تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶

مشهد - ايرنا - رييس اتحاديه صنف تلفن همراه و تجهيزات مخابراتي مشهد گفت: بيش از 9 ماه است كه بازار گوشي تلفن همراه در اين شهر راكد است و اين ركود همچنان ادامه دارد.

افشين اكبري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به رغم اينكه بازار فناوري همواره در حال تغيير است و متقاضي بسيار دارد اما از آذر ماه سال قبل براي نخستين بار در 12 سال گذشته بازار گوشي تلفن همراه در مشهد راكد شد.

وي اظهار كرد: دليل اصلي اين ركود انتظار مردم براي قيمت نهايي دلار است زيرا بازار گوشي تلفن همراه به دليل اجناس خارجي آن ارتباط مستقيم با نرخ ارز دارد.

وي گفت: در يك سال اخير نرخ ارز ثابت بوده و به تبع آن قيمت انواع گوشي تلفن همراه در بازار مشهد تا 35 درصد كاهش داشته و روز به روز ارزانتر مي شود اما برخلاف انتظار، حجم معاملات در اين بازار بيش از حد معمول و به طور بي سابقه كاهش يافته است.

اكبري افزود: قاچاق گوشي تلفن همراه طي دو سال گذشته كاهش چشمگيري داشته و نشان مي دهد دولت قاچاق اين كالا را ساماندهي كرده است.

وي ادامه داد: اينك شمار گوشي هاي تلفن همراه قاچاق در بازار مشهد اندك است و شركت هاي داراي مجوز نياز اصناف به انواع گوشي ها را تامين كرده اند.

وي با بيان اينكه مردم بيشتر خواهان گوشي هاي تلفن همراه با مدل هاي جديد هستند افزود: عمر مفيد گوشي تلفن همراه 18 ماه است و از آنجا كه هر روز نرم افزارهاي جديد به بازار عرضه مي شود لذا مردم خريد گوشي هاي جديد را ترجيح مي دهند.

ريس اتحاديه صنف تلفن همراه و تجهيزات مخابراتي مشهد با اشاره به حجم قابل توجه تخلفات در بازار گوشي تلفن همراه از مردم خواست حتما از مغازه هايي كه برچسب فروشندگي يا تعميركاري مورد تاييد اين صنف را دارند خريد كرده و يا خدمات دريافت نمايند.

اكبري گفت: خريداران قبل از خريد هر نوع گوشي تلفن همراه از طريق اينترنت تحقيقات لازم را انجام دهند و به اينكه فروشنده خريد چه مدلي از گوشي تلفن همراه را توصيه مي كند، توجه نكنند.

وي افزود: فروشنده يا ارائه خدمات تعميركاري موظف به ارائه فاكتور مورد تاييد اين صنف به خريدار است لذا خريداران حتما در قبال خريد يا دريافت خدمات، فاكتور و ضمانت نامه مربوطه را نيز دريافت كنند.

هم اكنون 950 واحد فروشندگي و 150 واحد تعميركاري گوشي تلفن همراه داراي مجوز در مشهد فعاليت دارند.

7489 / 6053