پكن - ایرنا - هنگ كنگ رهبران اعتراضی موسوم به جنبش چتر (اشغال مركز) را كه در برپایی اعتراضات ضد دولت چین در این منطقه طی یك سال گذشته نقش مستقیم داشتند، دستگیر كرد.

به گزارش ایرنا، دولت هنگ كنگ نام این دو نفر را «جو شی چی فونگ« رئیس این گروه و «ناتان كوانگ چونگ» رئیس فدراسیون دانشجویان هنگ كنگ اعلام كرده است.

این دو نفر متهم هستند كه در راه اندازی اعتراضات گسترده ضد چینی در منطقه هنگ كنگ در یك سال گذشته اصلی ترین نقش را داشته اند.

اعتراضات هنگ كنگ كه باعث درگیری میان معترضین و نیروهای پلیس شده بود، از مهر ماه سال گذشته آغاز شد و این منطقه را به مدت سه ماه در شرایط كاملا بحرانی قرار داد.

معترضان هنگ‌كنگی خواستار آن هستند كه پكن دست از اصلاح قوانین انتخاباتی این منطقه كه در نهایت فقط به نامزدهای نزدیك به حكومت چین اجازه شركت می‌دهد، بكشد. آنها می‌خواهند تا در انتخابات بعدی در سال 2017، به رئیس دولت اجرایی این منطقه خودمختار، آزادانه از فهرستی باز از نامزدها رای دهند.

در همین رابطه قرار بود مجلس هنگ كنگ 27 خرداد ماه سالجاری لایحه ای را تصویب كند كه نامزدهایی را كه پكن تایید كرده است در این انتخابات شركت كرده و مردم یكی از آنها را برگزینند كه این لایحه نیز به دلیل مخالفت شمار زیادی نماینده رد شد و عصبانیت چین را به دنبال داشت.

روزنامه گلوبال تایمز چین روز دوشنبه با بیان اینكه این اولین بار است سران این جنبش توسط پلیس هنگ كنگ دستگیر می شوند، از مجازات آنان بر اساس قانون خبر داد.

بنابر این گزارش، این افراد متهم هستند كه اصل «یك چین و دو نظام» و «خودمختاری عالی» هنگ كنگ را مراعات نكرده اند.

در حالی كه این اولین بار است چین دستگیری این افراد را تایید می كند، اعلام شده كه آ‌نها به دلیل آنكه با انگیزه های سیاسی نظم اجتماعی را بر هم زده و زندگی شهروندان را به خطر انداخته اند، باید مجازات شوند.

با این حساب به نظر می رسد كه اتهامات سنگینی متوجه رهبران جنبش اعتراضی اشغال مركز است كه بخشی از آن براندازی و نقض حق حاكمیت چین و هنگ كنگ محسوب می شود.

آمارها نشان می دهد كه شمار بازدیدكنندگان چینی از هنگ كنگ پس از آن اعتراضات تاكنون نزدیك به 2 درصد كاهش یافته است.

منطقه هنگ كنگ كه بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد، از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می‌رود. از سال 1997 كنترل آن با وعده ضمانت دولت چین به حفظ خودمختاری منطقه، تحت سیاستی كه به «یك كشور دو سیستم» مشهور است، از بریتانیا به پكن منتقل شد.

آساق*231*1597