنا- آژير خطر مهاجرت از روستاهاي خراسان جنوبي به صدا درآمده كه كم آبي و خشكسالي هاي 17 ساله اخير مهمترين علل مهاجرت روستاييان اين استان به شهرها و كلان شهرهاست.

به گزارش ايرنا، مهاجرت پديده اي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا به دلايل مختلف از جمله مشكلات اقتصادي و اشتغال، شرايط آب و هوايي و حتي عواملي مانند تحصيل رواج يافته است.

در كشورمان نيز پديده مهاجرت طي يك دهه گذشته رشد چشمگيري يافته و در بسياري از كلان شهرها شاهد سيل مهاجرت هستيم و به گفته مسوولان سيل مهاجرت از روستاهاي خراسان جنوبي به كلان شهرها طي 15 سال گذشته افزايش چشمگيري داشته كه در حال حاضر هزار و 852 روستاي خراسان جنوبي به علت اين پديده خالي از سكنه شده اند.

مهاجرت روستاييان خراسان جنوبي به كلان شهرها امروز به يكي از مشكلات اصلي خراسان جنوبي تبديل شده چرا كه با خالي شدن روستاها از سكنه شدن ،سطح امنيت در مرزهاي اين استان كاهش مي يابد.

به گفته نماينده مردم شهرستان هاي بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي مهاجرت روستاييان به كلان شهر‌ها امنيت شرق كشور را تهديد مي كند چرا كه دولت اگر الان به داد شرق كشور نرسد بايد در آينده هزينه هاي سنگين تري براي امنيت شرق پرداخت كند.

به گفته كارشناسان، عامل اصلي مهاجرت روستاييان خراسان جنوبي به شهرها كم آبي است كه در سال جاري اين كم آبي در شرايطي بدتري از ساليان گذشته قرار دارد كه با ادامه روند خشكسالي و كم آبي در خراسان جنوبي موج جديدي از مهاجرت روستاييان به كلان شهرها آغاز خواهد شد.



** كم آبي و خشكسالي عامل اصلي مهاجرت روستاييان خراسان جنوبي به كلان شهرها



معاون عمراني استاندار خراسان جنوبي در گفت و گو با ايرنا با اشاره به آغاز زنگ خطر مهاجرت در روستاهاي استان گفت: خشكسالي و كم آبي مهمترين علت مهاجرت روستاييان خراسان جنوبي به شهرهاست.

همايون نخعي نژاد عنوان كرد: كم آبي و خشك شدن قنوات در بيشتر روستاهاي استان باعث شده كه مردم كشاورزي را به عنوان شغل اصلي خود از دست بدهند.

وي بيكاري در روستاها را يكي از پيامدهاي خشك شدن قنوات و درختان دانست و افزود: مهمترين عامل مهاجرت جوانان روستاها به شهرها بيكاري است.

معاون عمراني استاندار خراسان جنوبي ادامه داد: تا زماني بيكاري به عنوان معضل اصلي در روستاها حل نشود هيچ تضميني براي ماندگاري جمعيت در روستاها وجود ندارد.

نخعي نژاد، يكي از پيامدهاي مهاجرت روستاييان به شهر را ناامني در مرزهاي استان عنوان كرد و افزود: خراسان جنوبي 460 كيلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان دارد كه مهاجرت روستاييان ايجاد امنيت روستاها را در آينده هزينه بر مي كند.

وي گفت: از طرفي مهاجرت روستاييان به كلان شهرها با ايجاد حاشيه نشيني معضلاتي را در پي دارد كه حل مشكلات حاشيه نشيني در شهرها نيز براي دولت هزينه هاي زيادي را در پي خواهد داشت.

معاون عمراني استاندار خراسان جنوبي، يكي ديگر از راهكارهاي ماندگاري جمعيت در روستاها را رونق صنايع دستي دانست و افزود: با توجه به اينكه صنايع دستي نياز خيلي كمي به آب دارند رونق اين صنعت تاثير زيادي در درآمد روستاييان دارد.

نخعي نژاد به مشكلات مهاجرت روستاييان در بيرجند به عنوان مركز خراسان جنوبي اشاره كرد و گفت: بيشتر افراد مهاجر از روستا به دليل عدم توان مالي در روستاهاي اطراف بيرجند سكونت كرده اند.

