كرمانشاه - ايرنا - فرماندار جوانرود گفت: با توجه به كاهش بارندگي و كمبود سفره هاي زيرزميني، حفظ و حراست از منابع آب ضروري است.

به گزارش خبرنگار ايرنا آرش لهوني روز پنجشنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آب افزود: به منظور حفاظت از منابع آب و استفاده بهينه از آن به صورت ماهيانه شوراي حفاظت از منابع آب در شهرستان تشكيل مي شود و براي حل چالش هاي موجود اقدامات لازم انجام مي گيرد.

وي تصريح كرد: صيانت و حراست از منابع زيرزميني و همچنين فرهنگ سازي استفاده صحيح از منابع آبي منطقه بايد سرلوحه كار اين شورا قرار گيرد.

لهوني يادآور شد: آب يكي از ضروري ترين نيازهاي بشر تلقي شده و بايد براي صيانت از اين منبع ارزشمند برنامه ريزي منطقي و اصولي صورت گيرد.

معاون مديرعامل آب منطقه اي استان كرمانشاه نيز با تشريح اهميت حفاظت از منابع آب گفت: امروز دغدغه آب در برخي استان ها تامين آب كشاورزي و صنعت نيست بلكه آب شرب است كه اگر به درستي مديريت نشود صدمات جبران ناپذيري به دنبال خواهد داشت.

محمودرضا شهلايي افزود: ايران به دليل داشتن تغييرات اقليمي از جمله كاهش بارندگي و برداشت‌هاي غيرمجاز از منابع زيرزميني با بحران آب مواجه است.

وي با بيان اينكه 90 درصد از كل آب در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود خاطرنشان كرد: اگر مديريت مصرف به درستي رعايت نشود دچار بحران آب در استان خواهيم شد.

معاون مديرعامل آب منطقه اي استان كرمانشاه با بيان اينكه بارندگي‌هاي امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 30 درصد كاهش يافته گفت: با توجه به بارش هاي كم و كاهش منابع آب در استان هم اكنون كشت بهاره را ممنوع كرده ايم.

شهلايي يادآور شد: در حوزه شهرستان جوانرود با توجه به اينكه منابع آبي قابل ملاحظه اي نداريم تعدادي چاه غيرمجاز وجود دارد كه بايد تعيين تكليف شوند.

مدير آب منطقه اي اورامانات نيز با ارائه گزارشي از وضعيت آب جوانرود گفت: منابع آب اين شهرستان كمتر از سه ليتر در ثانيه است و آب جوانرود از حوزه شهرستان روانسر تامين مي شود.

در شهرستان جوانرود 134حلقه چاه غيرمجاز به عمق هفت تا 11 متر شناسايي شده كه تاكنون 11 حلقه از اين چاه ها مسدود شده است.

شهرستان جوانرود با 74 هزار نفر جمعيت در 86 كيلومتري شمال غرب كرمانشاه واقع شده است.

7453/8066