بجنورد - ايرنا - جسد جوان 24 ساله بجنوردي كه هفته گذشته در سد شيرين دره مانه و سملقان خراسان شمالي غرق شده بود از آب بيرون كشيده شد.

به گزارش ايرنا، جسد اين جوان توسط اهالي روستاي شيرين دره، نگهبانان سد و نيروهاي جمعيت هلال از آب بيرون كشيده شد.

اين جوان در بالا دست سد اقدام به شنا كرده بود كه احتمالا گل و لاي باعث فوت وي شده است.

جوان 24 ساله ديگري نيز ارديبهشت ماه سال 91 در اين سد غرق شد كه جسد اين جوان پس از دو روز تلاش پيدا شد.

روابط عمومي شركت آب منطقه اي خراسان شمالي ضمن تاييد غرق شدگي اين جوان بجنوردي گفت: با وجود نصب تابلوهاي هشدار دهنده شنا ممنوع در اين مكان ها، باز هم برخي از افراد اقدام به شنا مي كنند.

وي از تمامي مردم خواست تا در سدهاي استان شنا نكنند زيرا كه موجب غرق شدگي آنان خواهد شد.

شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي در آستانه تعطيلات تابستانه چندين نوبت در اين خصوص هشدار داده و اعلام كرده است: شنا در مخازن سدها و بندهاي انحرافي اين استان ممنوع و مسئوليت عواقب خطرناك اين كار به عهده متخلفان است.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي، تابلوهاي هشدار دهنده ممنوعيت شنا، در حاشيه سدها و بندهاي انحرافي استان نصب شده است و بازديدكنندگان محترم بايد خطر نزديك شدن و شنا در اين اماكن را جدي بگيرند و فاصله ايمني با مخازن سدها و بندهاي انحرافي را رعايت كنند.

بر اساس اين اطلاعيه، علاوه بر تابلوهاي نصب شده پيشين براي اطلاع رساني ممنوعيت شنا در مخازن سدها و بندهاي انحرافي استان، اداره حراست اين شركت 32 تابلوي جديد اطلاع رساني ممنوعيت شنا، ماهيگيري و قايقراني در مخازن اين سدها و ممنوعيت اتراق در حاشيه آنها را در اطراف سدهاي استان نصب كرده است.

در اين گزارش آمده است كه لغزندگي حاشيه مخازن سدها و بندهاي انحرافي، وجود جريانهاي زير سطحي و رسوب كف مخازن خطر مرگ حتمي شناگران را به همراه دارد.

در اين هشدار آمده است: عدم آگاهي از اين شرايط، حتي شناگران ماهر را به كام مرگ كشانده است.

اين اطلاعيه افزوده است: وجود جريان هاي قوي زيرسطحي در لايه‌هاي مختلف آب مخازن سدها و بندهاي انحرافي موجب مكش شديد شناگران به سمت دريچه‌هاي تخليه زيرين مي‌شود و مرگ حتمي آنها را به دنبال دارد.

براين اساس، وجود درختچه‌ها، تاسيسات و رسوبات كف مخازن سدها از ديگر عواملي است كه برخلاف ظاهر آرام آب سدها و بندهاي انحرافي، همچون تله‌هاي مرگ جان شناگران را مي‌گيرند.

بر اساس هشدار روابط عمومي شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي، افزون بر عوامل گفته شده، تغييرات ناگهاني دما در لايه‌هاي مختلف آب، باعث گرفتگي شديد عضلات و از دست دادن تعادل طبيعي بدن مي‌شود و حتي سكته‌ شناگران را به دنبال دارد.

در اين گزارش اعلام شده است: براساس هماهنگي با اداره كل حفاظت محيط زيست و نيروي انتظامي استان، با متخلفان برخورد و تجهيزات آنها شامل قايق هاي بادي و ابزار ماهيگيري توقيق خواهد شد.ك/3

3007/6042