اراك- ايرنا- معاون هماهنگي امور عمراني استانداري استان مركزي بر ايمن سازي محورهاي حادثه خيز استان تاكيد كرد و گفت: محورهاي مواصلاتي نقاط مختلف اين استان در راستاي طرح تابستاني و آمادگي هر چه بيشتر براي دور دوم سفرها بايد ايمن سازي شوند.

مهدي زنديه وكيلي روز چهارشنبه در نشست كميسيون اجرايي آيين نامه مديريت ايمني حمل و نقل و سوانح رانندگي استان مركزي افزود: با پايان يافتن ماه مبارك رمضان و فرا رسيدن عيد سعيد فطر بسياري از مردم ايران خود را براي سفر آماده مي كنند و اين استان به لحاظ واقع شدن در كريدور شمال به جنوب و شرق به غرب سالانه پذيراي تعداد زيادي از مسافران است بنابراين متوليان امر بايد با ايمن سازي محورهاي مواصلاتي استان شرايط سفري بي خطر براي هموطنان مهيا كنند.

وي ادامه داد: باتوجه به اقدامات انجام شده در راستاي ارتقاء ايمني در محورهاي مواصلاتي استان، حذف نقاط ضروري است و شناسايي نقاط پرحادثه و بطور كلي بروز رساني بايد در دستور كار دستگاههاي متولي قرار گيرد.

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري استان مركزي اضافه كرد: در سالهاي 92 و 93 ، موارد سرعت غيرمجاز ، تجاوز به چپ ، سبقت غيرمجاز ، عدم رعايت حق تقدم ، نقص فني سامانه روشنايي به ترتيب مهمترين تخلفات صورت پذيرفته در سطح راههاي استان بوده است، بنابراين پليس راه، راهداري و اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان بايد براي ارتقاي امنيت جاده اي و آرامش هموطنان تمهيدات لازم را براي مقابله با متخلفان بينديشند.

زنديه وكيلي اظهار كرد: استان مركزي پارسال براي اولين بار در 30 سال گذشته رتبه نخست كاهش تصادفات جاده اي كشور را به خود اختصاص داد كه كسب اين رتبه در سال جاري نيز نيازمند تعامل دستگاههاي مربوطه با آحاد مرم است.

وي اظهار كرد: بر اساس برنامه ريزي ها و اقدامات موثر دستگاه هاي مربوطه، تصادفات جاده اي در محورهاي مواصلاتي اين استان در سال 93 نسبت به سال قبل از آن 22 درصد كاهش داشته است.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار استان مركزي بيان كرد: نصب دوربين هاي كنترل سرعت و تقويت روشنايي محورها در نقاط مختلف استان، نصب چراغ هاي چشمك زن در نقاط حادثه خيز، طرح تعريض جاده ها و رفع و آشكارسازي نقاط حادثه خيز استان مهمترين دلايل كاهش تصادفات جاده اي در استان مركزي بود كه اين روند بايد در سال جاري نيز ادامه داشته باشد.

مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان مركزي نيز در اين نشست گفت: محور اراك- بروجرد با سالانه بيش از يكصد تصادف پر حادثه ترين محور مواصلاتي استان محسوب مي شود.

غلامعباس بهرامي نيا ادامه داد: ساخت تقاطع هاي غير همسطح(پل) در خروجي شهرستان خنداب، توره و دوراهي بروجرد، ساخت دور برگردان هاي استاندارد، تعريض محورها و شانه هاي خاكي جاده ها مهمترين برنامه هاي اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان مركزي در سال جاري است.

وي ادامه داد: استان مركزي در سال 1393با 410 نفر تلفات جاده اي و كاهش 124 نفري، نسبت به سال قبل از آن با كاهش 22 درصدي مواجه بوده است.

مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان مركزي گفت: همچنين تلفات جاده اي در سه ماه نخست سال جاري با 94 نفر، نسبت به سال گذشته سه درصد كاهش داشته است.

وي تاكيد كرد: 33 درصد حوادث رانندگي منجر به فوت در نقاط مختلف اين استان مربوط به واژگوني خودروها بود كه به دليل ايمن سازي جاده ها و شناسايي و رفع نقاط حادثه خيز اين ميزان در سال جاري به ميزان قابل توجهي كاهش داشته است.

ساخت پل زيرگذر در تقاطع روستاي حسن آباد در محور اراك- توره، ايمن سازي پل دوآب و سه راهي خنداب، استاندار سازي خروجي شهرستان خنداب در محور اراك- بروجرد و احداث دوربرگردان در مقطع پنجعلي در محوراراك- بروجرد مهمترين مصوبات اين نشست بود.

استان مركزي شش هزار و 300 كيلومتر محور مواصلاتي شهري و روستايي دارد و تهران را از يك طرف ازطريق استان قم به اراك، لرستان و خوزستان و از طرف ديگر از طريق ساوه- سلفچگان و دليجان به استان اصفهان متصل مي كند.

3017/6012