به گزارش ايرنا، پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري روز چهارشنبه اعلام كرد كه اسحاق جهانگيري عصر سه شنبه در جلسه كميسيون ايمني راه هاي كشور، حل مسايل و مشكلات راه هاي كشور و به تبع آن كاهش تلفات جادهاي را نيازمند برنامه ريزي دقيق دانست.
وي افزود: دولت برنامه هاي متعددي در اين زمينه دارد كه توسعه حمل ونقل ريلي به عنوان يكي از مهمترين برنامهها مطرح است و در برنامه ششم توسعه نيز دولت توسعه حمل و نقل ريلي را جزو اولويت هاي خود قرار داده است.
جهانگيري با بيان اين كه ارتباط ميان شهرهاي اطراف كلان شهرها و به خصوص تهران بايد از طريق خطوط ريلي انجام شود، اظهار داشت: ميزان فعلي ترددها از طريق جاده مناسب نيست و لازم است با توسعه خطوط ريلي، از ميزان حوادث و مصرف زياد سوخت جلوگيري شود.
معاون اول رييس جمهوري همچنين ناوگان فرسوده حمل و نقل را از عوامل تلفات جادهاي و مصرف بيش از حد انرژي دانست و گفت: خروج ناوگان فرسوده از اولويت هاي دولت است و برنامهها و مصوباتي نيز در اين زمينه تدوين شده كه به صورت جدي دنبال خواهد شد.
جهانگيري با اشاره به سه عامل مهم جاده، خودرو و راننده در ميزان حوادث و تلفات خاطرنشان كرد: وزارت راه وشهرسازي، پليس و ساير نهادها و دستگاههاي ذيربط اقدامات و برنامههاي پيشگيرانه خوبي را براي كاهش تلفات جادهاي تدوين كردهاند و دولت نيز در حد توان در اين زمينه كمك خواهد كرد و در صورت رفع محدوديتهاي بودجه، رفع نقاط حادثه خيز جادهها نيز از اولويت هاي دولت خواهد بود.
وي همچنين با تاكيد بر ضرورت بهبود كيفيت خودروها و نزديك شدن آن به استانداردهاي جهاني تصريح كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامههاي خوبي براي ارتقاي كيفيت وسايل نقليه دارد و با برنامهريزيهاي صورت گرفته در ساير نهادها نظير تقويت اورژانس و راه اندازي سامانههاي هوشمند، اميدوارم شاهد استمرار روند بهبود شاخصها در ايمني راههاي كشور باشيم.
معاون اول رييس جمهوري با اشاره به گزارشات ارايه شده مبني بر كاهش تلفات و بهبود شاخصها طي سالهاي اخير، از همه دستگاهها و نهادهاي ذيربط در اين زمينه قدرداني كرد و گفت: اين موفقيت و دستاوردها نتيجه تلاش همه تلاشگران و فعالان اين حوزه است.
در اين جلسه وزير راه وشهرسازي نيز گزارشي از تاريخچه تشكيل كميسيون ايمني راههاي كشور، عملكرد، ساختار و كارگروههاي تخصصي زيرمجموعه اين كميسيون ارايه كرد و با بيان اين كه طي دو سال اخير در دولت تدبير و اميد گامهاي موثري در جهت ايمني راههاي كشور و بهبود شاخص ها برداشته شده، اهم مصوبات و اقدامات طي دو سال گذشته را مطرح كرد.
عباس آخوندي همچنين با اشاره به مهمترين اقدامات راهبردي نيازمند حمايت دولت براي ايمني راههاي كشور، طرحهاي نيازمند پشتيباني دولت در اين زمينه نظير اجراي طرح اورژانس ملي، طرح توسعه سيستمهاي هوشمند حمل و نقل و تصويب و پشتيباني از برنامه اجرايي ارتقاي ايمني را تشريح كرد.
در اين جلسه كه وزير آموزش و پرورش، رييس سازمان ملي استاندارد، رييس جمعيت هلال احمر، رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان ساير دستگاه هاي مرتبط نيز حضور داشتند، سردار اسكندر مومني جانشين فرمانده نيروي انتظامي با قدرداني از اهتمام وزارت راه و شهرسازي براي ارتقاي ايمني راههاي كشور و كاهش تلفات جادهاي، به طرح برخي پيشنهادات براي كمك به ايمني راههاي كشور و كاهش تلفات اشاره كرد و آموزش همگاني براي تغيير رفتار رانندگي، افزايش بازدارندگي از تخلفات، افزايش كنترل از طريق دوربينهاي هوشمند و نظارت يكپارچه بر معاينه فني را از جمله عوامل موثر در تحقق اهداف ايمني راههاي كشور برشمرد.
در ادامه اين نشست نماينده وزارت راه و شهرسازي گزارشي از برنامهها و اقدامات انجام شده در دو سال اخير ارايه كرد كه عبارتند از: تصويب و آغاز مطالعات برنامه اجرايي سند راهبرد ملي ايمني راه هاي كشور، راه اندازي سامانه جامع ثبت سوانح حمل و نقل، تشكيل مركز اورژانس ملي، راه اندازي سامانه اطلاع رساني وضعيت ترافيك شبكه راهها، پيگيري تعديل و متناسب سازي جرايم تخلفات راهنمايي و رانندگي و طرح توسعه سيستمهاي هوشمند حمل ونقل ـ دوربين هاي نظارت تصويري و كنترل سرعت.
در اين گزارش همچنين آماري از تعداد كشته شدگان ناشي از تصادفات رانندگي طي سالهاي 80 تا 93، شاخص هاي ايمني در چند كشور و مقايسه آن با ايران و روند رشد تعداد وسايل نقليه در ايران از سال 83 تا 93 ارايه شد.
سيام**1429
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
تهران- ايرنا- معاون اول رييس جمهوري ايمني راههاي كشور را يكي از مسايل پراهميت در كاهش تلفات عنوان كرد و گفت: مسايل جادهها و حوادثي كه در راه هاي كشور رخ ميدهد همواره يكي از دغدغههاي اصلي مسئولين بوده و ميزان تلفات ناشي از حوادث رانندگي در ايران در مقايسه با ساير كشورها همواره يك نگراني محسوب شده است.