پكن - ایرنا - بارش بارانهای سیل آسا و جاری شدن سیل در نواحی مركزی و جنوبی چین، علاوه بر تخریب 30 هزار واحد مسكونی باعث كشته شدن شش نفر شد.

به گزارش ایرنا و بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های چین، در نتیجه بارش های سنگین جوی تنها در شهر «لونگ ین» واقع در مناطق جنوبی این كشور، بخش هایی از شهر به مدت هفت ساعت در محاصره كامل آب به عمق دو متر قرار داشته است.

مقامات حوادث غیرمترقبه چین اعلام كردند كه در نتیجه بارش های سنگین چند روز اخیر در جنوب چین حداقل 11 هزار واحد مسكونی به كلی ویران شده و بیش از 26 هزار هكتار از اراضی كشاورزی به شدت آسیب دیده اند.

از سوی دیگر اعلام شده كه در نتیجه وقوع سیل در مناطق جنوبی علاوه بر تخریب حداقل 16 كیلومتر از مسیرهای ایجاد شده برای ذخیره آب سدها، 345 ایستگاه برق رسانی نیز به شدت آسیب دیده یا به كلی ویران شده اند.

ستاد مدیریت بحران در مناطق حادثه دیده نیز میزان خسارات اقتصادی سیل و طوفان اخیر در جنوب چین را حداقل 4 میلیارد یوآن برآورد كرده است.

به گفته منابع محلی، در نتیجه چند روز بارش مكرر و رگبارهای سیل آسا همچنین 36 هزار هكتار از گندم زارهای منطقه نابود شده و در مناطق دیگر نیز صدها خانه ویران شده اند كه خسارات به بار آمده در این مناطق بالغ بر 10 میلیون دلار آمریكا برآورد شده است.

همچنین بر اساس گزارش های منتشر شده از تلویزیون مركزی چین، مردم نواحی مركزی چین نیز از بارندگی های اخیر در امان نبودند و این حادثه طبیعی زندگی آنان را هم دچار اختلال كرده است.

بارش بارانهای سیل آسا در این مناطق باعث آب گرفتگی معابر و خیابانها شده و امكان عبور و مرور خودروها را غیر ممكن كرده است.

تلویزیون مركزی چین در گزارشی اعلام كرد: در استان «خو به» در مركز چین و بخصوص در شهر «ووهان» مركز این استان، ظرف تنها چند ساعت بیش از 100 میلیمتر باران باریده است.

گزارش ها همچنین از لغو نزدیك به 100 پرواز طی دیروز و امروز (پنجشنبه و جمعه) در این استان حكایت دارد و به دلیل شرایط بد جوی برخی از هواپیماها مجبور به فرود در استانها همجوار شده اند.

تصاویر منتشر شده از شبكه های خبری چین، خودروهایی را نشان می دهد كه كاملا به زیر آب رفته و امكان تردد برای سایر خودوروها در خیابانها وجود ندارد.

یكی از تصاویر منتشر شده از تلویزیون چین، خیابانهای شهر «ووهان» را نشان می داد كه به دلیل حجم زیاد آب در معابر و خیابانها، خودروها و بویژه اتوبوس های مسافربری در حال غوطه ور شدن در آب بودند.

سیل همچنین در استان های «خوبه» و «گوانگ دونگ» باعث مختل شدن زندگی بیش از یك میلیون نفر شده است.

در همین حال به دلیل جاری شدن سیل در این دو استان بیش از 30 هزار خانه مسكونی فرو ریخته و هزاران هكتار زمین زراعی از بین رفته است.

بسیاری از مردم می گویند بارش باران سیل آسا در مركز شهر آنها را غافلگیر كرده است تا جایی كه فكر می كرده اند بجای اتوبوس سوار كشتی شده اند.

اداره مركزی كنترل سیل در چین گزارش كرده است كه همه ساله در فصل تابستان چنین اتفاقاتی رخ می دهد.

این اداره هشدار داده است كه باید برای مقابله با سیل در شهرهای شرقی و مركزی و جنوبی كشور از جمله در شهر «شانگهای» نیز آماده بود.

در سال 2013 میلادی بیش از 230 شهر و در سال 2014 میلادی بیش از 120 شهر در سراسر چین جاری شدن سیل را تجربه كرده اند.

یكی از بزرگترین مصایب طبیعی از این دست سیل سال 1998 در چین است كه براثر آن نزدیك به چهار هزار نفر جانشان را از دست دادند.

آساق*231*1597