نوشهر - ايرنا - رئيس اداره امور اجرايي آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران ـ نوشهر گفت : بند سرشاخه ‌گير كاظم ‌رود با مهارهزاران مترمكعب درخت ريشه‌كن شده وچوب وسنگ، روستاهاي جنوب شهر عباس آباد و حتي خود اين شهر را از خطر سيل نجات داد.

'قربانعلي خدايي' روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: كاظم‌رود يكي از سيل‌خيزترين رودهاي غرب مازندران با دوره بازگشت هشت تا 10 سال است كه در سال‌هاي 1378 و 1382 وقوع دو سيل در آن موجب خسارات زيادي شده بود.

وي اظهار داشت: اين رود، در حوزه آبخيزي جنگلي با مساحت 16 هزار هكتار واقع است كه شيب بالا و بارندگي زياد در آن باعث شده است زمينه براي وقوع سيل فراهم باشد كه براي همين تصميم گرفته شد درخروجي آن، يك بند سرشاخه‌گير احداث شود.

خدايي ادامه داد: مطالعات مربوط به ساخت اين بند از سال 1380 شروع و در سال 1385 بهره‌برداري شد و داراي 24 متر طول و هشت متر ارتفاع و حجم مخزن 400 هزار متر مكعب و از جنس بتون مسلح است و در آن زمان، دو و نيم ميليارد ريال صرف احداث آن شد.

رئيس اداره امور اجرايي آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران ـ نوشهر گفت: اين بندِ مشبك داراي 24 دريچه است كه آب از آن عبور مي‌كند ولي قطعات چوب و درخت و سنگ در پشت آن مي‌ماند.

وي تصريح كرد: در خروجي بند نيز سه حوضچه آرامش ساخته شده است تا موجب كاهش سرعت آب و جلوگيري از كنده شدن بستر رود شود.

رئيس اداره امور اجرايي آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران ـ نوشهر ادامه داد: ابراز نگراني بعضي‌ها در مورد استحكام سازه و احتمال شكسته شدن آن و بروز فاجعه بود كه خوشبختانه هيچ اتفاقي نيفتاد.

وي اظهار داشت: در اوايل صبح دوشنبه، مقدار آب به قدري بود كه از بند سرشاخه‌گير سرريز شده بود و برآورد مي‌كنيم آبدهي رود در آن زمان در حدود 150 متر مكعب در ثانيه بود ولي اين بند مي‌تواند آبدهي تا حدود 200 و حتي 250 متر مكعب در ثانيه را تحمل كند و نگراني برخي از مردم و حتي مسؤولان بي‌مورد بود.

خدايي يادآور شد: اين بزرگ‌ترين سيل كاظم‌رود ازهنگام ساخت بند در سال 1385 محسوب مي‌شود و اگر اين بند نبود، در پايين‌دست، سازه‌هاي فني از جمله پل‌ها و همچنين خانه‌هاي مردم تخريب مي‌شد.

رئيس اداره امور اجرايي آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران ـ نوشهر گفت: هم اكنون مقدار زيادي چوب و درخت در پشت اين بندِ سرشاخه‌گير جمع شده است كه پس از فرونشيني كامل سيل، پشتِ بند تخليه مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در سيل قبلي، دو پل بزرگ در روستاهاي پَرچوَر و هَردوآبرود تخريب شد و آن قدر چوب و تنه درخت بر اثر سيل وارد دريا شده بود كه جمع‌آوري كامل آن چند ماه طول كشيد ولي در سيل اخير چنين اتفاقي نيفتاد و همگي در پشت بند جمع شد.

به گفته وي، اغلب درختاني كه بر اثر سيل اخير، ريشه‌كن شدند از نوع توسكا كه زمين‌هاي پرآب را مي‌پسندد هستند كه نشان مي‌دهد اين پايه‌ها در بستر خودِ رود رشد كرده بودند نه آنكه از وسط جنگل بر اثر سيل به رود رسيده باشند.

بارش شديد باران و وقوع سيل در روزهاي يكشنبه و دوشنبه، موجب خسارت به جاده‌ها و ساختمان‌ها در شمال كشور و از جمله غرب مازندران شده است. ك/3

7517/1501/6097/1859