تهران - ایرنا - با سفر هیات آلمانی به ایران كه به عنوان نخستین هیات عالیرتبه از قاره سبز پس از توافق هسته ای به شمار می رود، عصر جدید همكاری های اقتصادی ایران و اروپا در دوران پساتحریم شروع شد.

به گزارش ایرنا، زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان روز یكشنبه (28 تیرماه) به عنوان نخستین سیاستمدار برجسته اروپایی پس از توافق هسته ای وین، در رأس یك هیات سیاسی – تجاری وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

هیات ٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم آلمان كه همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این كشور نیز هست، برای گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه وزیر نفت شامگاه یكشنبه به ایران سفر كرد.

هیات اقتصادی - سیاسی آلمان كه با دعوت بیژن زنگنه وزیر نفت كشورمان به ایران آمده بودند، در سفر 3 روزه خود با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، ولی‌الله سیف رئیس كل بانك مركزی و اعضای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ایران دیدار و گفت‌و‌گو كردند.

در این سفر، مدیران شركت های بزرگ آلمانی مانند زیمنس، مرسدس دایملر و فولكس واگن به همراه تعداد زیادی از شركت های كوچك حضور داشتند.

این هیات كه اریك شوایتسر رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان (DIHK) نیز در جمع آنها بود پس از بازدید از شهر تاریخی اصفهان به سفر خود به ایران پایان داد.

هرچند سفر این هیات در روز سه شنبه به پایان رسید، اما این سفر سرآغازی برای حضور سایر كشورهای اروپایی در ایران شد به طوری كه هیات هایی از فرانسه، اتریش و ایتالیا نیز در روزهای اخیر آمادگی خود را برای سفر به ایران و بررسی راهكارهای همكاری با ایران در دوران پساتحریم اعلام كرده اند.



** سفری با هدف آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری در ایران پس از تحریم

سفر هیات آلمانی با هدف آشنایی شركت های این كشور با فرصت های سرمایه گذاری در ایران در دوران پساتحریم بود و بنابراین قراردادی در جریان این سفر به امضا نرسید.

دانیل برنبك مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در این خصوص به ایرنا گفته بود: سفر این هیات عالیرتبه كه نمایندگان شركت های بزرگی چون فولكس واگن و زیمنس آن را همراهی می كردند، یك سفر سمبلیك برای نشان دادن تمایل و علاقه مندی آلمانی ها برای همكاری اقتصادی با ایران است بنابر این قراردادی در طول این سفر امضا نخواهد شد.

وی افزود: مهمترین مشكلی كه سر راه همكاری اقتصادی با ایران وجود دارد، مشكلات سیستم بانكی است، زیرا ایران به لحاط تحریم های بانكی به شبكه سوئیفت متصل نیست و امیدواریم پس از لغو تحریم های مالی و بانكی، این مشكل به سرعت برطرف شود.

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان خاطرنشان كرد: آلمان آماده سرمایه گذاری و انتقال فناوری های جدید به ایران بوده و مایل است در چارچوب یك تعامل سازنده و روشن با ایران همكاری های بلندمدت داشته باشد.

وی همچنین از آمادگی این كشور برای صادرات كالاها و تجهیزات مورد نیاز ایران به ارزش پنج میلیارد یورو، بلافاصله پس از نهایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریم ها خبر داد.



** احیای كمیسیون مشترك ایران و آلمان

از جمله دستاوردهای سفر هیات آلمانی به ایران، احیای كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور است كه به مدت 14 سال به فراموشی سپرده شده بود.

آخرین كمیسیون مشترك ایران و آلمان در سال 2001 برگزار شد، اما با تصمیم مقامات ایران و آلمان تصمیم گرفته شده كه اجلاس پنجم نیز درماه های آینده با حضور مقامات ارشد اقتصادی دو كشور و با هدف بررسی راهكارهای تسهیل مبادلات تجاری برگزار شود.



** برگزاری همایش همكاری های اقتصادی ایران و آلمان

هیات آلمانی كار خود در ایران را با حضور در همایش همكاری های اقتصادی ایران و آلمان كه در روز دوشنبه با حضور مقامات ارشد صنعت نفت و فعالان بخش خصوصی ایران برگزار شد، آغاز كرد. پیش از برگزاری این همایش، وزیر نفت ایران و هیات آلمانی پشت درهای بسته مذاكرات محرمانه ای را انجام دادند.

زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم آلمان در این همایش گفت: خودروسازی، پتروشیمی، انرژی های نو، بهره وری انرژی و محیط زیست از جمله بخش هایی به شمار می روند كه شرك های آلمانی آماده همكاری در این بخش ها با ایران هستند.

وی با تاكید بر اینكه دستیابی به تفاهم پس از بحران 13 ساله نیز از طریق گفت وگو به دست آمد، ادامه داد: پس از برداشته شدن تحریم ها، می توانیم روابط اقتصادی را از سر بگیریم.

گابریل گفت: در اتاق مشترك اقتصادی ایران و آلمان بیش از 2 هزار شركت عضویت دارند كه حاكی از تمایل دو طرف به گسترش تعاملات اقتصادی است.

قائم مقام صدراعظم آلمان خاطرنشان كرد: شركت های آلمانی پس از برداشته شدن تحریم ها برای همكاری صنعتی با ایران و مدرن سازی صنایع اقدام خواهند كرد.

وی تصریح كرد: شركت های آلمانی تنها آماده فروش محصولات به ایران نیستند، بلكه به دنبال گسترش همكاری های اقتصادی ماندگار و پایدار هستند.

گابریل در خصوص گام بعدی تعامل اقتصادی دو كشور، اظهار داشت: گام بعدی در بهار سال آینده است یعنی زمانی كه تحریم ها از بین رفته و محدودیت شركت های غیر آمریكایی برای فعالیت در ایران برداشته شود.



** پیش بینی افزایش چهار برابری مبادلات تجاری تا چهار سال آینده

آلمانی ها تا پیش از تشدید تحریم ها از مهم ترین شركای اقتصادی ایران بودند به طوری كه همواره در جایگاه نخست یا دوم قرار داشتند، اما با شروع تحریم ها حجم مبادلات تجاری رو به كاهش گذاشت.

به گفته مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت در سال گذشته، سال گذشته حجم روابط بین ایران و آلمان ٢میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار بوده كه از این میزان ٣٥٠ میلیون دلار حجم صادرات ایران و ٢میلیارد و ٤٥٠ مییلون دلار مربوط به واردات بوده است.

آلمانی ها پیش بینی می كنند كه با از سرگیری همكاری شركت های آلمانی با ایران روند مبادلات رو به افزایش بگذارد.

فولكر ترایر رئیس بخش اقتصاد خارجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان، در این خصوص می گوید: اگر تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند، میزان تجارت آلمان با ایران را می‌توان به‌ زودی و در كوتاه مدت به پنج میلیارد یورو افزایش داد.

البته فعالان بخش خصوصی آلمان پیش بینی می كنند كه با رفع تحریم ها و تسهیل مراودات مالی و تجاری، حجم همكاری ها تا چهار سال آینده با رشد چهار برابری به 10 میلیارد یورو افزایش یابد.



** دیدار هیات آلمانی با رییس جمهوری

مهم ترین بخش سفر هیات آلمانی مربوط به دیدار قائم مقام صدراعظم این با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران بود.

روحانی در این دیدار اظهار داشت: خوشبختانه تاجران، سرمایه گذاران و بخشهای مختلف دانشگاهی و علمی ایران از سالیان دراز با همتایان آلمانی خود در ارتباط بوده‌اند و همیشه سابقه خوبی از همكاری با آلمانی ها سراغ داریم، امروز هم معتقدیم توسعه روابط دو كشور در عرصه های اقتصادی و فرهنگی در كنار همكاری های سیاسی می‌تواند راه را برای روابط نزدیك تر باز كند.

وی با اشاره به اجرای بسیاری از طرحها توسط بخش خصوصی در ایران، گفت: ما از حضور نخستین هیات بلندپایه آلمانی، بعد از توافق ایران با گروه ١+٥ خوشحالیم و آنرا برای توسعه همكاریها مفید می‌دانیم و امیدواریم دولت آلمان همانطور كه در مذاكرات نقش مثبتی داشت در توسعه روابط ایران با اروپا نیز نقش مثبت خود را ایفا كند.

رئیس جمهوری موقعیت استراتژیك جمهوری اسلامی ایران را در منطقه نظیر نقطه اتصال غرب به شرق، اتصال كشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و كریدور اتصال غرب به شرق، یادآور شد و افزود: ارتباط نزدیك ایران و آلمان می‌تواند میان كل منطقه و اروپا ارتباط نزدیك‌تری برقرار كند، ایران قادر است با توجه به وجود راه آهن و راههای توسعه یافته در صورت سرمایه گذاری به عنوان مركز تولیدات برای منطقه و كشورهای همجوار ایفای نقش كند.

زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و انرژی و قائم مقام صدراعظم آلمان نیز در این دیدار با ابراز این كه در بسیاری از مسائل مطرح شده با رئیس جمهوری ایران هم عقیده است، گفت: مطمئن هستم جامعه تاجران و دولت آلمان با همه توان در راهی كه شما به ما نشان داده‌اید، محكمتر گام برخواهند داشت.

معاون صدراعظم آلمان با تاكید بر اینكه توسعه همكاریهای تجاری و اقتصادی كار دشواری نیست، به وجود وضع اقتصادی مشترك میان جامعه ایران و آلمان اشاره كرد و افزود: شهروندان دو كشور در سطح عالی از مهارت هستند و گرایش به فناوریهای پیشرفته دارند و امروز شرایط مساعد برای همكاری های اقتصادی میان دو كشور قابل مقایسه با دیگر كشورهای منطقه نیست.

گابریل با اشاره به این كه هیات تجاری بزرگی از آلمان در این سفر او را همراهی می‌كند تصریح كرد: جامعه تجاری آلمان خواهان بازگشت و حضور در ایران و همكاری با شریكان ایرانی است، فكر می‌كنم باید از این فرصت و وضع (نه فقط برای توسعه همكاریهای تجاری، بلكه برای گسترش تبادلات فرهنگی)بیشتر استفاده كنیم.



** صنعت نفت در صدر علاقه مندی دو طرف

در هیات تجاری آلمان، نمایندگان صنایع مختلف آلمان نظیر شیمیایی و داروسازی، آب، برق، صنایع قطعات خودرو و كارخانه‌های تولید ریل راه‌آهن و پتروشیمی حضور داشتند، اما بیشترین مذاكرات درباره نحوه همكاری در حوزه انرژی و حمل و نقل انجام شد.

با توجه به دعوت وزیر نفت از آلمانی ها برای سفر به تهران، بخش عمده مذاكرات نیز در حوزه صنعت نفت انجام شد به طوری كه طرفین راهكارهای گسترش همكاری ها در بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت را بررسی كردند.

زنگنه وزیر نفت در جلسه مشترك با هیات آلمانی با بیان اینكه ایران خود را متعهد به تامین انرژی جهان می داند، خاطرنشان كرد: ایران در قلب یك بازار 300 میلیون نفری در منطقه واقع شده كه قادر است به همه كشورهای منطقه صادرات داشته باشد.

وی با تاكید بر اینكه آلمان یك شریك قابل اتكا و اعتماد برای ایران است، افزود: ایران دارای نخستین ذخایر گازی و چهارمین ذخایر نفتی جهان است كه می تواند نقش موثری در تامین انرژی جهان داشته باشد.

وزیر نفت با اشاره به رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی در سپتامبر، اظهار داشت: زمینه های خوبی برای همكاری با آلمانی ها در زمینه پالایش، ذخیره سازی گاز، پتروشیمی، خودروسازی و انرژی های نو وجود دارد.

زنگنه با اشاره به جذابیت های صنعت پتروشیمی ایران، گفت: در هیچ جای دنیا قیمت خوراك پتروشیمی به ارزانی ایران نیست.

وزیر نفت با بیان اینكه در خلال سفر قائم مقام صدراعظم آلمان به ایران تفاهمنامه ای امضا نمی شود، گفته بود: توسعه روابط میان شركت های دو كشور، منوط به حل شدن مسایل بیمه ای و بانكی است.

وزیر نفت اضافه كرد: شركت های آلمانی علاقه مند به حضور در بخش های مختلف صنعت نفت كه در سال های اخیر بازار خود را در ایران از دست داده بودند، تلاش می كنند دوباره آن را به دست آورند.

زنگنه درخصوص تقاضای برخی كشورهای اروپایی در ایران نیز اظهار داشت: سد تحریم ها در حال فروریختن است و شركت های زیادی به ایران خواهند آمد.

بخش عمده مذاكرات نفتی هیات آلمانی مربوط به صنعت پتروشیمی بود به طوری كه راهكارهای سرمایه گذاری در این صنعت و نحوه انتقال دانش فنی توسط آلمانی ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته مقامات شركت ملی صنایع پتروشیمی، مقامات وزارت نفت با هدف جلب سرمایه گذاری و انتقال فناوری با مدیران دو شركت بزرگ صنعت پتروشیمی آلمان دیدار و گفت و گو كردند.

