پكن - ایرنا - سازمان هواشناسی چین اعلام كرد كه بر اثر بارش بارانهای سیل آسا در مناطق جنوب شرق كشور علاوه بر تخریب بیش از 5 هزار واحد مسكونی، زندگی نزدیك به یك میلیون نفر نیز مختل شده است.

به گزارش ایرنا، بیشترین مشكلات ناشی از سیل اخیر به منطقه خودمختار «گوانگشی» در جنوب شرق كشور مربوط مربوط می شود كه از دو روز پیش آغاز شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی چین، در جریان سیل اخیر در این منطقه تاكنون نزدیك به یك میلیون نفر زندگیشان دچار اختلال جدی شده است.

تلویزیون مركزی چین روز شنبه با انتشار تصاویری از سیل بزرگ در این منطقه از مفقود شدن دستكم دو نفر خبر داد.

این در شرایطی است كه تنها یك هفته قبل نیز بر اثر سیل در مناطق جنوبی و شرقی چین دستكم شش نفر جانشان را از دست دادند.

بر اساس گزارش ها، سیل اخیر 11 شهر و صدها بخش و روستا از منطقه «گوانگشی» چین را تحت تاثیر قرار داده و مسوولان محلی مجبور به انتقال بیش از 50 هزار نفر از ساكنان این مناطق به مكان های امن شدند.

تنها در بخش «فانگ چانگ» در این منطقه خودمختار، در مدت چهار روز گذشته بیش از 850 میلیمتر باران باریده است.

گزارش ها حاكیست، سیل بالغ بر 44 میلیون دلار خسارت در این مناطق بر جای گذاشته و بیش از 5 هزار خانه مسكونی هم در این منطقه ویران شده است.

سازمان هواشناسی چین به تازگی اعلام كرد كه در پی استمرار پدیده «ال نینو» در این كشور، در استان های جنوبی و شرقی بارش بارانهای سیل آسا افزایش یافته و باید برای مقابله با سیل آماده بود.

این پدیده امسال موجب جاری شدن سیل در شهرهای «شانگهای»، «ووهان» و «نن جینگ» در شرق و جنوب چین شد و باعث شد تا دهها نفر از مردم جانشان را از دست بدهند، هزاران واحد مسكونی تخریب شوند و بخش های بزرگی از زمین های زراعی نابود گردد.

آن زمان اعلام شد كه از میان 657 شهر چین بیش از نیمی از شهرها برای مقابله با سیل آماده نیستند و امكانات آنها كافی نیست.

در سال 2013 میلادی بیش از 230 شهر و در سال 2014 میلادی بیش از 120 شهر در سراسر چین جاری شدن سیل را تجربه كرده اند.

یكی از بزرگترین مصائب طبیعی از این دست سیل سال 1998 در چین است كه براثر آن نزدیك به چهار هزار نفر جانشان را از دست دادند.

وقوع طوفان های سیل آسیا و مرگبار در جنوب و شرق چین به واسطه نزدیكی به سواحل آب های آزاد در فصل بهار و تابستان، مسئله ای است كه همه ساله برای مدتی زندگی اهالی این مناطق را مختل كرده و با بحران جدی مواجه می كند.

آساق*231*1597