اسلام آباد - ايرنا - همزمان با فرا رسيدن عيد سعيد فطر به عنوان يكي از دو عيد بزرگ مردم مسلمان پاكستان و اعلام تعطيلات پنج روزه در اين كشور از سوي دولت، بازارها و اداره هاي دولتي اين كشور عملا از روز گذشته تعطيل شده هرچند كه تعطيلات رسمي پنج روز از امروز و همزمان با آخرين روز از ماه مبارك رمضان آغاز شده است.

نخست وزير پاكستان به همراه تعدادي از وزيران اين كشور براي گذراندن روزهاي پاياني ماه رمضان و ايام عيد فطر به عربستان سفر كرده اند و بسياري از ساكنان پايتخت و شهرهاي بزرگ پاكستان، اين روزها به شهرستان ها و روستاهاي زادگاه خود براي تفريح و ديد و بازديد اقوام سفر مي كنند.

در چند روز گذشته بازار شب عيد فطر در سراسر پاكستان روزهاي پر رونقي را پشت سر گذاشت و امروز هم برخي از مراكز خريد همچنان به روي كساني كه تا امروز موفق به خريد كفش و لباس هاي نو و مايحتاج ايام عيد نشده اند، باز است.

اينجا رايج است كه مي گويند قبل از فر رسيدن تعطيلات عيد هر چيزي كه لازم داريد تهيه كنيد چون وقتي تعطيلات فرا برسد، كركره مغازه ها و فروشگاه ها تا چند روز بالا نخواهد رفت.

اين روزها كه به دليل موج تب و تاب عيد و تعطيلات آن، فتيله تحولات سياسي و ديگر فعاليت ها كاملا پايين كشيده شده و رسانه هاي اين كشور سوژه و خوراك چنداني براي اخبار و گزارش هاي سياسي خود ندارند، شبكه هاي تلويزيوني و خبري اين كشور بخش عمده اي از برنامه هاي خود را به موضوع عيد فطر و برنامه هاي شاد اختصاص داده اند.

روزنامه هاي اين كشور هم مملو از آگهي هاي تجارتي ويژه عيد فطر است.

تعطيلات عيد فطر اما براي نيروهاي امنيتي پاكستان مفهوم چنداني ندارد و دستگاه هاي امنيتي و انتظامي براي جلوگيري از هرگونه ناآرامي يا حملات تروريستي احتمالي درنقاط مختف اين كشور در ايام عيد، مثل هميشه بايد درحال آماده باش بسر ببرند.

اين روزها، جزء بهترين روزهاي سال براي مردم پاكستان است. بعد از يك ماه روزه داري در شرايط نه چند آسان اين كشور به خصوص براي قشر كم درآمد، حالا همه خوشحال و شادمان منتظر اعلام رويت هلال ماه شوال هستند. امروز به احتمال فراوان آخرين روز ماه رمضان در پاكستان است. برخي مناطق شمال غربي اين كشور امروز را همزمان با چند كشور ديگر جهان عيد گرفته اند.

تعطيلات عيد فطر امسال در پاكستان اگرچه پنج روز اعلام شده اما عملا يكي دو روز قبل و يكي دو روز بعد از اين ايام هم به آن اضافه مي شود. عيد فطر و عيد قربان بزرگترين اعياد مردم مسلمان پاكستان است و از شادترين روزهاي اين كشور محسوب مي شود.

در صبح روز عيد فطر، مردم براي اقامه نماز عيد به مساجد مي شتابند و نماز عيد در اين كشور بسيار باشكوه برگزار مي شود. پرداخت فطريه هم جزو كارهايي است كه مردم پاكستان در نخستين روز عيد انجام مي دهند.

ديد و بازديد دوستان و اقوام و نيز رفتن به ديدن كساني كه در طول روزها يا ماه هاي گذشته عضوي از خانواده خود را از دست داده اند، يكي از آداب و رسوم عيد فطر در پاكستان است.

آساق**1723