برغم گسترش و پيشرفت فناوري، كماكان افرادي هستند كه بدنبال رفتارهاي ناهنجار از جمله ايجاد مزاحمت براي كساني اند كه ضروري ترين و حياتي ترين وظايف يك شهر از جمله آتش نشاني و اورژانس را برعهده دارند.
ظاهراً هشدارها در باره اينكه ممكن است همزمان با اين مزاحمتها در جاي ديگري به نيروهاي آتش نشاني يا اورژانس نياز باشد تا جان يا مال كسي را از نيستي نجات دهند، تكراري و بي فايده است.
آمار نشان مي دهد اين رفتار در سالهاي اخير هنوز جايگاه و طرفداران خاص خود را به عنوان يك سرگرمي و شوخي حفظ كرده است.
تماس با مراكز حساس امدادرسان براي برخي افراد كم سن و سال به تفريحي روزمره بدل شده است بگونه اي كه از بازيچه قرار دادن اين نهادها ابراز خوشنودي كرده و به ديگر دوستان خود نيز براي انجام اين حركات ناشايست فخر مي فروشند.
به اعتقاد كارشناسان، اگر كودكان و نوجوانان از همان دوران كودكي در خانواده ها و مدارس با نقش حساس مراكزي مانند اورژانس، آتش نشاني يا پليس 110 براي صيانت از جان، مال و امنيت مردم آشنا شوند، آنها ديگر به خود اجازه چنين مزاحمت هايي را نخواهند داد.
اگر از همان دوران كودكي در خانواده و مدرسه به كودكان و نوجوانان القا شود كه با مزاحمت خود مي توانند فرصت نجات يك فرد نيازمند را از نيروهاي امدادي بگيرند بعيد است كه بسياري از اين افراد چنين مراكزي را هدف سرگرمي خود قرار دهند.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري شهركرد مي گويد: روزانه بين يكصد تا 120 مزاحمت تلفني با آتش نشاني شهركرد گرفته مي شود.
مجيد عليپور در گفت و گو با گزارشگر ايرنا اظهار داشت: معرفي جايگاه چنين مراكز امدادي به شهروندان و اطلاع رساني در باره محاكمه افراد خاطي در رسانه ها مي تواند در كاهش چنين جرايمي موثر باشد.
به گفته وي،بيشتر افراد سن پائين پس از تماس با سامانه 125 و برقراري ارتباط، سكوت كرده يا در گوشي فوت مي كنند كه از اين طريق مي توان مزاحم بودن طرف مقابل را حدس زد.
عليپور ادامه داد: طيف دوم مزاحمان افراد داراي سن بالا هستند كه اغلب اوقات آدرس و شماره تلفن اشتباه و غلط مي دهند.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري شهركرد گفت: آتش نشانان اين سازمان در سه ماه ابتداي امسال به 219 ماموريت اعزام شده اند.
به گزارش ايرنا، هم اينك پنج ايستگاه آتش نشاني با 12 ماشين آبپاش و سه ماشين امداد و نجات در آتش نشاني شهركرد فعال است و 51نيروي عملياتي در اين مراكز به مردم خدمات ارائه مي كنند.
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي چهارمحال وبختياري نيز در گفت وگو با گزارشگر ايرنا اظهار داشت: روزانه حدود يكهزار و 900 تماس با مراكز اورژانس استان انجام مي شود.
فرامرز شاهين ادامه داد: از تماس هاي گرفته شده با مراكز اورژانس روزانه يكهزار و 200 تماس مزاحمت تلفني است.
وي افزود: برخي افراد بدون هيچگونه ترسي با شماره هاي ثابت و همراه خود اقدام به مزاحمت براي دستگاه هاي خدمات رسان امدادي به مردم مي كنند.
شاهين تصريح كرد: هنوز فرهنگ استفاده درست از وسايل ارتباطي فراگير نشده است.
وي به مزاحمان تلفني توصيه كرد براي جلوگيري از به خطر افتادن جان ديگر شهروندان از تلفن هاي دروغين با اين مركز خودداري كرده و ايجاد مزاحمت براي مراكز امدادرسان را سرگرمي تلقي نكنند.
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي چهارمحال و بختياري در عين حال از انجام هفت هزار و 108 ماموريت توسط تكنسين هاي اين مركز در سه ماهه نخست امسال خبر داد.
گزارش از : نرگس كريمي
7361/6027
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
شهركرد- ايرنا- در زماني كه اغلب مردم فكر مي كنند، دوره مزاحمت هاي تلفني تمام شده است، افرادي هنوز مزاحم تلفني ارگانهاي حساسي از جمله آتش نشاني و اورژانس مي شوند.