تهران - ايرنا - هفتمين نمايشگاه بين ا‌لمللي سنگ‌هاي تزئيني، معدن و ماشين‌آلات و تجهيزات، سيزدهمين نمايشگاه بين‌ المللي صنايع و تجهيزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر و بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كاشي سراميك و چيني بهداشتي به صورت همزمان در محل دائمي نمايشگاه ‌هاي بين‌المللي تهران افتتاح شد.

به گزارش ايرنا از شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران، اين سه نمايشگاه بطور همزمان تا اول مردادماه سال جاري در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا خواهند بود.

نمايشگاه بين‌المللي سنگ‌هاي تزئيني، معدن و ماشين‌آلات و تجهيزات با حضور 120 شركت داخلي و 14 شركت خارجي از كشورهاي ايتاليا، آلمان، چين، اسپانيا، كره جنوبي، تركيه و هند برگزار شد.

مشاركت ‌كنندگان در اين رويداد محصولات خود را در زمينه توليد و فرآوري سنگ معدن، توليد مصنوعات سنگ، توليد سنگ‌هاي ساختماني و سنگ‌هاي تزئيني و ديگر محصولات مرتبط به نمايش گذاشته اند.

شركت كنندگان در اين نمايشگاه بزرگ در چهار بخش اصلي اكتشاف، استخراج، فراوري و صادرات، جديدترين توليدات و خدمات خود را به نمايش عموم گذاشتند.

آلمان، ايتاليا، انگلستان، كره جنوبي، چين، تركيه، كويت، روسيه، برزيل و هند كشورهايي هستند كه شركت ها و نمايندگي هاي آنها در اين نمايشگاه حضور دارند. امسال تعداد شركت‌هاي خارجي حاضر در نمايشگاه با رشد 60 درصدي مواجه شده است.

همزمان با برگزاري اين نمايشگاه تورهاي بازديد از برخي معادن كشور و همچنين نشست‌هاي تخصصي و همايش‌هاي مرتبط در بخش‌هاي اكتشاف، استخراج، فرآوري، فروش و صادرات برگزار مي شود.

حدود 30 درصد فضاي نمايشگاه به شركت‌هاي فعال درزمينه ساخت ماشين آلات و ابزارآلات معدني و فرآوري اختصاص دارد. همچنين بيش از 50 درصد نمايشگاه را گروه معادن و كارخانه هاي فرآوري و حدود 20 درصد را مجموعه نشريات و شركت‌هاي نمايشگاهي به خود اختصاص داده اند.

گفتني است در كشورمان 60 نوع سنگ ساختماني و تزئيني وجود دارد كه براي سرمايه گذار خارجي داراي جذابيت است و بعد از چين و هند سومين كشور در حوزه سنگ در جهان هستيم.

ميزان صادرات سنگ از كشور سال گذشته 400 ميليون دلار بود اما صادرات تركيه در صنعت سنگ 5 برابر ايران بوده است. ايران دوازدهمين كشور صادركننده سنگ‌ هاي تزئيني محسوب مي‌شود و چين و تركيه در رده‌هاي اول و دوم قرار دارند. بيش از 70 درصد صادرات سنگ از ايران به سنگ خام اختصاص دارد.

در حال حاضر بيش از 90 درصد توليد سنگ ساختماني در كشور به مصرف داخل مي‌رسد و كمتر از 10 درصد نياز داخل از طريق واردات تامين مي‌شود كه عمدتاً به سنگ‌هاي لوكس اختصاص دارد.

در كشور 55 ميليارد تن ذخيره مواد معدني داريم كه 5.5 ميليارد تن از آن به ذخيره سنگ‌هاي تزئيني و ساختماني مربوط است.

همچنين سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع و تجهيزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر با حضور 176 شركت داخلي و 29 شركت خارجي از كشورهاي تركيه، مالزي، چين، ايتاليا، اسپانيا، ويتنام، هنگ‌كنگ و فنلاند برگزارشد.

در اين نمايشگاه صنعتگران، توليدكنندگان و فعالان اقتصادي حوزه صنايع و تجهيزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر از شهرهاي مختلف كشورمان و شركت هاي خارجي گردهم آمدند تا ضمن تبادل اطلاعات با يگديگر و ارائه نوين ترين توليدات خود، در جريان پيشرفت هاي اين حوزه نيز قرار بگيرند.

در اين نمايشگاه و در كنار شركت هاي داخلي؛ شركت هائي از كشورهاي كره جنوبي، تركيه، فنلاند، چين، فرانسه، ايتاليا، آلمان، برزيل، اسپانيا و هلند، جديد ترين توليدات و خدمات خود را به نمايش گذاشتند.

سيزدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع و تجهيزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر با هدف افزايش راندمان توليد كارخانه ها و واحدهاي توليدي،يافتن بازارهاي صادراتي، معرفي ظرفيتهاي بالقوه و بالفعل كشور در زمينه توليد،‌ بازرگاني و خدمات مربوط، شناسايي و معرفي مشكلات، موانع و نقاط ضعف موجود در اين صنعت ، ايجاد فضاي رقابتي سالم ميان توليدكنندگان داخلي در جهت ارتقاء كيفيت توليد، ايجاد ارتباط مستقيم و رودر رو ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان، ايجاد و يا ارتقاء رويكرد صادرات محصول به ساير كشورها، تبادل فكر، فناوري و محصول ميان شركت كنندگان داخلي و خارجي، شناسايي واحدهاي برتر در زمينه توليد، صادرات، بازرگاني و خدمات مرتبط با موضوع نمايشگاه و آشنايي با محصولات، نوآوري ها و ظرفيت هاي موجود در ساير كشورها برگزار شده است.

در حال حاضر بخشي از توليدات صنايع و تجهيزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر واحدهاي توليدي كشورمان به عراق، افغانستان، تاجيكستان، ارمنستان، ‌آذربايجان، كشورهاي منطقه قفقاز و برخي ديگر از كشورهاي افريقايي و امريكاي لاتين صادر مي شود.

كيفيت محصولات داخلي عرضه شده در اين نمايشگاه در هر دوره برپايي آن نسبت به دورۀ قبل ارتقاء پيدا كرده هرچند كه خطري كه هم اكنون محصولات داخلي ما را تهديد مي كند عرضه كالاهاي چيني مشابه، با كيفيت هاي نه چندان مطلوب ولي با قيمتهاي نازلتر در بازار داخلي است.

در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كاشي سراميك و چيني بهداشتي نيز 174 شركت داخلي و 46 شركت خارجي از كشورهاي چين، ايتاليا، اسپانيا، اوكراين، آلمان، بلغارستان، كره جنوبي و آمريكا حضور دارند. مشاركت‌كنندگان در اين نمايشگاه توانمندي‌هاي خود را در گروه كالايي كاشي، سراميك، چيني بهداشتي، مواد اوليه، رنگ و لعاب، ماشين‌آلات و قطعات و صنايع جانبي به معرفي و نمايش گذاشتند.

در اين نمايشگاه بيش از تعداد زيادي از شركت هاي داخلي و خارجي از جمهوري اسلامي ايران و 8 كشور ديگر جديدترين توليدات، تجهيزات و صنايع و تجهيزات مرتبط به اين صنعت را ارائه كرده و در معرض ديد علاقمندان قرار دادند.

بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كاشي، سراميك و چيني بهداشتي (CERAFAIR-2015) امسال شاهد حضور و مشاركت 200 شركت و واحد صنعتي داخلي و 50 شركت خارجي از كشورهاي؛ ايتاليا، اسپانيا، چين، جمهوري چك ، آلمان، هلند، بلغارستان و كره جنوبي است.

تعداد شركت هاي خارجي در نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته، بيش از 15 درصد افزايش يافته است.

اين نمايشگاه در فضائي به مساحت بيش از 32 هزار متر مربع و در 7 گروه كالايي؛ كاشي و سراميك، ماشين آلات و تجهيزات، چيني بهداشتي، رنگ و لعاب، مواد اوليه، پخت سوم و شيرآلات، سرويس هاي بهداشتي، پخش كاشي و نشريات مرتبط برپا شده است.

شناسائي بازارهاي جديد صادراتي، افزايش صادرات، معرفي ظرفيتهاي بالقوه و بالفعل اين بخش صنعتي كشور، برنامه ريزي براي حل مشكلات، موانع و نقاط ضعف موجود اين صنعت، ايجاد بسترهاي مناسب براي سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي، ايجاد زمينه اشتغال و كارآفريني، آشنايي دست اندركاران با محصولات، نوآوريها و ظرفيتهاي موجود، ايجاد فضاي رقابتي سالم ميان توليدكنندگان داخلي براي ارتقاء كيفيت توليد و ايجاد ارتباط مستقيم و رو در رو ميان توليد كنندگان و مصرف كنندگان از مهمترين اهداف برگزاري اين نمايشگاه است.

همزمان با اين رويداد، سمينار آموزشي با عنوان معرفي روش‌هاي طراحي و چيدمان كاشي و سراميك ونرم‌‌افزارهاي سه بعدي مربوطه در روز پنج شنبه، اول مردادماه برپا مي شود.

اقتصام (2) 1574**1558