وي ادامه داد: در چند سال اخير جمعيت روستاهاي اطراف بيرجند به صورت چشمگيري افزايش يافته كه يكي از پيامدهاي اصلي آن مهاجرت مردم از روستاها است.

معاون عمراني استاندار خراسان جنوبي يادآور شد: هيچ برنامه اي براي الحاق روستاهاي اطراف بيرجند به مركز شهر نداريم.



** بي توجهي به روستاها موج جديدي از مهاجرت ها را در پي خواهد داشت



مديركل امور روستايي استانداري خراسان جنوبي هم در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: روستا محل توليد، نشاط و شادابي است و اگر به روستاها توجه نشود، شهرها هم از بين مي‌روند.

محمد شفيعي عنوان كرد: اگر به روستاها توجه ويژه اي صورت نگيرد بسياري از روستاها خراسان جنوبي در آينده خالي از سكنه خواهند شد.

وي بيان كرد: كمبود آب در روستاها بسيار اسفناك و نگران كننده است و اگر براي بحران آب تدبيري انديشيده نشود، شاهد خشكيدن درختان در روستا و موجي ديگر از مهاجرت مردم به شهرهاي اطراف خواهيم بود.

مديركل امور روستايي استانداري خراسان جنوبي با بيان اينكه خشكسالي درآمد روستاييان خراسان جنوبي را كاهش داده، گفت: در حال حاضر درآمد روستاييان كفاف هزينه هاي زندگي آنها را نمي كند.

شفيعي افزود: هم اكنون درآمدهاي هاي دامداران خراسان جنوبي صرفه اقتصادي ندارد چرا كه با وجود افزايش چند برابري علوفه دام در چند سال اخير توليدات دامي در استان افزايش قيميت چنداني نداشته است.



** مهاجرت روستاييان ناامني مرزهاي خراسان جنوبي را در پي دارد



وي گفت: براي ماندگاري جمعيت در روستاها مهمترين راهكار ايجاد اشتغال است و در اين زمينه با ارائه تسهيلات ارزان قيمت به روستاييان و ايجاد اشتغال از مهاجرت آنها به شهر جلوگيري شود.

مديركل امور روستايي خراسان جنوبي با بيان اينكه در دولت يازدهم معاونت توسعه روستايي راه اندازي شده است، افزود: اين نهاد به صورت تخصصي مشكلات روستاييان را پيگيري مي كند.

شفيعي با اشاره به اينكه مهاجرت روستاييان به كلان شهرها خالي از سكنه شدن روستاها را درپي دارد، گفت: اين تهديد جدي براي ناامني در خراسان جنوبي به عنوان استان مرزي كشور است.

وي روستاييان و عشاير را مرزبانان استان مرزي خراسان جنوبي دانست و گفت: بايد اقدام اساسي براي جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهر انجام شود چرا كه براي امنيت اين استان مرزي بايد در آينده هزينه هاي سنگين تري پرداخت شود.

مديركل امور روستايي خراسان جنوبي تصريح كرد: مهمترين منبع تامين آب بسياري از روستاها و مناطق دور افتاده جمعيتي در استان قناتها و چشمه ها بوده كه به مرور زمان و در طول 17 سال خشكسالي در برخي از روستاها خشك شده اند و يا بسيار كم آب هستند.



** 1852 روستاي خراسان جنوبي خالي از سكنه



شفيعي ادامه داد: اين يعني عامل اصلي زندگي روستايي يعني آب از چرخه خارج شده و رفته رفته بر تعداد افراد مهاجر روستايي افزوده شده است.

وي افزود: شهر بيرجند به يكي از مقاصد اصلي مهاجران روستاهاي خراسان جنوبي و استانهاي مجاور تبديل شده و اين روند مي تواند بر مشكلات حاشيه نشيني در اين شهر بيافزايد.

مديركل امور روستايي استانداري خراسان جنوبي عنوان كرد: هم اكنون خشكسالي در اين استان به يك بحران تبديل شده كه نتايجي اصلي آن مهاجرت روستاييان است.

شفيعي گفت: در خراسان جنوبي سه هزار و 555 روستا وجود دارد كه از اين تعداد هزار و 703 روستا داراي سكنه و هزار و 852 روستا خالي از سكنه شده اند.

وي ادامه داد: مهاجرت از روستاهاي خراسان جنوبي بسيار شديدتر از ساير استان هاي كشور است.