عباس شعری مقدم مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی در این خصوص اظهار داشت: برای آغاز دوباره همكاریها با دو شركت آلمانی لینده و باسف (BASF) كه از فعالان صنعت پتروشیمی بوده و در گذشته نیز همكاری خوبی با ایران داشتند، به منظور انتقال فناوری به صنعت پتروشیمی مذاكره شد.

وی با بیان اینكه شركتهای سرمایه گذار می توانند در واحدهای پایه پتروشیمی ایران حضور داشته باشند، اظهار داشت: این شركتها دارنده دانش فنی تولید پلیمرها، ریفرمرها، كلدباكسها و غیره هستند.

شعری مقدم با اشاره به گفته وزیر نفت كه صنعت پتروشیمی ایران قابلیت جذب ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری را دارد، تصریح كرد: این مذاكرات برای انتقال فناوری انجام می شود ولی برای فعال بودن آنها در این بخش باید سرمایه گذاری نیز انجام دهند.

مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینكه این هیات آلمانی آشنایی كامل با صنعت نفت و پتروشیمی ایران دارند، اظهار داشت: تحریم ها سبب كمرنگ شدن حضور شركت های سرمایه گذار اروپایی در صنعت پتروشیمی ایران شد.

بخش های پالایشی و پایین دستی صنعت نفت نیز از جمله حوزه هایی بودند كه در طی سفر سه روزه هیات آلمانی درباره آنها مذاكراتی انجام شد.



** بررسی راهكارهای حضور در صنعت آب و برق

هیات آلمانی همچنین در این دیدار با حمید چیت چیان وزیر نیرو و مقامات ارشد این وزارتخانه دیدار و راهكارهای همكاری در حوزه صنعت آب و برق را بررسی كردند.

وزیر نیرو در این دیدار خاطرنشان كرد: توسعه ٣٧ هزارمگاواتی ظرفیت نیروگاهی ایران در پنج سال آینده در برنامه قرار دارد كه این مسأله، زمینه بسیار خوبی برای توسعه همكاری‌های دو كشور است.

وی با بیان اینكه شركت‌های آلمانی و ایرانی تجربه‌‌های موفق همكاری بسیاری با یكدیگر داشته اند، اضافه كرد: ظرفیت اسمی نیروگاهی ایران در حال حاضر ٧٤ هزار مگاوات است و در حال حاضر نخستین مسأله در همكاری‌های دو كشور در صنعت آب و برق، بحث توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی است.

در هیات آلمانی، مدیران شركت زیمنس كه از معتبر ترین شركت های فعال در حوزه تجهیزات نیروگاهی است نیز حضور داشتند.



** بررسی فرصت های همكاری در حوزه خودروسازی و صنعت

هیات آلمانی در ادامه سفر خود برای بررسی نحوه همكاری در دوران پساتحریم به دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات ارشد این وزارتخانه رفتند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با این هیات، با بیان اینكه آلمان علاقه مند به بازسازی و گسترش روابط با ایران و رساندن آن به سطح قبل از تحریم ها است، گفت: هیات آلمانی در سفر خود به تهران ابراز علاقه كرده كه بلافاصله پس از رفع موانع تحریم ها، همكاری ها را با ایران آغاز كند.

وی با بیان اینكه پیش از این هیات هایی از آلمان به ایران سفر كرده بودند، اظهار داشت: آلمان ها بسیار ابراز خوشحالی می كنند كه پس از توافق هسته ای توانسته اند به ایران سفر كنند و در جهت شروع روابط اقتصادی پیشقدم باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاكرات با هیات آلمانی در خصوص خودروسازی، گفت: در دو سال گذشته تلاش های بسیاری انجام شده تا ركود نسبی حاكم بر قطعه سازان و خودروسازان كشور بتدریج ترمیم شود به گونه ای كه برای امسال تولید یك میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است.

نعمت زاده افزود: برنامه داریم با ایجاد روابط با كشورهای صنعتی غربی بتوانیم وضعیت صنایع كشور را بویژه در زمینه تكنولوژی های جدید و مشاركت برای صادرات خودرو تحكیم بخشیم لذا در این رابطه با آلمان مذاكراتی انجام شد.

