تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴

تهران - ایرنا - آموزش و تربیت دانش آموزان به همراه معیشت معلمان سه ضلع جدایی ناپذیر دستگاه تعلیم و تربیت است كه برای رسیدن به اهداف مدنظر نیاز به مدیریت درست و اصولی دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، دستگاه تعلیم و تربیت چه در امر تعلیم و چه در موضوع تربیت دارای تنگناهایی است كه هر یك در نوع خود حایز اهمیت است ، هر چند كارشناسان نظرات متفاوتی دارند اما در هر صورت هر گونه تغییر و تحول باید بسیار دقیق و موشكافانه صورت گیرد.

چه بسا تبعات منفی تصمیمات عجولانه و خارج از كار كارشناسی تاثیرات مخرب بسیاری بر مساله آموزش و تربیت دانش آموزان به همراه داشته باشد كه بعدها نتوان با صرف هزینه های گزاف و بهره گیری از خبره ترین معلمان نیز خسارت ها را جبران كرد.

یكی از موضوعات مهم این است كه آیا تربیت باید در اولویت قرار گیرد یا آموزش، مساله ای كه هر یك از كارشناسان و معلمان با دیدی متفاوت به آن می نگرند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش معتقد است كه آموزش باید بار تربیتی داشته باشد و در این راستا نگاه معلم برای دانش آموز بسیار مهم است چرا كه او بر مبنای گفتار و رفتار معلم، آموزش می بیند.

حمیدرضا كفاش با بیان اینكه امور پرورشی نقش بسیار مهمی در تربیت دانش آموزان دارد، اظهار داشت: تربیت متوازن در آموزش و پرورش بستگی به نوع رفتار و نگاه معلم دارد.

وی ادامه داد: نگاه جامع به فعالیت های پرورشی در یك فرایند بهم پیوسته خروجی موثر خواهد داشت ، جریان سازی فرهنگی تربیتی دیگر اولویت معاونت پرورشی است و فعالیت های تربیتی و پرورشی باید به یك جریان تاثیرگذار تبدیل شوند.

معلم پایه ششم ابتدایی یكی از مدارس شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: شغل معلمی از حساسیت بالایی برخوردار است چرا كه با روح و روان بچه ها سر و كار دارد، و تربیت بچه ها مقدم بر آموزش است و باید با ظرافت خاص صورت گیرد.

مهرسا شاكری تربیت را به گذر از پل صراط تشبیه كرد و افزود: رسالت معلمی از این جهت اهمیت دارد كه علاوه بر آموزش باید تربیت را نیز مدنظر قرار دهد چرا كه هیچ كار آموزشی نیست كه با تربیت همراه نباشد.

وی ادامه داد: بزرگترین رسالت یك معلم آن است كه پرورش را مقدم بر آموزش بداند تا در آینده دانش آموزانی فاضل و در عین حال عالم تحویل جامعه دهد.

این معلم پایه ششم ابتدایی یادآورشد: قشر معلم با تمام توان بدون در نظر گرفتن دغدغه های مالی و جسمی در كلاس حاضر می شود و معلم به هنگام ورود به كلاس به قدری دغدغه و مشغله های آموزشی و تربیتی دارد كه مطالبات و مشكلات خود را از یاد می برد اما در هر صورت مسایل معیشتی گریبانگیر این قشر بر امر تعلیم و تربیت چندان هم بی تاثیر نیست.

كارشناس مسایل آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برخی مشكلات پرورشی و معیشتی معلمان سخن به میان آورده و گفت : دانش آموز فقط ذهن نیست كه ما بخواهیم اطلاعات و یا داده هایی را در آن ذخیره كنیم.

علی پورسلیمان افزود: دانش آموز دارای تفكر، احساس و حس قضاوت و آفرینندگی است و مهم ترین كار یك معلم باید پرورش و شكوفا كردن متوازن و متعادل جنبه های مختلف كلیت وجود دانش آموز باشد.

