تهران -ايرنا - بررسي پروژه هاي عمراني كشور نشان مي دهد كه در بخش سيمان طرحهاي زيادي توسط بخش خصوصي در سطح 31 استان در دست اقدام است اما 18 پروژه معرفي شده از سوي انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان در حال حاضر با ميلياردها تومان سرمايه گذاري با مشكلات مالي و بانكي مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا ، 18 پروژه يادشده براساس آخرين بررسي ها در سومين ماه سال جاري از پيشرفتهاي بيش از 30 تا 90 درصد برخوردارند، اما همچنان با مشكلات مالي، بانكي و گشايش اعتبار براي واردات ماشين آلات خارجي دست به گريبان هستند.

اين واحدهاي سيماني در مجموع امكان افزايش توليد به ميزان 66 هزار تن در روز را به ظرفيت فعلي كشور دارند، اين درحالي است كه انتظار مي رود در افق 1404 ظرفيت توليد سيمان كشور به 120 ميليون تن برسد.

ميزان توليد سيمان بيش از 70 كارخانه كشور سال 92 حدود 69.5 ميليون تن ثبت شد كه نسبت به عملكرد سال 91 كاهش 0.9 درصدي داشت.

سال گذشته توليد سيمان به رقم 67 ميليون تن رسيد كه اين ميزان در مقايسه با سال 92 كاهش چهار درصدي نشان مي دهد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت براي سال جاري دستيابي به رقم 72 ميليون تن سيمان را هدف گذاري كرده كه اين ميزان افزايش پنج ميليون تني را نسبت به سال گذشته، در برنامه پيش بيني كرده است.

استان فارس با سه كارخانه سيمان، خراسان رضوي، كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان هريك با دو واحد در مجموع سهم 50 درصدي از 18 واحد معرفي شده توسط انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان را به خود اختصاص داده اند.

علاوه براين استانهاي البرز، ايلام، بوشهر، تهران (توسعه واحد 9)، خراسان شمالي و جنوبي، سمنان، سيستان و بلوچستان و لرستان هريك با يك كارخانه بقيه واحدهاي سيماني در دست اقدام را در اختيار دارند.

انجمن يادشده از پروژه هاي سيمان سبلان خلخال (استان اردبيل)، مهر ماكو ( آذربايجان غربي)، سفيد فردوس (خراسان جنوبي)، سفيد گچساران (كهگيلويه و بويراحمد) و سفيد فجر گناباد (خراسان رضوي) به عنوان واحدهاي غير فعال كنوني نام برده است .

بررسي ها نشان مي دهد كه صنعت سيمان در ساليان اخير در كشور توسعه نيافته، اما با فرصت‌ها و تهديدهاي بسياري مواجه‌ است.

گزارشهاي منتشر شده حاكي است ، احداث يك كارخانه يك ميليون تني سيمان به حدود 300 ميليارد تومان سرمايه نياز دارد، اما حجم فروش آن 75 ميليارد تومان است كه دوره بازگشت سرمايه از دوره 15 ساله نيز فراتر مي رود، بنابراين كارشناسان مالي در صنعت سيمان براين باورند كه طرح‌هاي سيماني از توجيه اقتصادي برخوردار نيست.

افزايش هزينه تمام شده، حمل و نقل مواد خام و خريد قطعات از ديگر مشكلات فعلي صنعت سيمان محسوب مي شود. توسعه صادرات و دستيابي به بازارهاي بيشتر از راهكارهاي پيشنهادي براي خروج از ركود در اين صنعت مطرح است.

همچنين اساسي ترين زيرساخت براي توسعه صادرات اين بخش، حمل ونقل است كه نياز به حمايت جدي دولت دارد و ورود به بازارهاي قاره سياه به عنوان افق پيش رو در قالب ششمين برنامه توسعه بايد در چارچوب كميسيون هاي مشترك اقتصادي با كشورهاي دوست، برنامه ريزي شود.

امروز ايران با توليد نزديك به 70 ميليون تن سيمان در جايگاه سوم اين صنعت قرار دارد، اما صادرات بالغ بر 18.5 ميليون تني سال گذشته موجب شد، كشورمان جايگاه نخست را از اين نظر به دست آورد.

اقتصام (5)1559**1558