وی با بیان آنكه نمایندگان دیملر و فولكس واگن در هیات آلمانی حضور داشتند، گفت: مدیران ارشد این شركت های بنام خودروسازی با همتایان خود در حال مذاكره و بررسی موارد مورد نظر خود هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص حوزه های همكاری با آلمان نیز گفت: آلمان در اغلب زمینه های صنعتی پیشرفته و بزرگترین كشور صادراتی تكنولوژی و ماشین آلات صنعتی است بنابراین بخش های همكاری در تمام حوزه ها وجود دارد اما آنچه مهم است واحدهای صنعتی كشور مزیت های تكنولوژی، قیمت و شرایط زمینه های مختلف را انتخاب كنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: در این جلسه عمدتا روی سرمایه گذاری مشترك، انتقال تكنولوژی های جدید و نوسازی خطوط تولید بحث شد و انتظار ما از آلمانی ها آن است كه در بخش توسعه فناوری و سرمایه گذاری مشترك فعالیت كنند.

مهدی كرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز سرمایه گذاری مشترك و انتقال تكنولوژی را محور مذاكرات با هیات آلمانی برشمرد و گفت: طی یكسال گذشته با شركت های آلمانی در این خصوص مذاكراتی داشتیم و آنها نیز برآن تاكید دارند اما تاكنون محدودیت های تحریم مانع عملیاتی شدن این موارد شده بود.

وی خاطرنشان كرد: یكی از موضوعات این نشست آن بود كه ایران تنها تمایل به واردات ماشین آلات از آلمان ندارد بلكه بر همكاری های مشترك به صورت سرمایه گذاری و در نهایت بحث انتقال تكنولوژی تاكید دارد.



**مذاكرات بانكی ایران و آلمان

با توجه به تاكید فعالان اقتصادی ایران و آلمان مبنی بر اینكه محدودیت های بانكی و بیمه ای، مهم ترین مانع پیش روی همكاری های اقتصادی دو كشور است، مذاكرات بانكی هیات آلمانی به رییس كل بانك مركزی اهمیتی ویژه داشت.

ولی الله سیف رییس كل بانك مركزی در خصوص جزییات مذاكرات با هیات آلمانی از برگزاری نخستین نشست كمیته مشترك بانكی ایران و آلمان در ماه سپتامبر(شهریور ماه) خبر داد و گفت: بانك های ملی، ملت، صنعت و معدن و بانك ایران و اروپا در این كمیته حضور خواهند داشت.

رییس كل بانك مركزی در این دیدار آلمان را مطمئن ترین شریك تجاری ایران توصیف كرد و گفت: با توجه به تحولات اخیر در زمینه توفیقات هسته ای، ایران خواستار بازگشت روابط اقتصادی با آلمان به مانند دوران پیش از تحریم ها است.

سیف ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران و آلمان در آینده نزدیك، تاكید كرد: ایران مسیر ورود آلمان به كشورهای منطقه و آلمان دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا است.

وی بر ضرورت گسترش دامنه فعالیت كمیته مشترك ایران و آلمان تاكید و خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه ممكن است ورود بانك های ایرانی به بازار آلمان مشكلاتی را برای آنها به دنبال داشته باشد، بنابراین كمیته مشترك می تواند در صورت بروز مشكل، به سرعت مسائل را حل و فصل كند.

سیف به همكاری های بانكی دوكشور در زمان پیش از تحریم ها اشاره كرد و گفت: قبل از تحریم ها بانك های سپه، ملی و صادرات در آلمان فعال بوده اند كه علاوه بر ارتباطات كارگزاری قوی با دویچه بانك و كامرز بانك، نقش چشمگیری در حجم مبادلات دو كشور داشته اند كه امیدواریم در آینده نیز شرایط برای حضور مجدد آنها فراهم شود.

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان نیز در این دیدار با تاكید بر احیای كمیسیون اقتصادی ایران و آلمان، تصریح كرد: این كمیسیون زمانی موفق خواهد شد كه مشكل ضمانت نامه هرمس با حمایت های مسئولان بانك مركزی برطرف شود.

گابریل گفت: علاقه مندیم پس از برداشته شدن تحریم ها هرچه سریعتر ارتباط بانكی ایران و آلمان برقرار شود.



** اصفهان، مقصد پایان هیات آلمانی

هیات آلمانی پس از دیدار با رییس جمهوری و مقامات ارشد اقتصادی كشور، به اصفهان سفر كرد. آلمانی ها پس از دیدار با مقامات ارشد و فعالان اقتصادی این استان، با بازدید از اماكن تاریخی این شهر به سفر خود به ایران پایان دادند.

اقتصام(5)2022**1558