مسكو - ایرنا- رسانه های روسی از مبادله دو نظامی دستگیر شده روس توسط اوكراین با گروهی از نظامیان اوكراینی تحت اسارت شبه نظامیان خبر داد.

رسانه های روسی از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا روز سه شنبه اعلام كردند: اوكراین دو نظامی روس به نامهای یوگنی یروفییف و آلكساندر آلكساندروف را كه از حدود سه ماه پیش در اوكراین در بازداشت بسر می بردند با چند نظامی اوكراینی دستگیر شده توسط شبه نظامیان مبادله كرد.

شمار دقیق نظامیان اوكراینی مبادله شده اعلام نشده است اما بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، به همراه این افراد چند نفر خارجی كه به عنوان مزدور در كنار نیروهای اوكراینی می جنگیده و توسط شبه نظامیان دونتسك دستگیر شده بودند هم به طرف اوكراینی تحویل داده شدند.

در همین حال پورتال خبری روسی 'گازتا رو' به نقل از یك مقام نظامی روس خاطرنشان كرد: روسیه مبادله دو فرد روس دستگیر شده در اوكراین با چند نظامی این كشور را تایید كرده است.

یوگنی یروفییف و آلكساندر آلكساندروف دو نظامی روس روز 16 ماه می (26 اردیبهشت) گذشته توسط نیروهای اوكراینی در منطقه مناقشه دونباس در شرق این كشور دستگیر شدند.

در حالی كه اوكراین این نظامیان را به كمك به شبه نظامیان دونتسك متهم كرده بود روسیه با تحویل اسناد اعلام كرد كه این دو فرد قبلا عضو ارتش روسیه بوده اند اما قبل از عزیمت به شرق اوكراین بطور رسمی استعفا كرده و با اختیار خود به این كشور سفر كرده اند.

كی یف با دستگیری این دو فرد بر اتهام به روسیه مبنی بر مداخله در مناقشه مسلحانه در شرق اوكراین و كمك به شبه نظامیان تاكید كرده بود.

به گزارش رسانه های روسی اوكراین روز یكشنبه هم مدعی دستگیری یك افسر روس به همراه كامیون حامل مهمات توسط نیروهای اوكراینی شد.

روزنامه ماسكوفسكی كامسامولتس چاپ مسكو در این رابطه نوشت: اوكراین مدعی شده است كه كامیون حامل مهمات را ساعت 10 شامگاه شنبه در 30 كیلومتری منطقه دونتسك در منطقه ای به نام 'برزوو' توقیف كرده است.

این روزنامه روسی افزود: نیروهای مرزبانی اوكراینی فردی را كه خود را افسر روس با درجه سرگرد معرفی كرد و یك شبه نظامی را در كامیون دستگیر كردند.

به ادعای طرف اوكراینی، كامیون حامل جعبه های حاوی گلوله های سلاح های خودكار كالیبرهای مختلف و نارنجك و مهمات تسلیحات ضدتانك بود و از طرف دونتسك به سوی مرز روسیه در حركت بود.

مناقشه در شرق اوكراین از یك و نیم سال پیش آغاز شده است و در این مدت در جریان درگیری های نیروهای اوكراینی با شبه نظامیان مناطق دونتسك و لوگانسك و نیز گلوله باران شهرهای این مناطق، تاكنون بیش از 7 هزار نفر كشته و حدود هزار نفر دیگر مجروح شده اند.

اروپام*5*391** 3404