وی ادامه داد: به علت برخی ذهنیت ها و نیز فرهنگ نادرستی كه در زمینه آموزش و پرورش نهادینه شده است این دو مقوله، به صورت غیرعلمی و غیر منطقی از هم تفكیك شده است.

این كارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینكه این تفكر، كار معلم را فقط آموزش می داند و اینكه معلم نباید روی جنبه های دیگر شخصیت دانش آموز كار كند، یادآورشد: اكنون نقش غالب معلمان در نظام آموزشی بر تفكیك این دو كاركرد تكیه دارد و البته معلمان نیز ناخودآگاه این نقش را پذیرفته اند.

پورسلیمان اضافه كرد: از سوی دیگر معلمان به علت مشكلاتی كه عمده آن در حوزه مسایل اقتصادی و معیشتی است حوصله كار و یا تمركز روی جنبه های رفتاری و شخصیتی دانش آموزان را ندارند و سعی می كنند در حد وظایفی كه بخشنامه ها و دستور العمل ها مشخص كرده اند انجام وظیفه كنند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر فشردگی برنامه آموزشی، فقدان تناسب میان ساعت و حجم آموزش موجب شده است كه معلمان تنها هدف و یا رسالت خود را در كتاب مشخص شده تعریف كنند.

كارشناس مسایل آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در دوره متوسطه دوم و در درس زبان انگلیسی، دبیری كه تنها یك زنگ و آن هم به میزان مفید 90 دقیقه با دانش آموزان كلاس دارد، آیا فرصتی برای توجه به ابعاد دیگر آموزش و پرداختن به تفاوت های فردی باقی خواهد ماند.

پورسلیمان توضیح داد:‌ در ساختار متمركز كنونی آموزش و پرورش كه همه چیز در یك فرآیند دستوری شكل می گیرد و نقش مدرسه و معلم در زنجیره انتهایی و به صورت ناچیز تعریف شده است، اگر معلم هم بخواهد نقش خود را متحول كند، شرایط و وضعیت اجازه چنین تحولی را به وی نخواهد داد.

اما صرف نظر از دغدغه تربیت كه مساله ای بسیار مهم در نظام آموزشی كشور است، باید این مطلب را گوشزد كرد كه زمانی چرخه تعلیم و تربیت به درستی به سمت جلو پیش خواهد رفت كه همه لوازم و شرایط آن مهیا باشد.

اگر معلم به لحاظ مشكلات معیشتی فراغ خاطر نداشته باشد چه بسا در فرآیند آموزشی نیز تاثیرگذار است و آن هنگام است كه نمی توان در رابطه با این موضوع صرفا معلم را مقصر دانست بلكه همه عوامل در این زمینه دخیل هستند.

معلم پایه ششم ابتدایی یكی از مدارس شهر تهران در ادامه یكی از دغدغه های معلمان كه بارها نیز گفته شده را پایین بودن دریافتی معلمان در مقایسه با سایر كاركنان دانست و گفت: این مشكلات بویژه برای معلمان مرد كه مسوولیت تامین زندگی خانواده را به دوش دارند بیشتر مشهود است به گونه ای كه آنان مجبور هستند برای رفع بخشی از مشكلات خود بعد از ساعات آموزشی مدرسه، كلاس های خصوصی بگیرند.

این معلم كه 26 سال سابقه تدریس دارد، اظهار كرد: توجیه مسوولان این است كه معلمان سه ماه تعطیلی تابستان دارند اما باید توجه داشت كه معلمان زمانی كه در منزل هستند نیز در طول سال تحصیلی به كارهایی چون طراحی سوالات و تصحیح اوراق امتحانی دانش آموزان می پردازند.

شاكری اضافه كرد: كار آموزشی و پرورشی به قدری سخت و طاقت فرسا است كه اگر این فراغت بال در تابستان نباشد نمی توان در طول سال تحصیلی موفق عمل كرد بویژه اكنون كه بچه ها به دلیل دسترسی به فناوری های نوین از اطلاعات و بهره هوش بالایی برخوردار هستند و باید مطابق با استعدادهای آنان آموزش ها را به پیش برد.