وي يادآور شد: متوسط درآمد سالانه روستاييان استان 92 ميليون و 300 هزار ريال و در كشور 121 ميليون و 900 هزار ريال است.

شفيعي يادآور شد: خشكسالي بسياري از روستاهاي خراسان جنوبي را خالي از سكنه كرده است.



** مهاجرت روستاييان، حاشيه نشيني فلج كننده اي براي كلان شهرها در پي دارد



نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ايرنا با اشاره به افزايش مهاجرت از روستاهاي خراسان جنوبي به شهرها و كلان شهرها گفت: يكي از مشكلات موجود در روستاهاي اين استان بي آبي شديد در روستاهاست كه منجر به مهاجرت به شهرهاي بزرگتر شده است.

حجت الاسلام سيد محمد باقر عبادي افزود: هم اكنون در استان خراسان جنوبي نزديك 450 روستا با تانكر آبرساني مي شوند و اين وضعيت در استان سيستان و بلوچستان و كرمان بسيار بدتر است.

وي ادامه داد: كم آبي پديده اي كه منجر به مهاجرت روز افزون به شهرها شده و پيش بيني مي شود با ادامه خشكسالي و عدم بارندگي موج جديدي از خالي شدن روستاها از سكنه و حضور روستاييان در شهرها در راه باشد.

نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: تاكنون مشكلات كم آبي روستاييان خراسان جنوبي برطرف نشده و مظاهر بي آبي هر روز بيشتر نمايان مي شود.

عبادي با بيان اينكه زندگي كردن در روستاهايي كه آب آشاميدني ندارند مشكل است، گفت: زندگي كردن در روستاها بدون آب خود يك بحران است كه اين زنگ خطر ، استان خراسان جنوبي كه 460 كيلومتر با كشور افغانستان مرز مشترك دارد را تهديد مي كند.

وي بيان كرد: مهاجرت روستاييان به كلان شهر نه تنها در خراسان جنوبي بلكه در استان هاي همجوار نيز مشاهده مي شود چرا كه يكي از اصلي ترين علل تخليه روستاها در مناطق مركزي ايران، كمبود آب است.

نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: مهاجرت روستاييان حاشيه نشيني فلج كننده اي براي كلان شهرها در پي خواهد داشت و ساخت و سازهاي غيرقانوني در اطراف شهر بيرجند يكي از آثار مهاجرت روستاييان است.



** رونق صنايع دستي راهكار كاهش مهاجرت روستاييان خراسان جنوبي



وي ادامه داد: مهاجرت روستاييان هم براي دولت و هم براي مردم مشكلاتي را ايجاد كرده است.

عبادي، مشكلات فرهنگي، امنيتي، افزايش فروش مواد مخدر و جرم و جنايت در شهر‌ها بزرگ را از معضلات ناشي از حاشيه نشيني دانست و گفت: مديريت معضلات ناشي از حاشيه نشيني نيازمند اعتبارات فراوان از سوي دولت است.

وي با انتقاد بر اينكه در حال حاضر هيچ دستگاهاي متكلف به امور روستاها نيست گفت: نياز است دولت در اين خصوص دستگاه خاصي را براي بررسي مشكلات روستاييان معرفي كند.

نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ثبيت جمعيت در روستاهاي خراسان جنوبي به دليل هم مرز بودن با كشور افغانستان اهميت زيادي دارد، گفت: درحال حاضر روستاهاي خراسان جنوبي امنيت استان را تضمين مي كند.

عبادي عنوان كرد: گزارشاتي از خالي شدن روستاها از سكنه و كاهش جمعيت روستايي استان به دست من رسيده است.

وي با تاكيد براينكه رونق صنايع دستي در روستاها بايد مورد توجه ويژه دولت قرار گيرد، گفت: دولت صنايع دستي را به مردم آموزش و توليد روستاييان را خريد تضميني كند.

نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي يادآورشد: رونق صنايع دستي راهكار كاهش مهاجرت در روستاهاي خراسان جنوبي است.

بنابر اين گزارش و به دليل كمبود شديد آب در روستا‌هاي خراسان جنوبي بايد صنايع دستي در روستا‌هاي استان احيا شود تا بتوانيم با درآمدزايي براي روستاييان روند مهاجرت را در روستاهاي استان تثبت كنيم.

گزارش از : مريم پنجابي

6054