رشت - ايرنا - معاون فرماندار آستانه اشرفيه گفت: به دليل تقارن 13تيرماه سالروز وفات استاد دكتر محمد معين با ماه مبارك رمضان مراسم چهل و چهارمين سالگرد درگذشت اين استاد بزرگ در نيمه مردادماه در اين شهرستان برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا، رضا كحالي روز يكشنبه در اولين جلسه ستاد بزرگداشت سالگرد درگذشت دكتر معين اظهار كرد: شادروان استاد معين در راه پاسداري از فرهنگ و ادبيات فارسي تلاش ها و زحمات بسياري از خود نشان داد و در اين راه سختي هاي بسياري را به جان خريد.

وي حفظ فرهنگ و ادبيات فارسي را يكي از بزرگترين دستاوردهاي اين استاد بزرگ دانست و اظهار داشت: استاد معين به عنوان يك چهره علمي از خود آثار فراواني را به يادگار گذاشته كه نياز است هرچه بيشتر اين آثار علمي و فرهنگي به جامعه معرفي شود.

كحالي اظهار داشت: ارج نهادن به تلاش ها و خدمات ارزشمند استاد معين كه همواره از افتخارات علمي و فرهنگي اين كشور و آستانه اشرفيه به شمار مي رود از اهداف مهم برگزاري آئين بزرگداشت اين استاد فرهيخته است.

وي با بيان اينكه براي هرچه باشكوهتر برگزار شدن اين مراسم نشست هاي مختلفي با حضور مسوولان شهرستاني و استاني ، دانشگاهيان،گروه هاي مردمي برگزار مي شود، يادآور شد: در اين جلسات تلاش مي شود تا با شناسايي نقاط ضعف و قوت برنامه هاي سال هاي گذشته، آئين بزرگداشت چهل و چهارمين سالگرد درگذشت استاد معين هرچه بهتر برگزار شود.

معاون فرماندار آستانه اشرفيه برگزاري چنين همايش ها و بزرگداشت هايي را در توسعه علمي و فرهنگي جامعه بسيار موثر دانست و يادآور شد: در اين خصوص متوليان فرهنگي و فرهيختگان نقش مهمي بر عهده دارند.

به گزارش ايرنا، تصنيف و تأليف ستاره ناهيد،حافظ شيرين سخن، يك قطعه شعر در پارسي باستان، شاهان كياني و مرزبان نامه، تصحيح كتبي چون دانشنامه علايي تأليف ابن سينا، چهار مقاله تأليف نظامي عروضي سمرقندي، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان شناسي تربيتي و كتيبه هاي پهلوي از جمله فعاليت هاي اين استاد بزرگ علم و ادب فارسي است.

از اين انديشمند بزرگ، مقالات و آثار مهم ديگري به چاپ رسيده كه گردآوري و چاپ لغت نامه معين يكي از آثار بزرگ اين استاد و انديشمند فارسي به شمار مي رود.

استاد معين در نهم ارديبهشت سال 1297 در شهر رشت و در خانواده اي از علماي روحاني متولد شد.

اين استاد فرهيخته در تاريخ نهم آذر 1345 به سبب عارضه سكته مغزي در بيمارستان آريا تهران بستري گرديد و در اثر همين عارضه نيز به حالت اغماء رفت.

سرانجام دكتر محمد معين در 13 تير 1350 در ايران وفات يافت و هم اكنون نيز آرامگاه اين استاد انديشمند در آستانه اشرفيه در كنار رودخانه حشمت رود قرار دارد.

آستانه اشرفيه در شرق گيلان قرار دارد.ك/2

7287/ 6158