وی به برخی دیگر از مشكلات معلمان اشاره كرد و گفت: كسری مقرری ماه اول از حقوق معلمان صرفا در وزارت آموزش و پرورش انجام می شود كه این نوعی بی عدالتی است و اگر منطقی پشت این كار وجود دارد باید برای معلمان تشریح و تبیین شود.

كارشناس حوزه آموزش و پرورش نیز در ادامه به برخی مشكلات معیشتی و اقتصادی معلمان اشاره كرد و علت آن را اجرا نشدن بخشی از قوانین و عدم اجرای كامل قانون مدیریت خدمات كشوری دانست.

پورسلیمان با بیان اینكه معلمان به غیر از حقوق كه در فیش حقوقی آن ها خلاصه شده است مزایای دیگری ندارند، افزود: یكی از اعتراضات معلمان به این مساله است كه چرا ضریب فوق العاده شغل آنان همانند سایر كاركنان دولت نیست ؟

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مورد اعتراض معلمان اجرا نشدن ماده 68 قانون مدیریت خدمات كشوری است و آنها این پرسش را مطرح می كنند كه این همه تبعیض و تفاوت ناشی از چیست در حالی كه بازده كار آنان اگر از سایر كاركنان دولت بیشتر نباشد، كم تر هم نیست.

وی یادآورشد: گره زدن طرح رتبه بندی معلمان با مشكلات اقتصادی و معیشتی معلمان نیز كاری غیرعلمی و غیر كارشناسی است چرا كه این طرح برای تعیین شایستگی های فنی و صلاحیت های شغلی قرار است اجرایی شود.

این كارشناس مسایل آموزش و پرورش در رابطه با كسری مقرری ماه اول كه مورد اعتراض بسیاری از معلمان است، اظهار كرد: پیش از این در ابتدای استخدام، مقرری و میزان افزایش ماه اول، به صندوق بازنشستگی واریز می شد اما چند سالی بود كه این مبلغ كم نمی شد و معلمان دستمزدشان را در فروردین ماه، به طور كامل دریافت می كردند.

پورسلیمان اضافه كرد: در شهریور ماه سال 90، كم كردن این مقرری، مطابق دستور معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری، لازم الاجرا بود و مسوولان آموزش و پرورش، به استناد این نامه به كسر این مقرری اقدام كرده اند.

وی ادامه داد: این در حالی است كه در فروردین ماه سال 92 دستورالعملی دیگر از سوی معاونت توسعه مدیریت سرمایه رییس جمهور صادر شد مبنی بر اینكه بر اساس نظریه اداره كل بررسی های امور حسابرسی وزارتخانه ها،‌ موسسات دولتی و نهادهای دیوان محاسبات كشور به عنوان اداره كل هزینه سازمان بازنشستگی كشوری. افزایش ضریب سالانه حقوق كاركنان دولت كه همه ساله پس از تصویب هیات وزیران اعلام می شود،‌ جزو هیچ یك از عناوین احصا شده در مواد قانونی از جمله ماده 100 قانون استخدام كشوری نبوده و مشمول كسر مقرری ماه اول نیست.

مدیر سایت سخن معلم یادآورشد: مطابق این نامه، كسر مقرری ماه اول غیر قانونی است مساله ای كه معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش نیز بر آن تاكید دارد اما مشخص نیست كه آموزش و پرورش، بر اساس چه دستورالعملی به كسری مقرری ماه اول از حقوق فرهنگیان در فروردین سال 94 مبادرت ورزیده است.

با جمع بندی تمامی مشكلات و دغدغه فرهنگیان كه از شیوه آموزش، تربیت و معیشت را در بر می گیرد در می یابیم كه تمامی این موارد به صورت زنجیره های به هم پیوسته ای است كه اگر ارتباط و اتصال منطقی بین آنها ایجاد شود بسیاری از مسایل مرتفع شده و دانش آموزان و معلمان در فضای امن و آرام تری می توانند در چرخه دانایی به پیش روند.

از : مریم جلوداران

فراهنگ **‌ 1883**1601**