ارومیه ـ ایرنا ـ نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: برای توسعه و تجاری سازی مرز رازی خوی به عنوان نزدیك ترین مسیر مسافری ، ترانزیتی و صادرات كالا بین ایران و تركیه سنگ اندازی می شود.

موید حسینی صدر روز یكشنبه در گفتگو با خبرنگاران ، با انتقاد از برخی فعالیت ها و رایزنی ها در جهت جلوگیری از توسعه مرز و پایانه رازی اظهار كرد: این گونه فعالیت ها جهت جلوگیری از توسعه یك منطقه كاری عبث بوده و همه مسوولان استان برای توسعه مرز رازی مصمم هستند و بر توسعه جاده دسترسی و ساخت هرچه سریع تر پایانه تاكید دارند.

وی افزود: متاسفانه كارشكنی ها در مورد تحویل زمین پایانه رازی وجود دارد و فصل كاری نیز در حال سپری شدن است و قول مسوولان بر آسفالت 15 كیلومتر از مرز رازی به طرف خوی و نیز 15 كیلومتر از خوی به طرف قطور عملی نشده و تنها بهسازی و آسفالت هفت كیلومتر از مسیر شروع شده است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش 50 درصدی تردد مسافران از مرز رازی گفت: روزانه بیش از 150 خودرو از مرز رازی تردد دارند و دولت مصمم به تبدیل این مرز به مرز ترانزیتی و اقتصادی است و برنامه كلانی برای توسعه مرز رازی و گمرك رازی دارد.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در ادامه با اشاره به آغاز آسفالت جاده های روستایی شهرستان خوی گفت: امسال از محل ماده 180 برنامه پنجم توسعه ، مبلغ 170 میلیارد ریال اعتبار برای عمران خوی تخصیص یافته و از محل اعتبارات استانی نیز مبلغ 230 میلیارد ریال برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از این میزان اعتبار، مبلغ 100 میلیارد ریال جهت توسعه ، بهسازی و آسفالت جاده های روستایی شهرستان خوی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا ، مرز رازی ایران با داشتن دو ظرفیت راه ریلی و زمینی ، نزدیك ترین مسیر مسافری ، ترانزیتی ریلی و صادرات كالا از كشورمان با تركیه است و ساخت پایانه مرزی و تكمیل جاده خوی به رازی علاوه بر آسان سازی و سرعت دادن به عملیات ترانزیت كالا و مسافر با تركیه و كشورهای اروپائی ، موجب رونق فعالیت گمرك رازی نیز خواهد شد.

جاده خوی به رازی 68 كیلومتر طول دارد كه كشورمان را در آذربایجان غربی و از طریق مرز رازی به استان وان تركیه وصل می كند و نزدیك ترین مسیر ایران به استان وان تركیه است.ك3

7128/1905