تهران - ايرنا - رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: كارگروه حمايت از مادران شاغل در شيردهي و پرورش كودكان ظرف يك ماه آينده تشكيل خواهد شد.

دكتر حامد بركاتي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا با اشاره به شعار روز جهاني تغذيه با شير مادر (دهم مرداد / اول اوت) مبني بر حمايت از مادران شاغل در شيردهي و پرورش كودكان افزود: اين كارگروه با همكاري معاونت امور زنان رياست جمهوري ، وزارت رفاه و سازمان بهزيستي تشكيل خواهد شد و قوانين كار مادران شاغل را در خصوص شيردهي و پرورش كودكان مورد مداقه و پيگيري قرار مي دهد.

وي خاطرنشان كرد: اين كارگروه نقش حمايتي از قوانين كار مادران را ايفا و چالش هاي قوانين موجود را پيدا كرده و در اجرايي كردن و ارتقاي آنها تلاش خواهد كرد.

اين مقام وزارت بهداشت ادامه داد: تغذيه انحصاري با شير مادر تا شش ماهگي بايد اتفاق بيفتد؛ قوت غالب كودك تا يكسالگي شير مادر بوده و تا دو سالگي نيز غذاي كمكي كودك است كه ريزمغذي هايي كه كودك نمي تواند از غذاي سفره تامين كند از شيرمادر تامين خواهد شد.

رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، گفت: همچنين پرورش كودك تا هشت سالگي و به ويژه تا سه سالگي از اهميت بسزايي برخوردار است زيرا بهترين زمان رشد كوك تا سه سالگي و در دامان مادر است و هيچ فرد ديگري نمي تواند براي پرورش كودك، جايگزين مادر شود.

بركاتي افزود: اگر مي خواهيم طي سال هاي آينده نسل سالم ، مولد و باهوشي داشته باشيم بايد به مزاياي تغذيه با شير مادر تا شش ماهگي و يك سالگي توجه كافي شده و از مادران شاغل حمايت شود.

وي با اشاره به تصويب ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺮوﯾﺞ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺑﺎ ﺷﯿﺮﻣﺎدر و ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺎدران در دوران ﺷﯿﺮدهي در سال 74 و اصلاح آن در سال 86، گفت: با اصلاح اين قانون، مرخصي زايمان از چهار ماه به 6 ماه افزايش يافت.

وي اظهار داشت: قوانين كار مادران شاغل به ويژه در بخش خصوصي بايد مورد توجه سياستگذاران قرار گيرد؛ زيار مادران شاغل به ويژه در بخش خصوصي در صورت استفاده از قوانين ساعات شيردهي كودكان خود ، امنيت شغلي ندارند و از مرخصي هاي زايمان و شيردهي استفاده نمي كنند.

رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، تصريح كرد: اينگونه نيست كه اين مادران به دليل اولويت دادن كار خود به كودكانشان نخواهند از مرخصي استفاده كنند بلكه به اين علت است كه به شغل خود نياز دارند؛ اگر شغل نداشته باشند نمي توانند نقش حمايتي و پرورشي را براي كودكان خود ايفا كنند.

بركاتي با اشاره به لايحه ترويج تغذيه با شيرمادر ، گفت: در اين حوزه خيلي كار كرده ايم و با تشكيل كارگروه حمايت از مادران شاغل در شيردهي و پرورش كودكان ، فضاي اجتماعي براي حمايت از آنان ايجاد خواهد شد.

وي با تاكيد بر اهميت فرهنگسازي حمايت از مادران شاغل براي شيردهي و پرورش كودكان گفت: بايد اين باور در كارفرمايان ايجاد شود كه اگر دغدغه مادران شاغل را برطرف كنند ، اين زنان تمايل بيشتري براي بهتر انجام دادن كارها خواهند داشت.

وي ادامه داد: تغذيه با شير مادر نقش مهمي در سلامت مادر و كودك دارد؛ ميزان ابتلا به بيماري هايي مانند اسهال، عفونت تنفسي و عفونت گوش در كودكاني كه از شيرمادر تغذيه نمي شوند ، بيشتر است و در طول يك سال دست كم هشت بار به اين بيماري ها مبتلا مي شوند كه در هر دوره سه روز تا يك هفته طول مي كشد.

رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، گفت: اين بيماري هاي كودك در نهايت منجر به غيبت مادر از محل كار و استفاده از مرخصي ها مي شود و موجبات نگراني مادران ، قبل و بعد از بيماري كودك را فراهم مي آورد.

بركاتي يادآور شد: طبق قانون، مادران براي زايمان ، 6 ماه مرخصي داشته و تا دوسالگي كودك نيز به ازاي هر هشت ساعت كار، يك ساعت مرخصي دارند.

وي گفت: طبق بررسي هاي انجام شده بيش از 70 درصد سواد سلامت مردم از راديو و تلويزيون تامين مي شود بنابراين براي فرهنگسازي حمايت از مادران شاغل در شيردهي و پرورش كودك بايد از اين رسانه و همچنين ديگر رسانه ها ، نرم افزارهاي موبايل و شبكه هاي اجتماعي بهره گرفت.

اجتمام(4)**9185 ** 1418