مشهد-ايرنا- باز هم به شكرانه يك ماه روزه داري بندگان مخلص خداوند در ماه مبارك رمضان ماه غفران و رحمت و عشق و عبادت ، سفره ضيافت عيد سعيد فطر گسترده شد.

مسلمانان به شكر و سپاس ماه مبارك رمضان در روز عيد سعيد فطر در سفره ضيافت اين عيد كه توسط پروردگار متعال پهن شده، نشسته اند و از خوان نعمت الهي با اقامه نماز و بلند كردن دستان نياز به درگاه بي نياز بهره مند مي شوند.

ماه پر فضيلت رمضان برترين ماه سال ، ماه نزول قرآن، تقويت تقوا، پرهيزگاري و اخلاص و ماه بهار قرآن به پايان رسيد و ضيافت عيد فطر فرا رسيد تا مسلمين را مژده به عنايات باري تعالي دهد.

عيد رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد شكر كه اين آمد و صد حيف كه آن رفت

وقتي صداي پاي عيد فطر مي آيد دل مومنين از آمدن آن شاد مي شود و از رفتن ماه رمضان اندوهگين، عيد فطر پاداش يك ماه عبادت و شست و شوي جان در نهر پاك رمضان و عيد بر آمدن انساني نو از خاكسترهاي خويشتن خويش است.

بار ديگر بوي خوش عيد سعيد فطر از پنجره رمضان به مشام رسيد و جانهاي مومنان و دلدادگان حريم يار را نويدي دوباره داد تا در شادباش اين عيد فرخنده دل و جان خود را مصفا از ترنم بهاري عنايت پروردگار كنند.

عيد سعيد فطر روز شكوفا شدن فطرت آدمي با يك ماه روزه داري و عبادت و طاعت خالصانه به درگاه پروردگار متعال و پايان نامه يك ماه ايثار و گذشت و راز و نياز در ماه مبارك رمضان و زمان معطر شدن فطرت انسان به واسطه عطر دل انگيز عبادت و طاعت است.

عيد فطر عيد توفيق بر طاعت و اطاعت، عيد توبه و تهذيب نفس، عيد ذكر و ياد محرومان و گرسنگان است.

انسانها بعد از يك ماه روزه داري و طاعت مخلصانه پروردگار متعال در روز عيد سعيد فطر به فطرت خود بازمي گردند و متوجه عظمت حي داور مي شوند.

خداوند در پايان پر خير و بركت رمضان عيد سعيد فطر، روز اجتماع و بزرگي مسلمين را قرار داده تا بندگان خالص پروردگار آنچه در اين ماه شريف ذخيره كرده اند را قدر بدانند و از آن به عنوان توشه اي براي ماههاي آينده و ذخيره اي براي تقويت عبادت و طاعت خود بهره گيرند.

عيد سعيد فطر با عبادت و توسل و تذكر و تقرب به خدات يعني با نماز عيد آغاز مي شود و با دعا و توسل و و ذكر پايان مي پذيرد.

عيد سعيد فطر روز عبادت و نزديكي به خدا، عيد كرامت، وحدت و شكرگزاري نعمت هاي ماه رمضان و بازگشت به معنويت و حقيقت اسلام است و در قنوت نماز اين عيد سعيد بر اين مسائل تاكيد شده است.

در نماز عيد سعيد فطر بر روشن كردن راه بشريت و خير رسانيدن به همه جهان و عبادت و طاعت و تقرب به پروردگار متعال و وحدت و شوكت امت اسلامي و پيشرو بودن مسلمانان در خيرات و بركات مورد تاكيد قرار گرفته است.

اللّهم اني اسألك خير ما سالك منه عبادك الصالحون يعني بهترين چيزي را كه بندگان صالح خدا از او طلب مي‌كنند، به ما عطا كن و اعوذ بك مما استعاذ منه عبادك المخلصون و از آنچه كه بندگان مخلص خدا، به خدا پناه مي‌برند، ما نيز به خدا پناه مي‌بريم.

هميشه لحظه ي خداحافظي، ميزبان دم در ايستاده و با لبخند مهمانانش رو بدرقه مي كنه و مسلمانان هم اميدوارند كه به پاس يك ماه عبادت و طاعت و بندگي و روزه داري پروردگار متعال با لبخند رضايت آنان را بدرقه كند و چه رضايتي بالاتر از عيد سعيد فطر با اين همه فضيلت و بركت.

در اين روز، مسلمانان، جسم را به وسيله غسل كردن پاكيزه كرده و با پوشيدن لباس هاي تميز و خوشبوكردن خود، آن را كامل و روح و جانشان نيز به وسيله دعا و مناجات و نماز پاكيزه و مطهر مي كنند و منسجم در صفوف به هم فشرده نماز عيد سعيد فطر دست هاي پر نياز خود را به سوي آن بي نياز بلند كرده و الهم اهل الاكبرياء و العظمه و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمه و اهل التقوي و المغفره و ... را سر مي دهند.

پيامبر گرامي اسلامي (ص) در خصوص فضيلت عيد سعيد فطر مي فرمايند: و چون شب عيد فطر-كه شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل‏ كنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد و و چون صبح روز عيد فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه ‏ شهرها بفرستد. پس در زمين فرود آيند و سر كوچه‏ ها و گذرها بايستند و با صدايي كه آن را همه‏ ي آفريده‏ هاي خدا جز جن و آدميان مي‏شنوند گويند: اي امت محمد به سوي پروردگار كريم [براي نماز عيد] بيرون شويد كه او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بيامرزد.

هر چند بار ديگر با رويت هلال ماه شوال عيد فطر فرارسيد ولي همچنان ماه حجت حق امام زمان (عج) در پس غيبت قرار دارد و اميدواريم كه از پس غيبت بيرون آيد و دلهاي مومنان و آزادگان جهان را از وجود انوار خويش بهره مند سازد.ك/4

گزارش عليرضا حسن زاده

2095/1211